با رعایت این ۷ قانون ساده ستون فقراتی سالم داشته باشید

برخی عادات اشتباه روزمره مانند نشستن، ایستادن و خوابیدن به شیوه نامناسب می‌تواند ستون مهره را در معرض خطر آسیب جدی قرار دهد

با رعایت این 7 قانون ساده ستون فقراتی سالم داشته باشید

برخی عادات اشتباه روزمره مانند نشستن، ایستادن و خوابیدن به شیوه نامناسب می‌تواند ستون مهره را در معرض خطر آسیب جدی قرار دهد.

به گزارش به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،پرهام پارسا نژاد فیزیوتراپیست ، درباره راهکارهای مناسب برای حفظ سلامت ستون مهره‌ اظهار کرد: اولین موضوع حائز اهمیت برای مراقبت از ستون فقرات داشتن تحرک کافی در طول روز است، یکی از عمده‌ترین عواملی که باعث ایجاد آسیب در ستون مهره می‌شود نشستن یا ایستادن برای طولانی مدت است، بی‌تحرکی باعث می‌شود عضلات اطراف ستون مهره که وظیفه حمایت از آن را بر عهده دارند خسته‌تر شده و عمل کرد مطلوب خود را از دست بدهد.

وی افزود: این عضلات حدود 10 تا 15 دقیقه می‌توانند در حالت بی‌تحرک وزن تنه را تحمل کنند و بعد از آن فشار ناشی از وزن تنه روی ستون مهره‌ها افتاده و باعث ایجاد آسیب در آنها می‌شود، بهتر است برای جلوگیری از این اختلالات بعد از چند دقیقه حرکت مناسب داشته باشیم تا از بروز چنین آسیب‌هایی جلوگیری شود.

پارسا نژاد گفت: از دیگر نکات حائز اهمیت در سلامت ستون مهره قرار گرفتن در حالت قرینه است؛ یعنی برای کارکردن پشت میز باید به‌طورکامل روبرو و صاف تکیه‌گاه صندلی قرار بگیرید؛ برخی افراد عادت دارند که صندلی را کج قرار داده و سپس فعالیتشان را انجام دهند که این عمل باعث ایجاد فشار در یکی از طرفین بدن و در نتیجه ایجاد آسیب در ستون مهره می‌شوند.


این فیزیوتراپیست درباره روش مناسب جابجایی اجسام گفت: بهتر است برای این کار اجسامی را جابجا کنید که حداکثر یک سوم جسم خودتان حجم و وزن داشته باشند؛ بلند کردن اجسام بزرگتر از آین مقدار ممکن است باعث ایجاد آسیب در ستون مهره شود، اگر وزنه سنگینی را پیش از این بلند نکرده‌اید بهتر است برای کاهش احتمال آسیب دیدگی از یک نفر برای همراهی کمک بگیرید تا از ایجاد آسیب در مفاصل و دیسک‌های ستون مهره جلوگیری شود.

وی با تاکید بر اهمیت محل خواب در حفظ سلامت ستون مهره تصریح کرد: استفاده از جای خواب خیلی نرم می‌تواند باعث شود که برخی از نقاط بدن مثل شانه‌ها بیشتر در گودی قرار بگیرد و قوس‌های ستون مهره حالت طبیعی خود از دست بدهد که به مرور زمان به ایجاد آسیب در فرد منجر می‌شود، قرار گرفتن ستون مهره در حالت غیر معمول باعث می‌شود حالت ارتجاعی در ستون مهره از بین رفته و در دیسک و مفاصل آن آسیب می‌شود.


پارسا نژاد تاکید کرد: قسمت‌هایی از ستون مهره که وزن اعضای بدن را تحمل می‌کنند باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرند؛ برای مثال مهره‌های گردنی وظیفه تحمل وزن سر را بر عهده دارند در نتیجه آسیب پذیرتر از سایر مهره‌ها هستند.

این فیزیوتراپیست ادامه داد: متاسفانه افزایش استفاده از تلفن‌های همراه باعث شده است تا اغلب افراد برای مدت زمان طولانی سر را پایین نگه دارند؛ همانطور که پیش از این اشاره کردیم عضلات ناحیه گردن بعد از چند دقیقه تحمل فشار عملکرد مناسب خود را از دست می‌دهند و فشار به ستون وارد می‌شود، فشار به ناحیه گردن می‌تواند باعث فشار به عروق پشت سر و ایجاد سردرد، مور مور و گز گز و سایر عوارض در این ناحیه می‌شود.


حفظ سلامت ستون مهره با انتخاب صندلی مناسب

وی با تاکید بر اهمیت استفاده از صندلی مناسب در حفظ سلامت ستون مهره گفت: پشتی صندلی باید بتواند تمام قوس‌های ستون مهره را بپوشاند تا از ایجاد آسیب جلوگیری شود، همچنین انجام ورزش‌های عمومی مانند دویدن و شنا می‌تواند عضلات پشتیبان ستون مهره را فعال نگه داشته و از ایجاد برخی از آسیب‌ها جلوگیری کند.

پارسا نژاد ادامه داد: تقویت عضلات شکم، عضلات فیله کمری و عضلات ثبات دهنده به ستون مهره سلامت ستون فقرات را حفظ کند.

این فیزیوتراپیست بیان کرد: انجام برخی از ورزش‌ها مثل دوچرخه سواری در مناطق کوهستانی، اسب سواری یا رانندگی در جاده‌های خاکی می‌تواند ضربه‌هایی را به صورت مداوم به ستون مهره وارد کند که آسیب در این ناحیه را به همراه داشته باشد.


وی بیان کرد: علاوه بر محل خواب، نحوه خوابیدن هم می‌تواند تاثیر زیادی بر سلامت ستون مهره داشته باشد؛ بهتر است اگر به صورت طاق باز می‌خوابید یک بالش کوچک زیر زانوها یا اگر به پهلو می‌خوابید یک بالش کوچک بین زانوها قرار دهید، همچنین ارتفاع بالش باید نه خیلی کم و نه خیلی زیاد باشد تا ستون مهره و گردن در راستای طبیعی خود قرار بگیرند.

پارسا نژاد گفت: بهتر است کسانی که فشار زیادی در طول روز به ستون مهره‌های خود وارد می‌کنند یا وزن زیادی را در طول روز بلند می‌کنند در هنگام شب با خوابیدن به صورت طاق باز و قرار دادن پاها در سطحی بالاتر از بدن مثل یک صندلی عضلات کمر خود را استراحت دهید، انجام این عمل باعث می‌شود قوس ناحیه کمر به زمین برسد و خون رسانی به این ناحیه بهبود پیدا کند که سلامت آنها را افزایش می‌دهد.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان