فضای مجازی بستر انحرافات جنسی!

فضای مجازی گردشگاه یا مکان تفریحی نیست. در نتیجه باید خود و فرزندانمان را در این جهت راهبرد کنیم که بیشتر برای گرفتن اطلاعات، اخبار و دانش مورد نظر به فضای مجازی مراجعه کنند.

فضای مجازی بستر انحرافات جنسی!

رکسانا خوشابی؛ کارشناس ارشد مشاوره

 

اینترنت فضایی فراهم می‌کند که جوانان با سکس – چت‌ها یا با انواع دیگری از جلوه‌های جنسی یا خودارضایی در فضای مجازی به انزال برسند.

جوانی که درگیر "سایبرسکس" می‌شود و با وجود صدها سایت در این زمینه ارضا می‌شود، صدمات جسمی‌ متعددی را متحمل خواهد شد که در دراز مدت به سلامت جسمی ‌و روانی‌اش آسیب خواهد زد.

این از نظر روانی باعث می‌شود جوان احساس تنهایی، افسردگی و عدم اعتماد به‌ نفس‌ کند و بعدها هم نقش خود را در مقابل جنس مخالف واقعی (نه مجازی) بدرستی ایفا نکند.

از طرفی متاسفانه شبکه‌های مجازی چهره واقعی و حقیقی افراد را نشان نداده و تصویری دروغین از او را نمایش می‌دهند؛ بسیاری از جوانان مشکل نیاز به "لایک" پیدا کرده‌اند!!!

در حالی که ازدیاد لایک به آن‌ها صمیمیت و محبت، خانواده یا شریک زندگی هدیه نمی‌دهد بلکه با لایک گرفتن، تنها نوعی اعتماد به نفس کاذب در فرد ایجاد می‌شود که آن هم به مرور جای خود را به عدم خودباوری خواهد داد!!!

این سؤال پیش می‌آید که با فضای مجازی چه برخوردی باید داشته باشیم؟ آیا باید آنرا از زندگی خود حذف کنیم؟

آیا باید همه مشکلات و مسائل ناشی از آن را پذیرفته و بدان آلوده شویم؟ البته که نه.

در اینجا توجه شما را به توصیه‌هایی برای استفاده صحیح از فضای مجازی و کسب آگاهی در این زمینه جلب می‌کنم:

توصیه‌های برای مصرف صحیح

1- زمان استفاده از فضای مجازی باید محدود و اندک باشد. مثلاً 30 یا 40 دقیقه در شبانه روز نه بیشتر.

2- فضای مجازی گردشگاه یا مکان تفریحی نیست. در نتیجه باید خود و فرزندانمان را در این جهت راهبرد کنیم که بیشتر برای گرفتن اطلاعات، اخبار و دانش مورد نظر به فضای مجازی مراجعه کنند.

3- لازم است زمان ورزش و فعالیت‌های مفید جسمانی مانند دوچرخه سواری یا گردش در پارک را بطور منظم و ثابت در برنامه هفتگی خود بگنجانیم.

اگر زمان‌هایی را هم برای حضور در طبیعت فراهم کنیم خیلی بهتر است.

4- حتماً زمان‌هایی را در هفته یا لااقل در ماه برای معاشرت با فامیل، همنشینی با دوستان و آشنایان قرار بدهیم تا روابط چهره به چهره و مستقیم از زندگی‌مان حذف نشوند.

5- فهرستی از سایت‌های معتبر و غنی تهیه کنیم و آن‌ها را جلوی دست خود و فرزندان‌مان قرار دهیم.

6- حقایق پشت صحنه دوستی‌ها و ارتباطات اینترنتی ناموفق و موفق را بررسی و در خانواده تحلیل کنیم.

7- جریان‌های رایج در اینترنت و فضای مجازی را بشناسیم. درباره آن‌ها تحقیق کنیم و ریشه‌های آن جریان‌ها را شناسایی کرده و در خانواده آن‌ها را تحلیل کنیم. (مانند جریان مد، انیمیشن‌های اجتماعی، فروش لوازم، جریان‌های سیاسی و اجتماعی و ...)

8- حقایق پشت صحنه کلاهبرداری و سوءاستفاده‌ها در فضاهای مجازی را بررسی و در خانواده تحلیل کنیم.

9- تفریحات سالم و ارزان و در عین حال شادی بخش برای خود و خانواده‌مان طراحی کنیم. همچنین لازم است برنامه‌ریزان کلان کشوری برای شادی و تفریح مردم طرح و برنامه‌های جدی داشته باشند.

10- در رابطه با همسرمان خلاقیت و نوآوری داشته باشیم، زندگی یکنواخت و خسته کننده ممکن است همسرمان را به سمت زرق و برق‌های کاذب فضای مجازی بکشاند.

11- مشکلات زناشویی و خانوادگی را به کمک متخصص هر چه سریع‌تر رفع کنیم. نگذاریم این مشکلات پر دامنه شود تا دام‌های فضاهای مجازی برایمان جذاب‌تر جلوه کنند و در آن‌ها سرنگون شویم!

12- سعی کنیم کتب و فیلم‌های خوب و مفید آموزشی یا سرگرم کننده برای خود و خانواده‌مان تهیه کنیم که بتوانند جایگزین‌های جذابی برای فضای مجازی باشند.

13- خانواده‌هایی که فرزندان کوچکتر دارند مودم را در ساعات مشخص و محدودی روشن نگه دارند و ساعات دیگر را به انجام کارهای مفید دیگر اختصاص دهند تا کم کم استفاده محدود از اینترنت، برای آن‌ها بصورت عادت در آید.

بیشتر بخوانید:

کودکان؛ آسیب پذیرترین قشر در فضای مجازی

محصولات آرایشی را از فضای مجازی بخریم یا نه؟!

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان