ماهان شبکه ایرانیان

ایجاد تمایز در خدمات بانکی با اجرای بانکداری دیجیتال

گروه بنگاه‌ها : معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین با اشاره به شعار این بانک با عنوان بانکداری به سبک فردا اظهار کرد: امروز انتخاب بانکداری دیجیتال یک الزام برای شبکه بانکی است. ما از سه سال پیش به‌دنبال ایجاد زیرساخت‌های آن هستیم که امیدوارم در سال ۱۴۰۰ بتوانیم بانکداری دیجیتال را به‌طور کامل اجرا کنیم.

به گزارش روابط عمومی بانک ایران زمین، فرهاد اینالوئی معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین، با بیان این نکته که بانکداری سنتی دیگر پاسخگوی شرایط امروز کسب‌و‌کارها و مشتریان نیست، گفت: در وضعیت بانکداری موجود شما تمایزی در ارائه خدمات توسط بانک‌ها نمی‌بینید، در واقع این قابلیت در این سبک از بانکداری وجود ندارد.  وی افزود: تمامی بانک‌ها تقریبا مشابه یکدیگر هستند. آنچه تفاوت دارد نوع خدمات‌دهی و سرویس‌دهی توسط کاربران است؛ بنابراین سیستم بانکداری به جایگاهی رسیده که تمایزی بین خدمات ندارد. بنابراین نیاز به تغییر و تحول در بانکداری کشور وجود دارد.

اینالوئی با اشاره به این نکته که در بانکداری دیجیتال سرویس‌ها شخصی‌سازی می‌شود و به افراد مختلف و گروه‌های مختلف خدمات متمایزی ارائه می‌شود، گفت: در بانکداری دیجیتال نیاز مشتری در مرکز قرار دارد، بنابراین بانک‌ها با ایجاد زیرساخت‌های لازم این امکان را برای شرکت‌های فناوری مالی فراهم می‌کنند که خدماتی متنوع و متمایز برای مشتریان خود فراهم کنند.  وی در ادامه بانکداری باز (Open Banking) را یکی از گرایش‌های جدید بانکداری دیجیتال در جهان دانست و افزود: حرکت بانک‌ها به سوی بانکداری باز به‌دلیل مساله پیدایش و حضور کسب‌و‌کارهای دیجیتال به‌صورت مرسوم در جامعه است که باعث شده بانک‌ها برای تغییر مدل تحت فشار قرار بگیرند و این نیاز وجود داشته باشد؛ در حقیقت مشتریان درخواست تغییرات در خدمات دارند و بانک‌ها به‌دنبال تغییر نیستند که باعث شده بانکداری باز بانک محور نباشد و عمدتا مشتری محور و با توجه به کسب‌و‌کارهای دیجیتال باشد.

این کارشناس بانکی یکی از اشتباهات خطرناک بانک‌ها را که در مدل بانکداری دیجیتال اصلاح می‌شود را تولید محصولات به‌دلیل احساس نیاز بانک یا به هر دلیلی که در عین حال مشتری به آن نیازی ندارد دانست و گفت: در مدل درست، محصول باید به‌دلیل نیازی که از سوی مشتری وجود دارد و تقاضای مشتریان از بانک ایجاد شود. همین مساله باعث می‌شود تا هزینه تولید محصول از سمت بانک برداشته شود و بانک API را در اختیار کسب‌و‌کار فین‌تکی قرار دهد تا محصول از سوی کسب‌و‌کار ایجاد شود و در عین حال بانک علاوه‌بر قرار گرفتن در بخش امن مالی و اعتباری توانسته تا درآمدی کسب کرده باشد و بخشی از آن را با کسب‌و‌کار فین‌تکی ارائه دهنده تقسیم کند که برای بانک مفید است. اینالوئی در انتها با اشاره به راه‌اندازی مرکز نوآوری بانک ایران زمین، گفت: وجه تمایز این مرکز با سایر مراکز اتصال آن به یک بانک تمام دیجیتال و سیستم بانکداری باز است؛ زیرا فین‌تک در کنار بانکداری دیجیتال مفهوم می‌یابد. تمام مراکز استارت آپی نیاز به یک بانک دیجیتال در کنار خود دارند تا بتوانند مشکلاتی که درخصوص حوزه بانکی و مالی دارند را رفع کنند. در حال حاضر خدمات حوزه مالی در استارت‌آپ‌ها با مشکلات زیادی مواجه است و مرکز نوآوری بانک ایران زمین در این زمینه تلاش کرده است که با ارتباط با چند مرکز مشاوره مالی خدمات مناسبی را به استارت آپ‌ها ارائه دهد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان