تبلیغات روی بیلبوردهای شهر چقدر هزینه دارد؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، شروع تبلیغات بیلبوردی از سازمان زیباسازی کلید می‌خورد؛ آنجا که تمام شرکت‌های تبلیغاتی برای اجاره بیلبورد باید به مزایده‌های زیباسازی شهر مراجعه و بعد از کنارزدن رقبایشان تازه کارشان را شروع ‌کنند.

شرکت‌های تبلیغاتی پس از آنکه اجاره یکساله بیلبوردها را به نام خود ثبت کردند، آنها را به مشتریان‌شان اجاره می‌دهند. آنطور که مصطفی، مدیر یکی از شرکت‌های تبلیغاتی می‌گوید: «هر قدر بخواهند می‌توانند روی تابلو قیمت بگذارند و محدودیتی وجود ندارد».

براساس گفته این فعال دنیای تبلیغات بیلبوردها، قیمت بیلبوردها به عوامل مختلفی همچون «قرار‌گرفتن در محل تردد افراد پولدار و روسای کارخانه‌ها و شرکت‌ها» بستگی دارد. آنطور که او می‌گوید: «بسیاری از شرکت‌های تولیدی تلاش می‌کنند تابلوی تبلیغاتی را در محل عبور رئیس آن شرکت تبلیغ‌کننده قرار داده و اینگونه توجه رئیس شرکت را جلب کنند».

گران‌ترین و ارزان‌ترین بیلبوردها

بیلبورد ساکن در کدام اتوبان و کدام خیابان تهران بهترین انتخاب برای تبلیغ هستند؟ براساس گفته فرشته اسدپور، مسئول فروش یکی از شرکت‌های تبلیغاتی «تمام اتوبان‌های تهران گران هستند اما این گرانی به برخی از نقاط این اتوبان‌ها محدود می‌شود. به‌عنوان مثال در اتوبان همت حد فاصل بین سه‌راه ضرابخانه تا غرب و همچنین اتوبان مدرس از همت تا پارک وی تابلوهایش با قیمت بالاتری اجاره داده می‌شوند و هر چه از مدرس به سمت هفت تیر حرکت کنیم، قیمت بیلبوردها کاهش پیدا می‌کند. اتوبان‌های ‌صدر، چمران شمال و حکیم هم گران‌ترین بیلبوردها را در خود جای داده‌اند».

اما از میان تمام بیلبوردهای شهر تهران، گران‌ترین تابلو به نام تابلوی سه‌وجهی تقاطع همت- مدرس سند خورده است. هر وجه این بیلبورد حدود 400میلیون تومان - برای یک ماه- قیمت دارد. در مقابل گران‌ترین‌های تهران، نقاطی همچون بزرگراه آزادگان و شوش در پایین‌ترین سطح قیمتی قرار دارند و آنطور که اسدپور می‌گوید: «قیمت اجاره بیلبورد در شوش40 تا 50 میلیون تومان در‌ماه است». البته روزگار بیلبوردها همیشه یکسان نبوده و براساس اتفاقاتی همچون ساخت و سازهای شهری بسیاری از بیلبوردها از قیمت افتاده‌اند؛ مانند اتفاقی که برای بیلبوردهای بزرگراه شیخ‌فضل‌الله رخ داد. مصطفی در این باره می‌گوید: «بزرگراه شیخ فضل‌الله قبلا جزو جاهای گران بود اما بعد با تغییراتی که در مسیر رفت‌وآمد این بخش از شهر ایجاد شد قیمت بیلبوردها افت کرد.

بهترین مشتری‌ها برای بیلبوردها

اپراتورهای تلفن همراه و بانک‌ها بهترین و دست‌به ‌نقدترین مشتریان این حوزه هستند. براساس گفته اسدپور «اپراتورهای تلفن همراه بیشترین بودجه تبلیغاتی را دارند که این بودجه بین رقم‌های 60 تا 100میلیارد تومان برای هر اپراتور متغیر است و بودجه چند بانک شناخته‌شده برای تبلیغات به رقمی نزدیک به 40 میلیارد تومان می‌‌رسد».

پولشویی با رنگ و لعاب تبلیغات

هر جا که صفرهای رد و بدل شده در معاملات بیشتر باشد، احتمال عبور از خط‌قرمزهای قانونی هم بیشتر می‌شود. دنیای تبلیغات بیلبوردها هم از این اصل مستثنی نیست.

پولشویی بلایی است که به جان عالم تبلیغات افتاده است، اسدپور در این مورد با صراحت می‌گوید: «متأسفانه پولشویی خیلی زیاد اتفاق می‌افتد؛ در واقع تبلیغات برای برخی شرکت‌ها مانند ویترین است و پشت پرده با تکیه بر لابی‌هایشان کارهای دیگری انجام می‌دهند».

بیلبوردهای تهران چقدر می‌ارزند؟

متغیرهای مختلفی همچون میزان تخفیف، فصل اجاره (فصل تابستان و اسفند‌ماه گران‌ترین زمان برای اجاره بیلبوردهاست)و... بر قیمت بیلبوردهای تهران مؤثر هستند اما فرشته اسدپور با یک حساب و کتاب جزئی قیمت برخی از بیلبوردهای تهران را به ما گفت.

البته ناگفته نماند که شرکت‌های تبلیغاتی براساس یک قانون نانوشته، قیمت را هنگام اعلام به مشتری بالا می‌گویند اما وقتی کار به بستن قرارداد می‌رسد، تخفیف‌های بالا به مشتری می‌دهند تا از این طریق توجه مشتری را جلب کنند.

802

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان