رئیس اداره مطالعات راهبردی فرابورس:

فراهم آوردن امکان استفاده از فناوری بلاک چین در بازار سرمایه

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سنا ، جعفری رئیس اداره مطالعات راهبردی فرابورس در حاشیه برگزاری نمایشگاه الکامپ، با اشاره به این نکته که امکان بهره‌گیری از فناوری بلاک چین در ایران گسترده است گفت:  برنامه ما در بازار سرمایه نیز انتشار توکن مبتنی بر ورقه بهادار برای قدم اول است و پس از راه اندازی پروژه بلاک چین در بازار سرمایه می‌توانیم از این فناوری بهره مند شویم.

وی اضافه کرد: بلاک چین از 1999 به وجود آمد، اما تا سال 2009 صحبتی از آن به صورت عمومی نبود اما اکنون در بازار سرمایه همه کشورها نحوه استفاده از بلاک چین در حال بررسی است.

او ادامه داد: در این میان چنانچه این فناوری به عنوان یک صنعت پذیرفته شود، امکان تعریف و راه اندازیETF های مبتنی بر کریپتو کارنسی‌ها و ورود آن‌ها به بازار سرمایه نیز وجود خواهدداشت.

این مقام مسئول ضمن تاکید بر گذرا بودن دوره هر تکنولوژی گفت: اکنون بلاک چین در حال نفوذ به فعالیت‌های مختلف زندگی است و تا 10 سال آینده ممکن است نقش آفرین اصلی فضای مجازی باشد.

جعفری متذکر شد: تاکنون ارزش افزوده ای که روی شبکه بلاک چین تولید شده کمتر از 30میلیار دلار است و امکان دارد با پیش بینی موسسه گارتنر این رقم تا سال 2030 به 2160 میلیارد دلار برسد.

وی افزود: میزان استفاده شرکت ها از بلاک چین در آسیا 16 درصد و در جهان 19 درصد است، به علاوه سازمان‌ها و شرکت‌های رگولاتوری بزرگ عنوان کرده‌اند که، در حال بررسی برای سرمایه‌گذاری روی بلاک چین هستند.

او گفت : در کانادا و آمریکا، ای تی اف‌هایی بر مبنای بلاک چین تولید و وارد بورس این کشورها شده است، انگلیس نیز از این مساله عقب نمانده ؛ کره جنوبی سرمایه‌گذاری سنگینی در این زمینه انجام داده و در کشورهای استرالیا و ژاپن نیز پروژه‌هایی در این زمینه در حال پیگیری است.

وی همچنین کاربردهای بلاک چین را برشمرد و گفت: پرداخت و نقل و انتقالات مالی، رمزگذاری، شبکه های IOT و اینترنت اشیا، مدیریت پروژه‌ها، رای‌گیری و انتخابات، سرمایه گذاری، پروژه‌های دولتی، داد و ستد ارز تجاری بین کشورها، کنترل سلامتی افراد جامعه، مدیریت انرژی و... را می‌توان از کاربردهای بلاک چین نام برد.

او در خصوص کاربرد بلاک چین در بازارهای مالی نیز گفت: تامین مالی زنجیره تامین، تسویه بانکی ،مدیریت وثایق، وام دهی، رد دیون (بانکداری شرکتی)، توکن نایز کردن دارایی‌ها، کشف ذی نفع واحد، KYC، انتقال وجوه بین المللی و... از مهمترین کاربردهای بلاک چین در بازارهای مالی است.

جعفری خاطر نشان کرد: در حال حاضر بانک مرکزی با همکاری شرکت برنا پلتفرم احراز هویت را ایجاد کرده است و در بازار سرمایه نیز شرکت سپرده گذاری مرکزی به دنبال این مسئله است.

او درپایان یادآور شد: در تعدادی از کشورها مانندژاپن سرمایه گذاری بزرگی روی نحوه استفاده از بلاک چین در بورس انجام شده، همچنین چین و هند نیز در این زمینه مشغول فعالیت هستند. آلمان وروسیه نیز در بحث تسویه معاملات بورس‌ها از بلاک چین بهره می برند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان