به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری میزان به نقل از روابط عمومی سازمان امور سینمایی و سمعی بصری، در این مراسم حسین انتظامی با بیان اینکه وظیفه دارم از تلاشهای مدیران تشکر کنم گفت: لادن طاهری از مدیران موفق سازمان است برای کسانیکه در حوزه آرشیو کار میکنند شاید بیش از آگاهی و دانش، تعصب ملاک باشد. محمدحسن خوشنویس از با تجربههای حوزه آرشیو که در این مراسم حضور دارند میتوانند این جمله را تایید کنند. فردی که در این حوزه فعالیت میکند باید قدر آنرا بداند و برای توسعه آن تلاش کند که خانم طاهری چنین شخصیتی دارد به همین جهت همیشه قدردانشان هستیم.
وی درباره ابراهیم داروغه زاده نیزاظهار کرد: یکی از ویژگیهای اصلی آقای داروغه زاده به جز دانش و خوش فکری، خوش اخلاقی اش است و چیزی که برای من مهم بود اینکه عمده سینماگران کشور از حُسن تدبیر ایشان راضی بودند و انصافا کارهای بسیار موثری در دوره مدیریت ایشان انجام شد.
انتظامی یادآور شد: به جهت اینکه با بخشهای مختلف وزارتخانه آشنایی دارم در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران سازمان سینمایی از نظر اطلاع، آگاهی، سابقه، خوش فکری و همدلی بی نظیر هستند و برای من افتخار است که با آنها کار میکنم. زمانیکه تغییر چرخشی در آنها ایجاد میشود همدلانه همکاری میکنند لذا برای من همکاری با آنها توفیق است.
رئیس سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: در جشنواره فیلم فجر هم آقای داروغه زاده عملکرد بسیار خوبی داشت و انضباط و شفافیت او زبان زد بود. طبق دستور وزیر همه رویدادهای فرهنگی باید ظرف مدت 45 روز هزینههای خود را اعلام کنند که ایشان با مدیرت خوبشان اینکار را انجام دادند و سال گذشته نسبت به سالهای قبل در جشنواره شاهد فیلمهای خوبی بودیم اگر چه تلاش خود سینماگران بوده است که ما خادم آنها هستیم، اما نوع مدیریت دبیرخانه جشنواره هم تاثیرگذار بوده که این نشان ازموفقیت ایشان است. ضرورت داشت این دو حوزه راهبردی یعنی دبیرخانه جشنواره فیلم فجر و ارزشیابی و نظارت از هم جدا باشد که ایشان در جشنواره مستقر شدند.
انتظامی ادامه داد: سید مهدی طباطبایی نژاد که تحولات گستردهای در حوزه مستند ایجاد کرد و در نشستهای مختلفی که با صنوف ذی ربط داشتم از آنها قدردانی نسبت به ایشان شنیدم که نشان دهنده این است که مدیر میتواند سیاست عمومی دولت را که گاهی میتواند در حد سخنرانی محدود بماند را محقق کند. یعنی ارتباط با صنوف، عقب نشینی به نفع صنوف و اینکه تنها در جایگاه سیاست گذارانه قرار بگیریم که حتی در چنین مواقعی هم باید با مشارکت فعالان صنفی باشد. ایشان مدیر متعصبی است که جدای از سینمای مستند، سینمای انیمیشن و تجربی را هم به خوبی دنبال کردد. خوشبختانه همکاران خوبی در موزه سینما، مرکز گسترش و اداره نظارت هستند که کمک میکنند.
وی همچنین گفت: گرایشها در برنامه و برنامهها هم در بودجه دیده میشود یعنی اگر مدیری اعلام میکند برایش سینمای انیمیشن مهم است باید دید در برنامههای او چه جایگاهی دارد و یا اگر بگوید سینمای فرهنگی برایش مهم باشد باید دید این گرایش در کدام برنامه متجلی شده است و آن برنامه در چه ردیف بودجه واقعی محقق میشود؛ لذا ما به مدیرانی نیازمند هستیم که توانمند باشند تا برنامههایی که خودشان اعلام کردند و منتشر شده را به خوبی اجرا کنند.
انتظامی با بیان اینکه محمد حمیدی مقدم چهره نام آشنا در سینما است، گفت: حمیدی مقدم بیشتر در حوزه تولید فعالیت داشته از ایشان برای قبول مسئولیت تشکر میکنم و مطمئن هستم با خوش فکری که دارند شاهد موفقیتهای رو به جلویی در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی خواهیم بود. مرکز گسترش به دلیل اینکه عهده دار حوزههای مختلف سینما است برای ما اهمیت دارد.
وی ادامه داد: از مهران عباسی انارکی هم از اینکه قبول زحمت کردند تشکر میکنم در جاهای دیگر افتخار همکاری با وی را داشتم. ایشان مدیر خوش فکر در حوزههای اقتصادی و فرهنگی هستند و در موزه که در آن فعالیتهای توسعه فرهنگی سینما را داریم موفق خواهند بود.
رئیس سازمان سینمایی یادآور شد: ما به سینماگران قول دادیم تا شیوه نامههای خود را به زودی منتشر کنیم همانطور که میدانید شفافیت یعنی پیش بینی پذیری و شفافیت صرفا انتشار آمار هزینهها و ارقام درآمدها نیست. در سایه شفافیت هر فردی قبل از مراجعه به ما میتواند حدس بزند که ما با درخواست او (مجوز و حمایت) موافقیت میکنیم یا خیر و اگر موافقت نمیکنیم آیا نسبت به رقیب او هم که در شرایط مساوی بوده این رفتار را داشته ایم؟ با انتشار شیوه نامهها ما در حوزه حمایتی و نظارتی میتوانند متوجه این موضوع شوند. به عنوان مثال، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اعلام کند امسال چه موضوعاتی برایش مهم است؟ چه ژانری برایش مهم است؟ اگر فیلمسازی تهرانی باشد یا شهرستانی آیا تبعیض مثبت میگذارم؟.
انتظامی در پایان گفت: برای همه آرزوی توفیق دارم از مدیرانی که قبول مسئولیت کردند تشکر میکنم و همچنین از مدیرانی که مسئولیت را تحویل دادند قدردان زحماتشان هستم.
در ابتدای این مراسم ابراهیم داروغه زاده معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی گفت: در این نوع مراسمها باید گزارشی از عملکردمان ارائه دهیم البته عملکرد ما جدای از عملکرد سازمان سینمایی نیست. خوشبختانه در دو سالی که در سازمان سینمایی در اداره نظارت بودم سازمان بر مبنای سیاست توسعه و رونق به سینما و افزایش کیفیت تولیدات سینمایی برنامهها و سیاستهایی داشته که خوشبختانه موفق بوده است.
وی با بیان اینکه در دو سال گذشته کمترین چالش را با اهالی سینما داشتیم، ادامه داد: علی رغم مشکلات اقتصادی که در کشور وجود داشت، حوزه سینما رونق داشت و تولیدات سینمایی از رونق خوبی برخوردار بودند. فیلمها و سریالهای خوبی در این 2 سال ساخته شد، در حوزه سریالهای نمایش خانگی در 2 سال گذشته بالغ بر 20 سریال داشتیم که بازار کار خوبی برای اهالی سینما ایجاد میکند اینها همگی اتفاقات خوبی بود که در یکی، دو سال اخیر افتاده است.
دبیر جشنواره فیلم فجر با اشاره به دیگر کارهای صورت گرفته در سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: توسعه شبکه نمایش خانگی بر پایه اینترنت که در این روزها به اوج خود رسیده است و به افزایش تولیدات کمک میکند همچنین سرمایه گذاری در بخش خصوصی در سینما افزایش قابل توجهی داشته است علاوه بر آن در سالن سازی و تعداد صندلیها شاهد افزایش در تهران و شهرستانها بودیم و کیفیت محتوایی، فنی، هنری فیلمها حداقل در دو جشنواره اخیر افزایش داشته است؛ اینها همه به لطف اهالی سینما بوده است که با خلاقیتها و تلاشهای خود توانستند در حوزه سینما رونق ایجاد کنند و ما هم به عنوان مدیر تلاش کردیم تا کمتر مزاحمت ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: از سید مهدی طباطبایی نژاد که این مسئولیت سخت را پذیرفت بسیار تشکر میکنم امیدوارم مثل همیشه در عرصههای مدیریتی موفق باشد.
در ادامه سید محمد مهدی طباطبایی نژاد معاون نظارت و ارزشیابی نیز گفت: پیش از این سه بار در دورههای آقایان محمدرضاجعفری جلوه، حجت الله ایوبی و محمدمهدی حیدریان بحث حضورم در معاونت نظارت و ارزشیابی مطرح شد که خوشبختانه نشد، اما برای چهارمین بار در دوره آقای انتظامی این اتفاق افتاد.
وی ادامه داد: حدود 6 سال در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بودم که یکی از بهترین مراکز سازمان است و تصور خودم این است که دلیل دعوت من در چنین جایگاهی نگاه فرهنگی حاکم شود.
طباطبایی نژاد با عذرخواهی از همکارانش در حوزه مستند و مرکز گسترش بابت کوتاهیهای احتمالی برای حمیدی مقدم آرزوی موفقیت کرد.
در ادامه این مراسم محمدحمیدی مقدم نیز گفت: من برخلاف دوستان اولین بار است در چنین جایگاهی قرار میگیرم و از آقای انتظامی تشکر میکنم که این مسئولیت را به من سپردند.
وی ادامه داد: مرکز گسترش از دهه 60 جایگاه استراتژیکی داشته است و هنوز بالنده به زندگی ادامه میدهد و تاثیرگذار است. خوشبخت کسی است که مسئولیت را از فردی مثل سید مهدی طباطبایی نژاد بگیرد که 6 سال مدیریت با ثبات داشته است. این مرکز از خیلی از حاشیهها به دور بوده و در بسیاری از احوالات سینما اثر گذاشته است.
حمیدی مقدم همچنین گفت: تلاش میکنم منابع مالی با عدالت در اختیار مستندسازان قرار گیرد. آنچه در سینمای ما به چشم میآید، عدم اقبال بازارهای جهانی است که رصد شده و به همین دلیل پیوند مخاطب با تولیدات مختلف در این مرکز در اولویت است.
مدیرعامل جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی یادآور شد: فیلمهای اول و تجربی که به این مرکز محول شده دچار پریشان حالی شده بودند و مرکز گسترش باید در تمام این حوزههای مرتبط با خود شتاب دهنده و محل کشف استعداد باشد. همچنین جشنواره سینما حقیقت باید مرکز بازاریابی شرق باشد.
لادن طاهری با بیان اینکه مدت بسیار کوتاهی در سرپرستی موزه سینما را بر عهده داشته است نیز گفت: در ابتدا قرار بود مدت زمان کوتاهی در موزه سینما به عنوان سرپرست حضور داشته باشم، اما به شکل شگفت انگیزی این مدت کوتاه تا به امروز ادامه پیدا کرد. این طولانی بودن که از ابتدا مدت آن مشخص نبود مشکلاتی به همراه داشت و مهمترین این بود که فرصتی نبود تا برای برنامههای طولانی مدت برنامه ریزی داشته باشم.
وی ادامه داد:، اما در همین مدت کوتاهی که در موزه سینما بودم برای هرچه تخصصیتر شدن موزه داری، جامع بودن موزه و ارتقاء دانش فنی موزه داری تلاش کردم که امیدوارم موفق بوده باشم. یقین دارم آقای عباسی در موزه سینمای ایران بسیار موفق خواهند بود به جز تواناییهای فردی وی که حتما موفق خواهند بود دلیل دیگر حضور همکاران دلسوز، علاقمند و پرتلاش است که به ایشان کمک میکنند تا موزه سینمای ایران نگین موزههای ایران باقی بماند.
در ادامه مهران عباسی انارکی مدیرعامل جدید موزه سینما نیز گفت: از حمایت برادرم حسین انتظامی تشکر میکنم که از 3 ماه قبل پیشنهاد رفتن به موزه را به من دادند. در این مدت ساختار موزه را بررسی کردم و متوجه شدم چیزی که موزه را با تشکیلات سازمان سینمایی جدا میکند این است که موزه سینما با عموم مردم تعامل دارد و دارای دو رکن مردم و تاریخ سینمای ایران است که باید از این ظرفیت استفاده کرد.
وی با بیان اینکه اعتقادی به تصدی گری در کار ندارد، افزود: همیشه در هر جایی که فعال بودم علاقمند بودم تا صنوف و افراد حرفهای درگیر کار شوند و من به عنوان حامی و تدارکات چی در خدمتشان باشم.
مدیرعامل موزه سینما همچنین گفت: در حوزه رسانه فعالیتهایی داشتیم که توانستیم با پیشکسوتان تعامل خوبی برقرار کنیم. تلاش میکنم تا از ارتباط با رسانه برای بهتر دیده شدن فعالیتهایی که قرار است در موزه سینما انجام شود استفاده کنم. اعتقاد دارم ظرفیتهای بیشتری در موزه سینما برای بهره مندی مردم وجود دارد که میتواند برای جوانها و افراد علاقمند به سینما موثر باشد. به عنوان مثال، میتوانیم تورهای سینماگردی را در موزه ایجاد کنیم تا از داخل شهر و شهرهای دیگر هم حضور پیدا کنند و بیشتر با سینما آشنا شوند.
وی ادامه داد: از اعتماد دوستان برای مسئولیتی که به من داده شد تشکر میکنم امیدوارم بتوانم عملکرد و بازدهی خوبی داشته باشم.
در انتهای مراسم که اجرای آن را مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی بر عهده داشت احکام مدیران توسط حسین انتظامی اعطا شد و از مدیران سابق تقدیر بعمل آمد.
در این مراسم مدیران سینمایی، سینماگران، اعضای شورای صنفی نمایش، انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند، انجمن صنفی کارگردانان انیمیشن ایران، انجمن صنفی تهیه کنندگان سینمای مستند، صنوف تهیه کنندگان، مدیران و پرسنل سازمان سینمایی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و موزه سینما حضور داشتند.