ویژه‌های مشرق؛

توقیف نفتکش انگلیسی توسط سپاه، احساسی، هیجانی و نابجا بود!/ ابتکار: دولت با برنامه علمی به خوبی مشکلات کشور را حل کرده است!

متاسفانه طیف اصلاح طلب به هیچ عنوان به دو فاکتور مهم منافع ملی و عزت مردم ایران در سیاست خارجی توجه نمی‌کند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** توقیف نفتکش انگلیسی توسط سپاه، احساسی، هیجانی و نابجا بود!

«فریدون مجلسی» از دیپلمات‌های سابق و از حامیان برجام در مصاحبه با روزنامه آرمان در پاسخ به این سؤال که «طی روزهای گذشته ایران یک نفتکش انگلیسی را توقیف کرده که واکنش مقامات انگلیسی را در پی داشته و بسیاری این مساله را به اقدام متقابل ایران تعبیر کرده‌اند این مساله را چگونه ارزیابی می‌کنید؟» گفت: «شور، احساسات و هیجانات جنگاوران ما باعث شده که خود را در موضع برتر ببینند و تسلیم نمی‌شوند چون تسلیم شدن را معادل شکست می‌دانند. لذا ممکن است که به خواسته انگلیس تن در ندهند و بگویند ما این نفتکش را برای بازرسی نگه داشتیم و پس از چندی آن را رها کنند. پرسش این است که آیا ما در شرایطی هستیم که در هر حالت، عمل متقابل انجام دهیم؟ و آیا بهتر نیست این توانایی را در مقابله با تحریم‌های آمریکا به‌کار ببریم که اکنون یکسال است کشور را مورد تحریم بین‌المللی قرار داده، بانک‌ها و تجارت بین‌المللی را به روی ما بسته و به کشورهای دیگر فشار آورده که با ایران تجارت نکنند. لذا اگر توانایی داریم ما هم باید آمریکا را تحریم کنیم و بانک‌های خودمان را به روی آمریکا ببندیم و به کشورهای دیگر نیز بگوییم که با آمریکا تجارت نکنند وگرنه با پاسخ سخت ایران مواجه خواهند شد».

مجلسی در ادامه ضمن تقبیح توقیف نفتکش انگلیسی، تاکید کرد: «ما معتقدیم که انگلیس‌ها کشتی نفتکش بزرگی که نفت ایران را می‌برد و متعلق به ایران نیز نبود، در آب‌های بین‌المللی به‌صورت غیرقانونی توقیف کردند...اما...ایران باید نهایت دقت را داشته باشد که به آسانی بهانه به دست آنها ندهد. اروپایی‌ها تحت فشار آمریکا درصدد گرفتن کوچکترین بهانه برای اعمال فشار به ایران هستند تا همراهی خود را با آمریکا نشان دهند. در مجموع می‌توان تاکید کرد که بهتر بود که چنین اتفاقی نمی‌افتاد و به جای صرف انرژی و توان کشور در این راه، به فکر مشکلات خود بودیم».

این دیپلمات سابق در ادامه گفت: «من معتقدم که انگلیس به اتفاق آمریکا در حال جنگ با ایران است. انگلیس به‌خاطر مساله خانم زاغری (که محکوم شده و 3 سال از محرومیتش را نیز گذرانده)، 3 وزیر خارجه خود را به ایران فرستاد و انتظار داشت که ایران تحت تأثیر قرار بگیرد و کار با عفو مشروط به پایان برسد. آن‌ها برای این مساله جنبه عاطفی قائل شدند، اما زمانی که با مقاومت ایران مواجه شدند، ماجرای نفتکش را به‌وجود آوردند».

این فعال اصلاح طلب گفته است «شور، احساسات و هیجانات جنگاوران ما باعث شده که خود را در موضع برتر ببینند و تسلیم نمی‌شوند». این ادعا در حالی است که علت اصلی موفقیت غیورمردان سپاه و ارتش جمهوری اسلامی ایران، یقین به وعده الهی، مجاهدت شبانه روزی و خستگی ناپذیر و اعتماد به نیروهای جوان، مؤمن و انقلابی است.

علاوه بر این، این دیپلمات سابق مدعی شده است که «بهتر بود که توقیف نفتکش انگلیسی اتفاق نمی‌افتاد و ایران در حوزه اقتصادی و تحریم‌ها کار می‌کرد». این ادعا در حالی است که دولت آقای روحانی و طیف اصلاح طلب مدعی بودند که با برجام- مذاکره و تعامل با آمریکا- تمامی تحریم‌ها لغو شده و در ادامه تمامی مشکلات کشور و حتی مشکل آب خوردن مردم نیز رفع می‌شود!

نکته قابل توجه اینجاست که این فعال اصلاح طلب و دیپلمات پیشین، به بزک انگلیس خبیث پرداخته و برای تطهیر یک جاسوس دوتابعیتی، یقه می‌درد!

** ابتکار: دولت با برنامه علمی به خوبی مشکلات کشور را حل کرده است!

«معصومه ابتکار» معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در مصاحبه با روزنامه همشهری گفت: «در این شرایط با دشواری‌هایی که وجود داشته است، دولت خیلی خوب از عهده مشکلات برآمده است که نمونه آن کنترل قیمت ارز است؛ همچنین افت شدید قیمت ارز و طلا که یک علامت بسیار خوبی است که دولت مسلط است. برخلاف آنچه سعی می‌کردند القا کنند دولت کاره‌ای نیست و برنامه و تسلط ندارد، این اتفاقات نشان می‌دهد که دولت در این برهه سخت و دشوار دارد درست عمل می‌کند. همه می گویند که این شرایط سخت‌ترین جا و نقطه عطفی است که اگر حل شود، دولت اقتدار و برنامه داشتن خودش را به نمایش کشیده است؛ یعنی دولت با یک برنامه کاملاً علمی توانست التهابات را کنترل کند و با برخی تغییرات و جابجایی مهره‌ها شرایط را تحت کنترل خودش دربیاورد».

در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری 96، رسانه‌های حامی دولت مدعی بودند که اگر رقبای روحانی به ریاست جمهوری برسند، بدترین شرایط بر کشور حکمفرما شده و در این شرایط بحرانی، قیمت دلار به 5 هزارتومان خواهد رسید.

اما در دولت دوم روحانی، قیمت دلار تا آستانه 19 هزارتومان افزایش یافت و اکنون نیز قیمت دلار حدود 11 هزار و 800 تومان است. افزایش افسارگسیخته قیمت دلار، موجب شد تا قیمت مسکن، اجاره بهای مسکن، خودرو، لوازم خانگی، سکه، اقلام ضروری سبد خانوار و...به طرز سرسام آوری افزایش یابد.

چندی پیش «علی صوفی» وزیر تعاون دولت اصلاحات گفته بود: «در این شرایط همه معتقدند دولت فشل است و از اختیارات خود استفاده بهینه نمی‌کند».

لازم به ذکر است که «معصومه ابتکار» چندی پیش گفته بود: «کنسرت‌ها رونق گرفته و نشاط عمومی حکمفرماست»!

** باید به تخاصم با آل سعود پایان دهیم!

روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی نوشت: «ایران و عربستان دو کشور تاثیرگذار در منطقه و جهان اسلام هستند و مصلحت نیست که توانمندی‌ها و قابلیت‌های این دو کشور و نقش کلیدی آنها در جهت مقابله و تخاصم علیه یکدیگر به کار گرفته شود و زمینه‌ای برای نقش‌آفرینی دیگران فراهم گردد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «خوشبختانه فرصت‌ها و زمینه‌های فراوانی برای همکاری و تعامل وجود دارد که می‌تواند منافع و مصالح دو کشور را در جهت ارتقاء صلح، همزیستی مسالمت‌آمیز، همکاری‌های استراتژیک و با هدف تأمین و تضمین امنیت و ثبات در منطقه و فرامنطقه شکل دهد. باید دو طرف در بسیاری از مسائل به دیدگاه مشترکی برسند».

اکنون بیش از 4 سال از کشتار مردم مظلوم یمن توسط رژیم آل سعود سپری شده است. آل سعود همچنین «فاجعه تلخ منا» را نیز در کارنامه خود ثبت کرده است. حمایت همه جانبه از گروهک‌های تکفیری تروریستی در منطقه نیز از دیگر اقدامات آل سعود در سال‌های اخیر است.

متاسفانه طیف اصلاح طلب به هیچ عنوان به دو فاکتور مهم منافع ملی و عزت مردم ایران در سیاست خارجی توجه نمی‌کند.

سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر پایه سه اصل «عزت، حکمت و مصلحت» بنا شده است و بر همین اساس، تعامل با آل سعود -در جایگاه گاو شیرده ترامپ و عامل جنایت در منطقه و حامی تروریسم تکفیری- به هیچ عنوان منطبق با منافع ملی و عزت مردم ایران نیست.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان