خطاب به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس

وزیر علوم:دانشگاه ها ۱۴۰۰ میلیارد تومان تجهیزات آزمایشگاهی تولید داخل می خرند

تهران- ایرنا- وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری از انعقاد قراردادهایی به ارزش هزار و ۴۰۰ میلیاردتومان میان دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور و شرکت های ایرانی تولید کننده محصولات و تجهیزات آزمایشگاهی خبر داد.

وزیر علوم:دانشگاه ها 1400 میلیارد تومان تجهیزات آزمایشگاهی تولید داخل می خرند
به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر محمد فرهادی روز دوشنبه در مراسم افتتاح نمایشگاه دستاوردهای پارک علم و فناوری دانشگاه تهران اظهار داشت: این قراردادها، در جریان برگزاری پنجمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران (4 تا 7 اردیبهشت ماه) منعقد شد درحالی که این رقم، سال گذشته حدود 150 میلیارد تومان بود که تقریبا نیمی از آن هم محقق نشد.
وی از تاکید وزارت علوم بر خرید محصولات ساخت داخل توسط دانشگاه ها خبر داد و گفت: بخشنامه ای به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور ابلاغ کرده ایم که براساس آن، دانشگاه ها باید تجهیزات مورد نیاز خود را از تولیدکنندگان داخلی خریداری کنند.

**سند اعیانی شرکت های دانش بنیان مستقر در شهرک علم و فناوری اصفهان صادر می شود
فرهادی به فعالیت 39 پارک علم و فناوری و 171 مرکز رشد علم و فناوری در دانشگاه ها و پژوهشگاه ها کشور اشاره کرد و بیان داشت: در راستای تشویق شرکت های دانش بنیان ترتیبی داده شده تا شرکت های دانش بنیان مستقر در شهرک علم و فناوری اصفهان، به زودی سند اعیانی خود را دریافت کنند.
وی در پاسخ به تقاضای برخی صاحبان شرکت های دانش بنیان مبنی بر دریافت تسهیلات بیشتر مالیاتی و بیمه ای نیز گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی، طبق قانون و ضوابط خاصی برای اعطای تسهیلات اقدام می کند و دولت هم نمی تواند در کار تامین اجتماعی، دخالت مستقیم داشته باشد ولی با این حال، دولت تاکنون با وضع مقررات، اعطای تسهیلات و کاهش بورکراسی اداری کمک زیادی به شرکت ‌های دانش‌ بنیان کرده است.

**اولین گواهی انطباق دانش بنیان کشور صادر شد
وزیر علوم همچنین از صدور اولین گواهی انطباق برای شرکت ‌های دانش ‌بنیان توسط سازمان ملی استاندارد خبر داد و توضیح داد: خوشبختانه با مصوبه شورای عالی استاندارد، قرار شد دانش بنیان ها درصورت داشتن شرایط لازم، گواهی انطباق دریافت کنند که اولین گواهی انطباق با استانداردهای بین المللی به صورت نمادین برای محصول یخچال منهای 70 درجه سانتیگراد صادر شد.
وی افزود: این محصول برای سازمان های مختلف از جمله انتقال خون و نگهداری فرآورده های خونی، کاربرد دارد که خوشبختانه علاوه بر بازار داخلی، موفق به صادرات نیز شده است.
فرهادی افزود: تاکنون 34 صندوق پژوهش و فناوری برای حمایت مالی از شرکت های دانش بنیان در کشور تاسیس شده است و با اینکه قبلا سرمایه لازم برای تاسیس این صندوق ها 300 میلیارد تومان اعلام شده بود، اخیرا تصمیم بر این شد که با نصف این مبلغ هم امکان تاسیس اینگونه صندوق ها فراهم شود.
وی یادآور شد: طبق قانون تاسیس صندوق های پژوهش و فناوری، حداکثر سهم دولتی در این صندوق ها 49 درصد است و بقیه سهام دراختیار بخش خصوصی خواهد بود.
فرهادی، تاکید بر آموزش های مهارتی، برگزاری دوره های کارورزی و کارآموزی حین و پس از تحصیل دانشجویان را از رویکردهای جدی وزارت علوم برشمرد و گفت: تعامل با وزارتخانه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت به منظور اجرای پروژه های مشترک تحقیقاتی و صنعتی و راه اندازی سامانه عرضه و تقاضای پژوهش (ساعت) از جمله اقداماتی است که در راستای سوق دادن دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی به سمت کارآفرینی و رفع نیازهای کشور صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه شرکت های ما تا مرحله تولید، عملکرد خوبی دارند، افزود: متاسفانه این شرکت ها در مرحله بازاریابی و کسب بازارهای ملی و بین المللی، دچار ضعف می شوند که این نقص باید با برنامه ریزی و آموزش لازم برطرف شود.
نمایشگاه دستاوردهای پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران و شماری از فناوران و پژوهشگران شرکت های مستقر در این پارک برگزار شد.
علمی**1055**1440
خبرنگار : زینب کارگر ** انتشار: گلشن
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان