مزدا 3 که یکی از مطرح ترین سدان های کامپکت بازار جهانی محسوب می شود، در ایران نیز بسیار پرطرفدار است و با وجود آنکه نسل تولیدی در ایران، مربوط به نسخه 2010 این خودرو، یعنی نه سال پیش می باشد، همچنان می تواند رقبای خود، نظیر
کیا سراتو ،
هیوندای الانترا و
میتسوبیشی لنسر ، که در نسل های جدید تر وارد بازار شده اند را به چالش بکشد. بازگشت تحریم های خودروسازی و قطع رابطه مزدا با گروه بهمن، آغازگر موجی از ناامیدی برای طرفداران و دوستداران این سدان ژاپنی بود، چرا که باید با این خودرو خداحافظی می کردند. مردادماه سال گذشته بود که معاون فروش بهمن موتور، حمید رضا علیزاده، از قطع همکاری های مزدا و بهمن موتور خبر داد و اعلام کرد که دیگر قطعات لازم به این شرکت نمی رسند. کندی تولید
مزدا 3 موجب شد که این خودرو در بازار رشد قیمتی فوق العاده ای را تجربه کند، حال آنکه پرداخت چنین رقمی برای خودرویی که سالها از توقف تولید آن در سایر نقاط جهان می گذرد، و ممکن است بزودی به مشکل تامین قطعات برخورد کند، توجیه نخواهد داشت.
مطابق آمار منتشر شده از سوی دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت، میزان تولید
مزدا 3 در فروردین ماه امسال، 101 دستگاه بوده و در اردیبهشت ماه نیز بهمن موتور موفق به تولید 118 دستگاه
مزدا 3 شده است. این آمار تولید، با وجود کاهش قابل توجه، نشان می دهند که تولید
مزدا 3 همچنان ادامه دارد. اما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، که بهمن موتور موفق به تولید 592 دستگاه
مزدا 3 در اردیبهشت ماه شده بود، تولید این محصول کاهش 80 درصدی را نشان می دهد. انتظار می رود به تدریج در ماه های آتی، تولید این محصول با نرخی کاهنده ادامه داشته باشد.