علاوه بر برندهایی مثل مکلارن، فراری و لامبورگینی، که صرفا به ساخت سوپراسپرتها میپردازند، شرکتهایی مثل نیسان، شورولت و آئودی نیز، وجود دارند که در کنار محصولات عادی و عامهپسند خود، تولید خودروهای خاص و فوق سریع را ادامه میدهند. مدلهای مثل نیسان GT-R، شورولت کوروت و آئودی R8 از این جمله هستند. از سویی دیگر، برندهای مطرحی همچون مرسدس بنز، در تلاش هستند تا با تولید یک ابرخودرو در آیندهی نزدیک، دوران طلایی گذشته را، بازآفرینی کنند.
در این مطلب، به معرفی پنج خودروی مشهور تاریخ میپردازیم که در گذشتهی نهچندان دور، پرچمدار سازندگان خود بودند، اما تولید آنها ادامه نیافت. این مدلها، توسط برندهایی تولید شدند که اصولا یک سازندهی فعال، در کلاس سوپراسپرت محسوب نمیشوند.
1- جگوار XJ220
با گذشت بیش از 25 سال از طراحی این خودرو، هنوز هم جذابیت و حس مدرن آن، کم نظیر است. در سالهای دههی پنجاه میلادی، جگوار یکی از بهترین تولیدکنندگان خودروهای اسپرت دنیا بود و با تولید مدلهایی مثل XKSS، محصولات فراری را به چالش میکشید، اما با گذشت زمان، تولید ابرخودروها را فراموش کرد و به سمت مدلهای لوکس و اسپرت میانرده، جذب شد.
جگوار XJ220 به تعداد 271 دستگاه، بین سالهای 1992 تا 1994 تولید شد و لقب سریعترین خودروی جادهای دنیا را به دست آورد. این مدل با یک پیشرانهی 6 سیلندر 3.5 لیتری، همراه با 2 توربوشارژر عرضه شد که قدرت 540 اسب بخار و گشتاور 644 نیوتنمتر را فراهم میکرد. ابرخودروی جگوار، برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، تنها 3.6 ثانیه زمان نیاز داشت و میتوانست به نهایت سرعت 340 کیلومتر بر ساعت برسد.
این خودرو در زمان عرضه، حدود 250 هزار دلار قیمت داشت، اما امروزه؛ حدود 500 هزار تا 700 هزار دلار، ارزش کلکسیونی دارد. جگوار XJ220 با ثبت رکورد 347 کیلومتر بر ساعت، در سال 1994 به عنوان سریعترین خودروی جهان، وارد کتاب رکوردهای گینس شد.
2- مازراتی MC12
شرکت ایتالیایی مازراتی، زمانی رقیب جدی فراری محسوب میشد، اما حالا به نوعی، خواهر این برند محسوب میشود و هر دو، به عنوان زیر مجموعهی فیات، کار میکنند. امروزه، مازارتی هم شبیه به جگوار؛ از تولید ابرخودروها فاصله گرفته و با استفاده از پیشرانههای فراری، محصولات لوکس و اسپرت تولید میکند.
خودروی MC12 را میتوان آخرین، سوپراسپرت تاریخ مازراتی به حساب آورد که در سال 2004 رونمایی شد. هدف از تولید این مدل، زمینهچینی حضور مازراتی در مسابقات کلاس GT و لمانز 24 ساعته، پس از 37 سال بود. پیشرانهی MC12، دقیقا همان پیشرانهی 12 سیلندر فراری بود که روی ابرخودروی انزو استفاده میشد. این موتور 6 لیتری، قدرت 620 اسب بخار و گشتاور 652 نیوتنمتر را فراهم میکرد که در نتیجهی آن، زمان رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، به حدود 3.7 ثانیه میرسید. نهایت سرعت MC12، نزدیک به 330 کیلومتربر ساعت بود.
از این خودرو به تعداد 12 دستگاه، برای حضور در مسابقات وجود داشت و 50 دستگاه نیز، با رعایت استانداردهای شهری، برای فروش عمومی در نظر گرفته شد. قیمت
MC12 استاندارد در زمان تولید، 670 هزار دلارو قیمت نسخهی مخصوص پیست، حدود 1.5 میلیون دلار بود. جالب است بدانید که مدل سواری، با گذشت بیش از 10 سال، رشد قیمت چندانی تجربه نکرده است، اما نسخهی مسابقهای، بیش از 3 میلیون دلار، ارزش دارد.
3- بیامو M1
چند روز پیش به معرفی این ابرخودروی ماندگار تاریخ بیامو پرداختیم. این خودرو که در ابتدا قرار بود، با همکاری لامبورگینی ساخته شود، در نهایت به دست استودیوی مشهور ایتالدیزین و جورجتو جوجارو در سال 1978 طراحی شد. مدل M1 از معدود خودروهای تاریخ بیامو محسوب میشود که با هدف حضور در مسابقات سرعت تولید و عرضه شد.
این خودرو، یک پیشرانهی 6 سیلندر 3.5 لیتری داشت که قدرت 277 اسب بخار را فراهم میکرد. خودروی M1 میتوانست، ظرف 6.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد و نهایت سرعت 260 کیلومتر بر ساعت را در اختیار بگذارد تا سریعترین خودروی استاندار آلمان، تا آن زمان باشد. نسخهی مخصوص پیست این خودرو نیز، با قدرتی نزدیک به 470 اسب بخار، توانایی رسیدن به سرعت 300 کیلومتر بر ساعت را داشت.
تا سال 1981، تنها 451 دستگاهM1 ساخته شد که همگی با قیمتی نزدیک به 60 هزار دلار فروخته شدند. ارزش کلسیونی M1 امروزه بیش از 500 هزار دلار برآورد میشود. مدلهای M1 و i8، تنها محصولات تاریخ بیامو هستند که به صورت موتور عقب میانی عرضه شدند.
4- دوج وایپر
اولین سری دوج وایپر، از سال 1992 تا 2010 تولید شد. اما نسل دوم این خودرو، پس از معرفی در سال 2012، چندان مورد استقبال قرار نگرفت و با تحویل آخرین سفارشها، بهزودی با توقف دائمی تولید مواجه خواهد شد. دوج رسما اعلام کرده است که هیچ جایگزینی برای وایپر، معرفی نخواهد کرد.
نمونهی خاص و بسیار قدرتمند وایپر، با حجم موتور 8.4 لیتر، در سال 2016 معرفی شد و به شهرتی جهانی رسید. این نسخه، به نام VLF Force 1 شناخته میشود که با قدرت 745 اسب بخار و گشتاور 865 نیوتنمتر، میتواند ظرف 3 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، برسد و نهایت سرعت 350 کیلومتر بر ساعت را در اختیار بگذارد. از این مدل به تعداد 50 دستگاه با قیمت 286 هزار دلار تولید شد.
نمونهی استاندارد دوج وایپر، که این روزها در شرف اتمام تولید قرار گرفته است، با پیشرانهی 8.4 لیتری تنفس طبیعی، 645 اسب بخار قدرت دارد و با صرف زمان 3.4 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت میرسد. این خودرو برای رسیدن به سرعت 240 کیلومتر بر ساعت، تنها 16.5 ثانیه زمان میبرد و نهایت سرعت آن 305 کیلومتر بر ساعت است. قیمت وایپر با چنین مشخصاتی، از 90 هزار دلار شروع میشود.
5- لکسوس LFA
با گذشت بیش از 6 سال، هنوز هم تولید یک ابرخودرو، توسط زیرمجموعهی لوکس تویوتا، عجیب و غیر قابل باور به نظر میرسد. مدل LFA با اینکه به صورت موتور جلو ساخته شد، از دید بسیاری از رانندگان حرفهای دنیا، یکی از برترین خودروهای تاریخ برای مانور در پیست و قابل مقایسه با سوپراسپرتهای موتور عقب میانی است.
لکسوس برای تولید LFA، یک پیشرانهی 10 سیلندر اختصاصی طراحی کرد تا برای همیشه، ثابت کند توانایی ساخت یک ابرخودروی درجه یک در سطح جهانی را دارد. قدرت این پیشرانهی 4.8 لیتری، 560 اسب بخار و گشتاور آن 480 نیوتنمتر بود که ظرف 3.7 ثانیه، LFA را به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت میرساند و توانایی رسیدن به سرعت 326 کیلومتر بر ساعت را داشت.
بدنهی LFA از نوعی پلیمر حاصل از ترکیبات فیبر کربن ساخته شده است تا وزن خالص خودرو به 1600 کیلوگرم برسد. تا سال 2012 در نهایت، 500 دستگاه از ابرخودروی لکسوس تولید شد که در دو نسخهی جادهای و پیست، قیمتی از 375 هزار تا 445 هزار دلار را به همراه داشت.