ماهان شبکه ایرانیان

بیوگرافی جیم موریسون خواننده، شاعر و ترانه نویس گروه Doors

جیم موریسون Jim Morrison خواننده و ترانه نویس کاریزماتیک گروه دورز Doors بود که در سن ۲۷ سالگی در پاریس جان سپرد

جیم موریسون
خواننده، شاعر و ترانه نویس (1943-1971)

جیم موریسون Jim Morrison خواننده و ترانه نویس کاریزماتیک گروه دورز Doors بود که در سن 27 سالگی در پاریس جان سپرد.
جیم موریسون در 8 دسامبر 1943 در ملبورن فلوریدا Melbourne, Florida به دنیا آمد. مادرش کلارا کلارک موریسون Clara Clarke Morrison خانه‌دار بود و پدرش جورج استفان موریسون George Stephen Morrison خلبان نیروی دریایی بود که نشان دریابان Rear Admiral را نیز دریافت کرده بود.

همچنین بخوانید: کلوپ 27 ساله‌ها

موریسون در زمان کودکی به علت شغل پدرش مجبور بود از شهری به شهر دیگر نقل‌مکان کند، اول از فلوریدا به کالیفرنیا California رفت و بعدازآن به الکساندریا، ویرجینیا Alexandria, Virginia نقل‌مکان کرد، جایی که در آن در دبیرستان جورج واشنگتن مشغول به تحصیل شد.بعد از اتمام دبیرستان، موریسون برای ادامه‌ی تحصیل به فلوریدا برگشت و در دانشگاه ایالتی فلوریدا Florida State University در تالاهاسی Tallahassee مشغول شد. بعد از پایان سال اول و کسب رتبه‌ی اول دانشگاه تصمیم گرفت به دانشگاه کالیفرنیا University of California در لس‌آنجلس Los Angeles برود تا در رشته فیلم درس بخواند. در این دانشگاه بود که علاقه‌ زیادش به شعر را کشف کرد.
بااین‌حال موریسون علاقه‌اش به این رشته را خیلی زود از دست داد و تصمیم داشت از دانشگاه انصراف دهد که با وجود احتمال فرستاده شدنش به جنگ ویتنام، از این کار صرف‌نظر کرد. او سال 1956 از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد.
در سال 1956 موریسون به همراه نوازنده‌ی پیانو ری منزرک Ray Manzarek، نوازنده‌ی گیتار رابی کریگر Robbie Krieger و نوازنده درام جان دنزمور John Densmore گروه دورز را تأسیس کردند. این گروه با وجود موریسون به‌عنوان خواننده اصلی و رهبر گروه، با الکترا رکورزد Elektra Records قرارداد امضا کرد و در ژانویه 1967 اولین آلبومش را به بازار داد. اولین تک آهنگ دورز “Break On Through To the Other Side” آن‌چنان موفق نبود اما تک آهنگ دوم دورز به نام “آتشم را روشن کن ” Light My Fire این گروه را در دنیای راک‌اند رول rock and roll به شهرت رساند. این آهنگ هم‌چنین به‌عنوان آهنگ شماره یک جدول آهنگ‌‌های پاپ بیلبورد Billboard انتخاب شد.دورز به کمک ترکیبی از ترانه‌های تاریک موریسون و اجرای عجیب‌وغریب او بر روی صحنه و موسیقی خاص گروه، آلبوم‌ها و آهنگ‌های فوق‌العاده‌ای را در سال‌های بعد منتشر کرد که باعث شد برای مدت کوتاهی این گروه در دنیای موسیقی حرف اول را بزند.
زندگی شخصی موریسون و تصویری که مردم از او داشتند به‌سرعت در حال از هم پاشیدن بود. اعتیاد او به مشروبات الکلی و مواد مخدر بدتر از قبل شده بود و منجر به خشونت و بدرفتاری‌هایی در کنسرت‌ها شده بود به‌طوری‌که صدای پلیس و صاحبان بارها و کلاب‌ها در سراسر کشور را درآورده بود.
موریسون بیشتر وقتش را با زنی به نام پاملا کورسون Pamela Courson می‌گذراند و بااینکه مدت کوتاهی با خبرنگار موسیقی به نام پاتریشیا کنیلی Patricia Kennealy ازدواج‌کرده بود، در وصیت‌نامه‌اش همه‌چیز را به کورسون بخشید.
استفاده موریسون از مواد مخدر، عصبانیت‌های گاه‌وبیگاه و خیانت‌هایش مشکلات زیادی به بار آورده بودند. او که تصمیم گرفته بود شروعی دوباره داشته باشد در بهار 1971 همراه کورسون به پاریس رفت؛ اما بازهم درگیر مواد مخدر و افسردگی شد.

جیمی موریسون و پاملا کورسون

در سوم جولای 1971 کورسون بدن بی‌جان موریسون را در وان حمام‌ آپارتمانشان پیدا کرد که به نظر می‌رسید براثر نارسایی قلبی جان‌باخته باشد. ازآنجایی‌که پلیس نشانه‌ای از سوءقصد درصحنه‌ی مرگ پیدا نکرد کالبدشکافی صورت نگرفت که این خود منجر به گمانه‌زنی‌های زیادی درباره نحوه‌ی مرگ او شد. در سال 2007 رئیس کلابی در پاریس کتابی را منتشر کرد که در آن نوشته بود موریسون براثر مصرف بیش‌ازحد هرویین در کلاب او از دنیا رفته است و بعداً جسد او را به خانه‌اش منتقل‌شده است تا دلیل اصلی مرگ لو نرود. جیم موریسون در قبرستان معروف پر-لاشز Pere Lachaise در پاریس به خاک سپرده شد و از آن زمان تابه‌حال قبر او به یکی از جاذبه‌های محبوب گردشگران تبدیل‌شده است. موریسون در زمان مرگش 27 سال سن داشت.
موریسون یکی افسانه‌ای‌ترین و مرموز‌ترین ستاره‌های راک باقی‌مانده است. اشعار زیبایش درباره‌ی طغیان و موسیقی دورز، الهام‌بخش نسلی از جوانان ناراضی بود که در میان اشعار او بیانی از احساسات خود را پیدا می‌کردند.
این مطلب برگرفته از نوشته‌‌ای در سایت www.biography.com است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان