ماهان شبکه ایرانیان

شهردار تهران:

۴هزار و ۵۷۳نفر در سال‌۹۴ بر اثر ذرات معلق ایست قلبی کردند/ فوت سالانه ۵۷هزار نفر در تهران

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی ؛ پیروز حناچی در دومین نمایشگاه تخصصی «دوچرخه شهری و حمل و نقل پاک» که صبح امروز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، با بیان اینکه از آقای آذری جهرمی وزیر ارتباطات به عنوان جوان‌ترین وزیر دعوت می‌کنم که از دوچرخه استفاده کند،گفت:در موضوع حمل و نقل پاک، سند کم نداریم و براساس سند باید تا سال 1404 سهم دوچرخه از سفرهای درون شهری را به یک و نیم درصد برسانیم. این در حالی است که در حال حاضر، این میزان کمتر از یک درصد است.

حناچی با بیان اینکه در دوره ای دوچرخه اولین وسیله حمل و نقل بود،گفت: اواسط دهه 40 در بسیاری از شهرهای کوچک اصلاً خودرویی وجود نداشت و همه از دوچرخه استفاده می‌کردند، در تهران نیز بسیاری از کسبه از دوچرخه برای رفت و آمد استفاده می‌کردند. هم اکنون نیز زمان آن رسیده تا به اصل خود برگردیم.

شهردار تهران اضافه کرد: 10 درصد از آلودگی هوای تهران به دلیل وجود موتورسیکلت است، سالیانه 700 نفر در تهران جان خود را در تصادفات از دست می‌دهند که نیمی از آن ها موتورسوار هستند و بخش زیادی نیز براثر برخورد با موتور سیکلت‌ها فوت می کنند. این آمار تکان دهنده است چرا که معمولاً کسانی که از موتورسیکلت استفاده می‌کند از هیچ قاعده‌ای پیروی نمی‌کنند.

به عقیده من باید فضای اجتماعی سنگینی علیه این ناهنجاری شکل بگیرد چراکه برخی هیچ قاعده‌ای را رعایت نمی کنند و لزومی ندارد شهر قاعده آن ها را بپذیرید.

حناچی با بیان این که ساماندهی جمعیت 3 میلیونی موتورسیکلت سوار دشوار است، گفت: صادق خان شهردار لندن هنگامی که به عنوان شهردار انتخاب شد سندی منتشر کرد که وضعیت سلامت مردم شهر را نشان داد و حالا ما با استناد به آمار وزارت بهداشت می‌گوییم سالانه 57 هزار نفر در تهران فوت می‌کنند و در روزهایی که هوا آلوده‌تر است آمار مرگ و میر به صورت روزانه معنادار می‌شود. این آمارها نشان می‌دهد آلودگی هوا ارتباط مستقیمی با میزان مرگ و میر دارد.

وی اضافه کرد: 4 هزار و 573 نفر در سال 94 بر اثر ذرات معلق ایست قلبی کردند، همچنین براساس آمار وزارت بهداشت 9.3 درصد مردم تهران دیابت دارند که نیمی از آن ها از این بیماری خود بی اطلاع هستند. از هر پنج تهرانی هم یک نفر فشار خون دارد و شیوع پرفشاری در این شهر 19 درصد است.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت ایجاد زمینه های لازم برای شکل گیری شهر هوشمند گفت: با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری روی مسئله حمل و نقل هوشمند کار کرده و در قدم اول توافق‌نامه بومی سازی قطارهای مترو را آغاز کردیم و قرار است پس از آن، موتور، خودروی برقی و دوچرخه باتری دار را تولید کنیم؛ هر چند که باتری دوچرخه‌ها در ایران تولید می‌شود.

وی با بیان این که ماحصل تصمیمات ما در گذشته افراد را به سمت استفاده از خودروی شخصی سوق داده است، عنوان کرد: ما نمی‌توانیم شعار هوای پاک بدهیم، اما خیابان بسازیم. از آن جایی که سال‌ها است شهر در اختیار خودروها قرار دارد کار سختی را پیش رو داریم، اما آن را انجام می‌دهیم.

شهردار تهران ادامه داد: ایجاد مسیر امن برای دوچرخه لازم است، اما زمانی که مسئولان با دوچرخه تردد می‌کنند تازه متوجه می‌شوند که مسیرها تا چه اندازه امن است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان