صدور دستور توقف فوری فروش داروی لوزارتان

به دنبال حواشی ایجاد شده در پی دستور سازمان غذا و دارو برای جمع‌آوری داروی لوزارتان با ماده موثره هندی از سطح عرضه، شرکت ایرانی «اکتوور» در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که دستور توقف فوری فروش داروی لوزارتان را به شرکت‌های پخش صادر کرده و فرآیند جمع‌آوری دارو از سطح داروخانه‌ها آغاز شده است.

در اطلاعیه شرکت داروسازی اکتوور آمده است: «در پی مکاتبه سازمان غذا و دارو در تاریخ 11 تیر ماه 1398 مبنی بر ریکال (جمع‌آوری) داروی لوزارتان شرکت داروسازی اکتوور، متاسفانه مطالبی غیرواقع و بی‌اساس از سوی معدود رسانه‌ها منتشر شد که با بزرگنمایی و نشر اکاذیب درباره داروی لوزارتان و ایجاد نگرانی و تشویش اذهان عمومی، مجموعه‌ای از اتهامات و مطالب غیرواقع را درباره مجموعه دارویی اکتوور با سابقه 50 ساله مطرح کرده است.

کارخانه داروسازی اکتوور در حال حاضر یکی از برترین تولیدکنندگان دارو در خاورمیانه می‌باشد که با رعایت حقوق بیمار و التزام همیشگی به آن و اخذ گواهی GMP (استاندارد بهینه تولید) برای تمامی خطوط تولید خود، ضمن رعایت استانداردهای جهانی، موفق به تولید انواع دارو با بالاترین کیفیت شده است.

مجموعه داروسازی اکتوور لازم می‌داند جهت تنویر افکار عمومی و رفع نگرانی‌های به حق مردم و جامعه دارویی و درمانی کشور در خصوص داروی لوزارتان، توضیحاتی را به شرح ذیل به اطلاع عموم برساند:

1-مجموعه داروسازی اکتوور به محض دریافت مکاتبه ریکال از سازمان غذا و دارو، دستور توقف فوری فروش داروی لوزارتان را به شرکت‌های پخش صادر کرد و فرآیند جمع‌آوری دارو از سطح داروخانه‌ها نیز آغاز شده است.

2-ریکال (جمع‌آوری) دارو امری متعارف در حوزه صنعت دارو می‌باشد که به واسطه عوامل مختلف رخ می‌دهد؛ به طوری که از ابتدای سال 2017 در حوزه FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) حدود 1000 مورد ریکال فرآورده‌های دارویی و غذایی رخ داده ودر کشور ما هم مسبوق به سابقه است.

با توجه به این که تمامی این موارد با دستور سازمان‌های غذا و دارو از طریق مجاری قانونی انجام می‌شود، جای سوال و تاسف دارد که چرا این بار و بر خلاف موارد قبلی، ریکال یک دارو تا این اندازه سبب نگرانی و تشویش اذهان عمومی شده است؟

3-شرکت "هترو" با دارا بودن بیش از 36 کارخانه تولید دارو در نقاط مختلف جهان (از جمله آمریکا)، یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین شرکت‌های تولید کننده ماده اولیه و محصول نهایی دارویی در جهان می‌باشد که محصولات خود را به بیش از 126 کشور جهان صادر می‌نماید و نکته مهم‌تر این که عمده تولیدکنندگان مطرح دارویی کشور، مواد اولیه برخی از داروهای خود را از شرکت "هترو" تامین می‌کنند.

در پایان مجموعه داروسازی اکتوور اعلام می‌دارد که بلافاصله پس از اطلاع از دستور سازمان غذا و دارو بر حسب وظیفه قانونی، اخلاقی و حرفه‌ای خود، اقدامات لازم را انجام داده است و روند هماهنگی کامل خود با سازمان غذا و دارو را در تمامی محصولات تولیدی لحاظ نموده و می‌نماید.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان