اندروید اوتو چیست و چه قابلیت هایی دارد؟

خودروهای مدرن امروزی به انبوهی از استانداردها و سیستم های رفاهی و ایمنی مجهز هستند. سیستم اینفوتینمنت (اطلاع رسانی-سرگرمی) یکی از این موارد است که می توان از طریق آن و نمایشگر مربوطه امکانات گوناگون و سایر سیستم های خودرو را راحت و آسان مدیریت کرد.

اندروید اوتو چیست و چه قابلیت هایی دارد؟

خودروهای مدرن امروزی به انبوهی از استانداردها و سیستم های رفاهی و ایمنی مجهز هستند. سیستم اینفوتینمنت (اطلاع رسانی-سرگرمی) یکی از این موارد است که می توان از طریق آن و نمایشگر مربوطه امکانات گوناگون و سایر سیستم های خودرو را راحت و آسان مدیریت کرد.

اکنون در دورانی به سر می بریم که تلفن های همراه هوشمند به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره تبدیل شده اند، به همین جهت مدتی می شود که خودروسازان در حال افزودن امکان پشتیبانی از تلفن های همراه توسط سیستم اینفوتینمنت محصولات خود هستند.

android auto

این مساله سبب شده که رقابتی سخت بین گوگل، اپل و دیگر خودروسازان برای تصاحب داشبورد خودروها شکل بگیرد. از یک سو کمپانی های خودروساز ترجیح می دهند مالکان اتومبیل ها از سیستم اینفوتینمنت اختصاصی خود استفاده کنند، از سوی دیگر شرکت های تکنولوژی همواره در تلاشند مشتریان خود را به سمت جایگزین هایی بهتری و پیشرفته تر سوق دهند. این جایگزین ها با نام های اندروید اوتو و اپل کارپلی شناخته شده و همانطور که از نامشان نیز مشخص است به گوگل و اپل تعلق دارند.

carplay_dpa

از آنجایی که بسیاری از ما تجربه استفاده از اندروید اوتو و کارپلی را نداریم، در این نوشتار قصد داریم به طور خلاصه به قابلیت ها و کارهایی که با آنها می توان انجام داد، بپردازیم. اگر این موضوع برایتان جذابیت دارد، دعوت می کنیم با ادامه مطلب همراه دیجیاتو باشید.

اندروید اوتو چه کاری می تواند انجام دهد؟

به طور خلاصه استاندارد اندروید اوتو قابلیت های اصلی سیستم عامل اندروید را به نمایشگر داشبورد منتقل می کند. به منظور استفاده راحت تر اطلاعات و آیتم ها به شیوه ای ساده، آشنا و با آیکون های بزرگ نمایش داده می شوند. به عبارت دیگر با استفاده از اندروید اوتو می توان به برخی از امکانات دستگاه های اندرویدی دسترسی پیدا کرد. با توجه به رابط کاربری کمی قدیمی، تابستان امسال آپدیت هایی برای اندروید اوتو ارایه خواهد شد.

android auto 2

مسیریاب مبتنی بر گوگل مپس یکی از بهترین بخش های اندروید اوتو به شمار می رود، زیرا به صورت گام به گام مراحل را نشان داده و در صورت وجود ترافیک سنگین، به طور خودکار مسیرهای جایگزین را معرفی می کند؛ همچنین آدرس خانه، محل کار یا سایر مکان های پر استفاده به راحتی در دسترس قرار گرفته و نیازی به تایپ آنها نیست.

rg-android-auto-2-1500x1004

امکان دسترسی به میلیون ها ترانه و پادکست، وبگردی و کنترل تماس ها و پیامک ها دیگر قابلیت کاربردی اندروید اوتو است. تمامی مواردی که بر شمرده شدند، از طریق فرمان های صوتی ساده و گفتن OK, Google قابل فراخوانی و کنترل هستند؛ پیامک ها را نیز می توان با تکیه بر تکنولوژی تشخیص و تبدیل صوت به متن پاسخ داد.

یکپارچگی با دستیار گوگل دیگر مزیت مهم و کاریردی سیستم اندروید اوتو است که به واسطه آن می توان بدون برداشتن دست از روی فرمان و تنها با صحبت کردن به مدیریت برخی تنظیمات و حتی سایر اپلیکیشن های نصب شده – شامل Waze، Pandora، iHeart Radio، Skype، WhatsApp و Spotify – پرداخت.

rg-android-auto-3-1500x1000

اما نکته منفی اینکه تنظیمات خودرو و اندروید اوتو مجزا از هم بوده و نمی توان به طور همزمان از هر دو استفاده کرد. به عبارت بهتر چنانچه حین فعال بودن اندروید اوتو راننده بخواهد مثلا سیستم تهویه مطبوع، رادیو یا حالت های گوناگون رانندگی را تنظیم کند، باید از اندروید اوتو خارج شود.

rg-android-auto-4-1500x1000

برای رفع این ایراد، گوگل در حال همکاری با خودروسازان است تا سیستم اینفوتینمنت وسایل نقلیه بر اساس سیستم عامل اندروید تولید شود. ولوو یکی از این خودروسازان است که برای تجهیز سیستم اینفوتینمنت محصولات خود به اندروید اعلام آمادگی کرده است.

کدام تلفن های همراه با اندروید اوتو سازگار هستند؟

اندروید اوتو با تمامی موبایل های مجهز به اندروید 5.0 (لالی پاپ) به بالا سازگاری دارد. برای استفاده از این قابلیت کاربران باید اپلیکیشن اندروید اوتو را نصب نموده و سپس با کابل USB تلفن همراه خود را به سیستم اینفوتینمنت متصل کنند.

android_auto_1478588907650

سال گذشته گوگل نسخه بی سیم اندروید اوتو را نیز معرفی کرد، اما این ویژگی فعلا فقط برای موبایل های سری پیکسل، نکسوس 5X و نکسوس 6P که مجهز به اندروید 8 یا بالاتر باشند، ارایه شده است.

کدام خودروها با اندروید اوتو سازگار هستند؟

در حال حاضر طیف گسترده ای از خودروهای جدید با اندروید اوتو سازگار هستند. برخی از این مدل ها به صورت استاندارد از اندروید اوتو پشتیبانی می کنند، حال آنکه در برخی دیگر باید با پرداخت مبالغ اضافی این آپشن را سفارش داد. بعضی از خودروسازان تصمیم گرفته اند برای تریم های رده پایین محصولات خود اندروید اوتو را عرضه نکنند.

اگر بخواهیم دقیق تر اشاره کنیم، باید بگوییم تقریبا تمامی محصولات جدید مرسدس بنز و کادیلاک از اندروید اوتو پشتیبانی می کنند. اکثر محصولات شورولت، کیا، هوندا، ولوو و فولکس واگن نیز دارای این استاندارد هستند.

android-auto

به طور کلی در هر بازه قیمتی و هر کلاس خودرویی – از هاچبک های ارزان قیمت گرفته تا شاسی بلندهای جان سخت و خودروهای اسپرت رده بالا – یافتن مدل مجهز به اندروید اوتو کار سختی نیست.

نکته جالب توجه اینکه لکسس و کمپانی مادر آن یعنی تویوتا به خاطر مسائل امنیتی و نگرانی ها درباره حریم خصوصی، برای سال ها در برابر تجهیز محصولات خود به اندروید اوتو مقاومت می کردند، اما در نهایت تسلیم شده و به سایر خودروسازان پیوستند. در حال حاضر تعداد زیادی از مدل های 2020 این دو برند به اندروید اوتو مجهز هستند که از جمله آنها می توان به تاکوما، سکویا، تاندرا، 4Runner و RX اشاره کرد.

اندروید اوتو چیست

از میان خودروسازان آلمانی، پورشه و ب ام و نیز رویه ای مشابه با تویوتا در پیش گرفته بودند، اما ظاهرا سیاست هایشان عوض شده و قرار است مدل های بیشتری را به اندروید اوتو تجهیز کنند.

به غیر از خودروسازان، سایر شرکت های فعال در زمینه سیستم های مولتی مدیا نیز پخش کننده های سازگار با اندروید اوتو تولید می کنند. برای مثال کنوود، پاناسونیک، پایونیر و سونی دارای هد یونیت های مجهز به اندروید اوتو هستند. افرادی که مالک خودروهای قدیمی بوده و می خواهند از تکنولوژی روز عقب نمانند، می توانند با خرید این هد یونیت ها از مزایای اندروید اوتو بهره مند شوند.

Sony-in-car-audio-696x442

فارغ از بحث سازگاری سیستم اینفوتینمنت یا مولتی مدیا، امکان استفاده مستقل از اندروید اوتو وجود دارد. به عبارت بهتر کاربران می توانند با دانلود و نصب اپلیکیشن اندروید اوتو، صرفا از نمایشگر تلفن همراه یا تبلت خود برای کنترل راحت تر آن هنگام رانندگی استفاده کنند. با این حساب فرقی نمی کند که مالک آخرین مدل از سری 3 باشید یا پیکان و پراید؛ باز هم می توانید از مزایای این تکنولوژی به شیوه ای دیگر بهره ببرید.

در پایان بد نیست اشاره کنیم، اپل نیز سیستم مشابهی را با نام کارپلی توسعه داده که به لحاظ کارایی کمابیش مشابه اندروید اوتو است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان