دولتی‌ها و اصلاح‌طلبان چه وعده‌هایی دادند؟/ ۱۶

روحانی (۹۳): کاسه تحریم شکسته شده است

سرویس سیاست مشرق - در لا به لای روزنامه‌های سال‌های گذشته، وعده‌ها و ادبیات جالبی از سوی دولتی‌ها واصلاح‌طلبان به کار گرفته شده است که مشرق روز به روز و ماه به ماه آن‌ها را بررسی و بازنشر خواهد کرد.

*******

روزنامه ایران؛ 11/4/93

روحانی: کاسه تحریم شکسته شده است و قابل ترمیم نیست

رئیس جمهور در آیین گرامیداشت روز صنعت و معدن به محدودیت‌های اقتصادی ناشی از روابط خارجی اشاره کرد و با بیان این‌که وظیفه دولت حل این مشکلات است، افزود: ما باید فضای روابط خارجی را درست کنیم تا شما راحت‌تر بتوانید مواد اولیه و تکنولوژی وارد کنید و در زمینه پولی و مالی تبادل داشته باشید. به همین دلیل دولت در زمینه سیاست خارجی قدم‌های درستی را ظرف 11 ماه گذشته برداشته و شرایط را برای تولید مناسب‌تر کرده است.

روحانی با بیان این‌که برخی از تحریم‌ها برداشته و برخی دیگر نیز برداشته خواهد شد، به مردم و فعالان اقتصادی قول داد که کاسه تحریم شکسته شده است و هیچکس و هیچ بندزنی قادر نیست این کاسه شکسته را به صورت اول بازگرداند.

از سوی دیگر، ادعای روحانی مبنی بر رفع تحریم‌ها و شکسته شدن کاسه تحریم، خیال باطلی بود که هیچ‌گاه به وقوع نپیوست و با وجود اینکه بعد از اجرای برجام به صراحت اعلام کرد که همه تحریم‌ها بالمره لغو خواهد شد، در سال 97 اعلام کرد که با کمال افتخار تحریم‌ها را دور خواهیم زد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران دوشنبه (14 آبان 97) با مدیران وزارت اقتصاد که حالا وزیر جدیدی را با خود همراه کرده‌اند ضمن بیان اهمیت و نقش این وزارتخانه درباره داستان تحریم نیز نکاتی را طرح کرد. او در نشست با مدیران ارشد وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: تحریم‌های ظالمانه آمریکا را باافتخار دور می‌زنیم. این سخنان در حالی بیان می‌شود که آمریکا از روز دوشنبه دور دوم تحریم‌ها علیه ایران را اجرایی کرد.

روحانی: تیم مذاکره کننده تخصص لازم برای مذاکره را دارد

وی در سخنانی که گویی منتقدان دولت را مخاطب قرار می‌داد، اضافه کرد: ما به راه خود ادامه می‌دهیم و به همه دوستان، به همه ارزشمداران و عزیزان با زبان بسیار روان و آرام می‌گوییم ما انقلابمان را می‌شناسیم، ارزش هایمان را می‌دانیم، عزت ملی را پاس می‌داریم؛ خیلی غصه نخورید ما می‌دانیم چه کار می‌کنیم.

رئیس جمهوری در همین زمینه تأکید کرد که تیم مذاکره‌کننده ما تخصص لازم را برای حرف زدن در برابر 6 قدرتی که روبه‌روی ما قرار گرفته‌اند دارد و سبک و سیاق مذاکره را می‌داند. می‌دانیم سخت است، اما راه را تا موفقیت نهایی به حول و قوه الهی ادامه خواهیم داد.

روحانی: سال‌های 84 تا 92 دیگر تکرار نمی‌شود

رئیس قوه مجریه در ادامه اطمینان بخشی به بخش تولید برای رونق فعالیت‌های اقتصادی، گفت: والله، بالله و تاالله سال‌های 84 تا 92 گذشت و دیگر تکرار نمی‌شود. این سخنان رئیس جمهوری با تشویق حاضرین همراه شد و وی این طور ادامه داد: دولت یازدهم خود را خادم مردم می‌داند و هیچ تصمیم فردی بدون مشورت اتخاذ نمی‌کند و اگر تصمیمی را اعلام کرد و اشتباه بود، برای آنهایی که دولت را نقد کنند و فریاد بکشند که دولت اشتباه کرده است، احترام قائلیم و تواضع کرده و دست آن‌ها را می‌بوسیم.

البته روحانی در جای دیگری نسبت به دولت قبل از خودش گفته بود، که این دولت مردم را به زمان قاجار رسانده است، روحانی می‌گوید: «اوایل سال 92 تورم 12 ماهه حدود 40 درصد بود و در بخش خوراکی نیز شاهد تورم 51 درصدی بودیم، ضمن اینکه تورم نقطه به نقطه نیز حدود 45 درصد بود و با چنین شرایطی چگونه می‌توان برای فعالیت اقتصادی پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کرد و اگر این شرایط با رشد منفی (6.8) سال 91 و با نگرانی‌های سیاسی توأم باشد، چگونه می‌توان برای فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های آینده چارچوبی را ترسیم کرد و با دنیا مبادله و معامله انجام داد.»

رییس جمهوری اضافه کرد: در آن مقطع به یکباره به حدود صد سال قبل و زمان قاجار برگشتیم به گونه‌ای که تمام تعاملات که از طریق سیستم بانکی انجام می‌شد، به شرایط صرافی بازگشت

روزنامه ایران؛ 11/4/96

جهانگیری: مردم به دلیل کارنامه درخشان روحانی به او رأی دادند

اسحاق جهانگیری در همایش سیاست‌های پولی و ارزی گفت: لازم نیست اینقدر آسمان و ریسمان ببافید که بگویید ملت در انتخابات اشتباه کردند. در مقطع فعلی نیازمند آن هستیم که دولت قوی‌تر و تواناتری تشکیل دهیم و نمی‌خواهیم خود را با این مباحث سرگرم کنیم اما گویا این افراد هدفشان این است که با طرح این گونه مباحث دولت و رئیس جمهوری را سرگرم کنند. رئیس جمهوری سابقه‌ای روشن و طولانی در سال‌های پیش و پس از انقلاب دارد و مدتی طولانی نماینده عالی رهبر معظم انقلاب در عالی‌ترین رکن تصمیم‌گیری نظام یعنی شورای عالی امنیت ملی بوده و ارتباط نزدیکی با امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب داشته است و مردم نیز بر اساس همین شناخت‌ها و با توجه به کارنامه و سابقه درخشان دکتر روحانی ایشان را انتخاب کردند.

معلوم نیست آقای جهانگیری که به عنوان کاندیدای پوششی روحانی در انتخابات شرکت کرد و اینچنین از روحانی حمایت می‌کند، امروز هم چنین نظری درباره دولت روحانی دارد یا خیر و اگر دولت روحانی دارای کارنامه درخشانی است، چرا چندین بار به دنبال استعفا از دولت بوده است چرا دولت روحانی کاری با وی کرده است که جهانگیری اختیار انتخاب و تغییر منشی دفترش را هم ندارد؟

جهانگیری: ثبات نرخ ارز از دستاوردهای دولت است

مدیریت بازار ارز و استقرار ثبات در این بخش را از دیگر دستاوردهای دولت یازدهم برشمرد و گفت: در چند سال گذشته تغییری جزئی در نرخ ارز به وجود آمد و عده‌ای اصرار داشتند که دولت سیاست‌های خود را تغییر دهد اما دولت سیاست‌هایی مناسب اتخاذ کرد و توانست تا این لحظه ثبات بازار ارز را حفظ کند. جهانگیری با یادآوری اینکه در ابتدای دولت یازدهم سه نرخ ارز در کشور وجود داشت، افزود: نرخ ارز مرجع 1226 تومان، نرخ ارز مبادله‌ای 2,470 تومان و نرخ دیگر نرخ آزاد بود که دولت تدبیر و امید در ماه‌های نخست فعالیت خود، ارز مرجع و مبادله‌ای را ادغام کرد و هم اکنون دو نرخ ارز در کشور وجود دارد و بر اساس برنامه ریزی‌ها قرار بود پس از برقراری تعامل میان بانک‌های کشور با بانک‌های بین‌المللی، در زمانی مناسب برای تک‌نرخی کردن ارز در کشور گام برداریم که به دلایلی سال قبل این برنامه عملیاتی نشد اما جزو اولویت‌های دولت دوازدهم خواهد بود.

روزنامه ایران؛ 12/4/96

روحانی: متعادل بودن قیمت ارز به دلیل اعتماد مردم به دولت است

رئیس جمهوری در همایش سراسری قوه قضائیه، به موضوع متعادل بودن قیمت ارز اشاره کرد، روحانی با بیان اینکه مردم باید به دولت به معنای خاص و عام کلمه اعتماد داشته باشند، اظهار کرد: علت اینکه توانستیم در 4 سال گذشته قیمت ارز را نسبتاً متعادل نگه داریم، به خاطر اعتماد مردم به دولت بود.

وقتی رئیس بانک مرکزی به مردم می‌گفت که نوسان‌های مقطعی قیمت ارز در 4 سال گذشته گذرا بوده و قیمت بالا نمی‌ماند، مردم به این حرف اعتماد می‌کردند. وضعیت مثل قبل نبود که هر چه رئیس بانک مرکزی می‌گفت، مردم برعکس آن عمل می‌کردند.

سؤال اولی که باید روحانی پاسخ بدهد این است که چه اتفاقی افتاد در سال 97 قیمت ارز اینگونه افسار پاره کرده و به 19 هزار تومان رسید، آیا اعتماد مردم از روحاین و دولتش سلب شد یا اتفاقی دیگری افتاد؟

سؤال دوم این است که چرا اظهارات روحانی درباره ثبات قیمت ارز متناقض است، اظهارنظر روحانی درباره ثبات قیمت ارز در حالی است که روحانی در اردیبهشت سال 98، اعلام کرد که دولت به دنبال بالا بردن قیمت ارز بود ولی مردم اجازه ندادند که قیمت ارز بالا برود، روحانی با اشاره به اینکه در صد روز ابتدایی دولت یازدهم توانستیم توافق موقت معروف به ژنو را امضاء نماییم و بخشی از پول‌های بلوکه شده آزاد شد، خاطرنشان کرد: ماهی 700 میلیون دلار آزاد می‌شد و بانک مرکزی به دنبال آن بود که قیمت ارز بالا رود، اما جامعه نرخ ارز را پایین می‌آورد و رئیس بانک مرکزی ناتوان از این مهم بود و در آن دوران امید و دلار وارد کشور می‌شد و همه منابع آزاد می‌گشت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان