تمام واقعیت ها درباره بیماری سلیاک!

بیماری سلیاک، بیماری ناشی از عدم تحمل گلوتن و یک اختلال خود ایمنی است. در این بیماری گوارشی که زمینه ژنتیکی دارد، پرزهای روده باریک آسیب می بینند

تمام واقعیت ها درباره بیماری سلیاک!

بیماری سلیاک، بیماری ناشی از عدم تحمل گلوتن و یک اختلال خود ایمنی است. در این بیماری گوارشی که زمینه ژنتیکی دارد، پرزهای روده باریک آسیب می بینند.

به گزارش به نقل از آوای سلامت در صورتیکه بیماران مبتلا به سلیاک پروتئینی از دسته گلوتن که در برخی از غلات مانند گندم، جو، چاودار و گاه جوی دوسر وجود دارد را مصرف کنند دچار علایم عدم تحمل می‌ شوند. ظاهرا ورود گلوتن به سلول ‌های پرزهای روده موجب پاسخ سیستم ایمنی می‌ شود. واکنش التهابی ایجاد شده موجب تحلیل پرزهای روده و کاهش فعالیت آنزیمهای روده می‌ شود.

سلیاک را می توان از طریق آزمایش خون و آندوسکوپی تشخیص داد. کم خونی و پوکی استخوان از جمله عوارض این بیماری هستند. علائم بیماری سلیاک را بشناسید و اگر از هر کدام از آنها رنج می برید، سریعا به پزشک تان مراجعه کنید:

نفخ شدید: بسیاری از افراد مبتلا به بیماری سلیاک از نفخ دردناک رنج می برند. حتی تا چند روز بعد از مصرف گلوتن ممکن است نفخ از بین نرود.

اسهال و یبوست: بیماران مبتلا به سلیاک ممکن است علائم متفاوتی از جمله اسهال یا یبوست را تجربه کنند. هر دو حالت با درد و نفخ شدید در بیماران همراه است.

کاهش یا افزایش وزن: مطالعات نشان داده در حدود 17 تا 20 درصد از افرادی که به سلیاک مبتلا هستند در موقع تشخیص، دچار کاهش وزن شده اند. حدود 60 درصد وزن طبیعی و بقیه اضافه وزن دارند.بر طبق یک مطالعه، زنان، افراد مبتلا به آسیب شدید روده ای و کسانی که اسهال به عنوان یک علامت دارند بیشتر در موقع تشخیص بسیار کم وزن هستند. این مطالعه که در مجله گاستروانترولوژی بالینی منتشر شده است گزارش داد که حدود دو سوم کسانی که وزن کم داشتند پس از رژیم غذایی بدون گلوتن افزایش وزن پیدا کردند.

خستگی: این علامت، شکایت رایج افراد مبتلا به سلیاک است. سوءتغذیه ناشی از آسیب های روده، خستگی را در بیماران افزایش می دهد. پس از تشخیص و حذف کامل گلوتن از رژیم غذایی، احساس خستگی مداوم در بیماران از بین خواهد رفت.

احساس سردرگمی: بعد از مصرف گلوتن، احساس سردگمی و مشکلات تمرکز و از دست دادن حافظه کوتاه مدت، از علائمی است که بیماران از آن شکایت می کنند. خوشبختانه این علائم با حذف کامل گلوتن، از بین می رود.

کاهش کیفیت خواب: مطالعات اخیر نشان داده است که بیماران مبتلا به سلیاک، معمولا کاهش کیفیت خواب را تجربه می کنند، حتی اگر بقیه رژیم غذایی آن ها سالم باشد. اختلالات خواب در مبتلایان به سلیاک نسبت به جمعیت عمومی رایج تر است. ناتوانی در خواب در این بیماران سبب افسردگی، خستگی و اضطراب می شود.

بی حسی اندام ها: بسیاری از بیماران مبتلا به سلیاک، علائم نوروپاتی را تجربه می کنند. مشکلات سیستم عصبی در این بیماران بر روی اعصاب حسی و حرکتی تاثیر می گذارد. اغلب بیماران از سوزن سوزن شدن و به خواب رفتن دست ها و پاها شکایت دارند. این علائم ممکن است اعصاب صورت و سایر اعصاب بدن را نیز درگیر کنند.

کم خونی فقر آهن: کم خونی فقر آهن زمانی رخ می دهد که بدن دچار کمبود گلبول های قرمز شود. گاهی اوقات سلیاک مقصر این کم خونی است زیرا این اختلال توانایی بدن برای جذب مواد مغذی را کاهش می دهد. نشانه های کم خونی فقر آهن عبارتند از خستگی، ضعف، درد قفسه سینه، سردرد و سرگیجه.

شکستگی استخوانی: سلیاک خطر ابتلا به شکستگی‌ های استخوانی را تا 30 درصد افزایش می ‌دهد. به طور خاص، خطر شکستگی لگن در این افراد تا 69 درصد بیشتر از افراد سالم است. علت این امر می ‌تواند ناشی از عدم جذب مواد مغذی همانند کلسیم از سوی روده کوچک آسیب‌ دیده‌ این‌ گونه افراد باشد. چنانچه در سن جوانی قرار دارید و از علائم پوکی استخوان مانند شکستگی استخوان یا مشکلات شکل و فرم بدن رنج می‌ برید، توجه خاص ‌تری به اینگونه علائم داشته باشید. ‌

منبع:Activebeat

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان