«انتقام‌جویان» پرفروش‌ترین فیلم تاریخ شد

جابه‌جایی رکوردها در بازار جهانی سینما

دنیای اقتصاد : سینمای جهان در این هفته شاهد اتفاق‌ها و خبرهای شگفتی‌ساز و در عین‌حال متناقضی بوده؛ از یکسو رکورد پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما شکسته شده و چندین فیلم با استقبال زیاد مواجه شده است، در حالی که آمارهای کلی از کاهش مخاطبان سینما به ویژه در آمریکا (بزرگ‌ترین بازار فیلم جهان) نسبت به سال ۲۰۱۸ خبر می‌دهد

از جمله فیلم‌هایی که در کاهش رکود سینماها در هفته‌های گذشته تاثیر داشته می‌توان به فیلم ابرقهرمانی «انتقام جویان: پایان بازی» به کارگردانی برادران روسو اشاره کرد. این فیلم در روزهای گذشته توانست با عبور از مرز فروش 2 میلیارد و 789 میلیون و 200هزار دلار، پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما شود و رکورد قبلی فروش را که مربوط به فیلم «آواتار» بود، بشکند. «انتقام‌جویان» با بزرگ‌ترین افتتاحیه در سطح جهانی که برابر 22/ 1 میلیارد دلار بود نیز پیش‌تر نام خود را در تاریخ ثبت کرده بود که از این میان 1/ 357 میلیون دلار آن در بازار آمریکا و 5/ 866 میلیون دلار در بازار بین‌المللی کسب شده بود. «انتقام‌جویان: پایان بازی» نخستین بار در 22 آوریل 2019 در لس‌آنجلس به روی پرده رفت. این فیلم اکران رسمی خود را به‌صورت گسترده از تاریخ 26 آوریل 2019 به‌صورت آی‌مکس و سه‌بعدی آغاز کرد. فیلم با واکنش مثبت منتقدان همراه بود و در زمینه کارگردانی، تیم بازیگری، وجه سرگرمی و وزن احساسی موجود در آن مورد ستایش قرار گرفت و فروش فوق‌العاده‌ای داشت.

فیلم «آواتار» ساخته جیمز کامرون که پیش از این رکورددار فروش تاریخ سینما بود، با فروش 2 میلیارد و 787 میلیون دلاری به همراه فیلم تایتانیک، «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد»، «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» و «انتقام‌جویان: پایان بازی» تنها فیلم‌های تاریخ هستند که بیش از 2 میلیارد دلار فروش داشته‌اند. این فیلم توانست به مدت 10 سال جایگاه خود را بین فیلم‌های پرفروش جهان حفظ کند. اثر دیگری که توانسته در چند روز گذشته در مقیاسی دیگر رکورد بشکند به انیمیشن «شیرشاه» مربوط می‌شود. این انیمیشن که نسخه جدید از انیمیشن کلاسیک دیزنی در سال 1994 است توانست با آغاز کران در سینماهای آمریکا فروش جهانی خود را از مرز نیم میلیارد دلار عبور دهد. رئال انیمیشن «شیرشاه» به کارگردانی «جان فاوارو» در میان تمامی آثار کمپانی دیزنی به غیر از محصولات مارول و لوکاس فیلم، رکورددار فروش آغازین در آمریکا (185 میلیون دلار) است.

این فیلم در آخر هفته میلادی که گذشت به فروش نزدیک به 270 میلیون دلار در 52 کشور جهان دست یافت و در تمامی بازارها رتبه نخست گیشه را به خود اختصاص داد که از آن جمله می‌توان به روسیه، استرالیا و کل منطقه آمریکای لاتین اشاره کرد. مجموع فروش خارج از آمریکای «شیرشاه» هم‌اکنون 346میلیون دلار است؛ 5/ 97 میلیون دلار این مبلغ از محل سینمای چین به دست آمده که از هفته پیش میزبان محصول جدید دیزنی است. پیش از این «دیو و دلبر» در سال 2017 با فروش 7/ 174میلیون دلاری از حیث فروش افتتاحیه در دیزنی رکورددار بود. در هفته‌ای که گذشت، علاوه بر «شیرشاه» فیلم «داستان اسباب‌بازی 4» با فروش 375 میلیون دلاری در آمریکا و فروش جهانی 859 میلیون دلاری و «اسپایدر من: دور از خانه» با فروش 319 میلیون دلاری در آمریکا و فروش جهانی 569 میلیون دلار توانستند در فهرست پرفروش‌ها قرار گیرند.

زنگ خطر برای سینمای آمریکا

آمارها نشان می‌دهد، علاوه بر کاهش شمار تماشاگران سینمای آمریکا، باکس‌آفیس نیز در فصل دوم امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با کاهشی 8/ 3 درصدی روبه‌رو شده و آمار فروش به 22/ 3 میلیارد دلار رسیده است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، آماری که پنج‌شنبه گذشته از سوی انجمن ملی مالکان سینما منتشر شد، نشان می‌دهد قیمت فروش بلیت برای فصل دوم سال در مقایسه با همین بازه زمانی در سال 2018، کاهشی 3/ 1 درصدی را که برابر 12 سنت می‌شود ثبت کرد و قیمت فروش بلیت به‌طور متوسط برابر 26/ 9 دلار بود. گفته می‌شود متوسط قیمت بلیت هر سال دارد به نسبت سال پیش کمتر می‌شود و علت آن این است که سینماروهای جوان‌تر ترجیح می‌دهند از برنامه‌های آنلاین بیشتر استفاده کنند.

با وجود افت به ثبت رسیده در فصل دوم، وضعیت این فصل بهتر از فصل اول 2019 بود چون در آن فصل بلیت‌فروشی با کاهشی 8/ 14درصدی و باکس‌آفیس با افتی 19/ 16 درصدی مواجه شده بود. در سال 2018 باکس آفیس رشدی 9/ 6درصدی را تجربه کرده و مجموع فروش 85/ 11 میلیارد دلار بود و قیمت بلیت نیز با افزایش 6/ 1 درصدی از 97/ 8 به 1/ 9 دلار رسیده بود. در مجموع فروش نیمه نخست امسال کاهشی 46/ 9 درصدی را نسبت به نیمه نخست سال قبل تجربه کرد و به 6/ 5 میلیارد دلار رسید. از نظر تعداد تماشاگران هم نیمه نخست امسال نسبت به سال پیش افتی 4/ 8 درصدی را ثبت کرد و 613 میلیون نفر به سینما رفتند. این رقم برای همین بازه زمانی در سال 2018 برابر 669 میلیون نفر بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان