معاون کل وزارت بهداشت خبرداد :

غربالگری بیماری های روانی توسط وزارت بهداشت

برنامه " گفت و گوی اجتماعی " با موضوع ریشه های اجتماعی بیماری های روانی در جوامع امروزی و نقش نهادها در پیشگیری و کاهش این بیماری ها در ارتباط تلفنی با دکتر ایرج حریرچی ، معاون کل وزارت بهداشت و دکتر عباس حاج آقالو ، مدیرکل سابق آموزشهای عمومی وزارت آموزش و پرورش و معاون سابق دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ایران روانه آنتن شد.

غربالگری بیماری های روانی توسط وزارت بهداشت

برنامه " گفت و گوی اجتماعی " با موضوع ریشه های اجتماعی بیماری های روانی در جوامع امروزی و نقش نهادها در پیشگیری و کاهش این بیماری ها در ارتباط تلفنی با دکتر ایرج حریرچی ، معاون کل وزارت بهداشت و دکتر عباس حاج آقالو ، مدیرکل سابق آموزشهای عمومی وزارت آموزش و پرورش و معاون سابق دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ایران روانه آنتن شد.

ایرج حریرچی در آغاز ، اقدامات وزارت بهداشت برای مقابله با بیماری های روانی را برشمرد و گفت : این سازمان در درجه نخست برای پیشگیری از بیماری های روانی با آگاه سازی جامعه و رسانه ها در جهت کاهش استرس محیطی گام برمی دارد.

وی افزود : وزارت بهداشت در درجه دوم در راستای درمان بیماری های سبک ، متوسط و سنگین تلاش می کند. در همین راستا روانشناسان بالینی را در شبکه بهداشت و درمان به کار گرفته است تا موارد بیماری را غربالگری کنند.

معاون کل وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در ادامه اظهار داشت : افرادی که به بخش دولتی ، مراکز بهداشتی و درمانی و خانه ها و پایگاه های بهداشتی دولتی مراجعه می کنند ، مورد تست قرار می گیرند و غربالگری که به صورت تعدادی پرسش چند گزینه ای است انجام می شود.

حریرچی درباره روند درمان افراد بیمار به رادیو گفت و گو گفت : علائم اولیه بیماری های روانپزشکی به صورت استاندارد از آن استخراج می شود و بیماری مشخص می شود. اگر علائم فرد قابل توجه و نیازمند مداخله باشد به روانشناس و در ادامه در صورت نیاز و ادامه روند درمان به روانپزشک معرفی می شود.در واقع وضعیت این بیماران تا بهبودی پیگیری می شود.

در ادامه عباس حاج آقالو در ارتباط تلفنی با رادیو گفت و گو گفت : ماموریت اصلی آموزش و پرورش ، در ابتدا پرورش شخصیت دانش آموزان است .طبق آنچه که در سند تحول آمده است ، هدف این نهاد رساندن دانش آموزان به سطحی از شایستگی است که بتوانند مسائل زندگی شخصی ، اجتماعی و حرفه ای را به آسانی حل کنند.

وی افزود : بیشتر اختلالاتی که وجود دارد به دلیل ناکامی هایی است که فرد در مواجه با مشکلات و عدم توانایی حل مسائل دارد. عدم شایستگی رویارویی با معضلات اجتماعی مشکلات عاطفی و روانی برای فرد ایجاد می کند ، اعتماد به نفس را تضعیف می کند و یک نوع ناتوانی آموخته شده در او ایجاد می شود که ریشه بسیاری از ناکامی های اجتماعی و حالات روانی نامساعد است.

مدیرکل سابق آموزش های عمومی وزارت آموزش و پرورش به نیازهای دانش آموزان برای زندگی در عصر حاضر اشاره کرد و گفت : در جهان امروز سه نوع نیاز آموزشی وجود دارد.نیازهای یادگیری برای اداره زندگی روزمره یکی از آنهاست.اگر نیاز نوجوانان در این حوزه برطرف شود تا آنها بتوانند زندگی موفق و مولدی در روزمره خود داشته باشند سلامت روانی در آنها تضمین می شود.

حاج آقالو در خصوص نیازهای دسته دوم خاطر نشان کرد : این دسته از نیازها که بسیار اساسی هستند مربوط به یادگیری نحوه رویارویی با چالش های نوپدید است. برای این که افراد بتوانند بر چالش های نوین فائق آیند باید مولفه هایی چون تفکر خلاق ، توانایی حل مسئله و ارتباطات در نهاد آنها پرورش یابد.

وی ادامه داد : نیازهای نوع سوم مربوط به ویژگی های شخصی است.یعنی فرد خود را بشناسد ، خود را مدیریت کند و میزان موثر بودن خود را در شرایط بحرانی حفظ کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان