پس از گذشت حدود سه ماه از حذف قیمت ها از وب سایت های آگهی آنلاین، به نظر می رسد که حالا این وب سایت ها در اقدامی هماهنگ دست به بازنشر قیمت ها زده اند تا از شرایط رکود خارج شوند. با نگاهی به سایت هایی نظیر دیوار، شیپور و باما متوجه می شوید که بدون اعلام خبر رسمی مبنی بر آزاد شدن نمایش قیمت ها، تمام این پلت فرم ها دست به نمایش کامل آگهی ها زده اند و این مورد شائبه هماهنگ بودن این اقدام را توسط ایشان تقویت می کند.
چند روز قبل بود که جواد جاوید نیا در مصاحبه با دیجیاتو عنوان کرد«ما شروع کننده بودیم و هدفمان هم این بود که به شکل موقت قیمتها برداشته شود. نهایتاً برای یک الی دو هفته.
در این بازه زمانی هم یک مرجعی برای تعیین قیمتها مشخص شود. چون اعتقاد داریم اگر پلتفرمها قیمت سقف و کف داشته باشند میتوانند تبدیل به تنظیم کنندهی بازار شوند و این قابلیت را به صورت جدی دارند.»
به گفته جاویدنیا، دادستانی کل کشور از ابتدا مخالف این مسئله بود که قیمتها به صورت دائم برداشته شوند. او میگوید تاکیدی که این معاونت به شکل مکتوب و شفاهی داشته، حذف موقت قیمتها به عنوان یک راهکار بوده است. آنطور که جاویدنیا توضیح میدهد، پس از اقدام اولیه از سوی دادستانی، چند دستگاه دیگر وارد این حوزه میشوند و مسئولیت را به دست میگیرند و نتیجه چنین اتفاقی، همین است که هنوز پس از ماهها تکلیف انتشار قیمتها در پلتفرمهای آگهی مشخص نیست.
انتشار این مصاحبه واکنش هایی را از سوی مدیران پلت فرم های مذکور به دنبال داشت و ظاهرا نتیجه نهایی تصمیم ایشان برای باز انتشار قیمت آگهی ها بوده است. البته باید این تصمیم را اقدامی مناسب در راستای بازگشت شفافیت به بازار خاکستری خرید و فروش در شرایط اقتصادی این روزهای کشور توصیف کرد، چرا که طی چند ماه گذشته، قیمت بسیاری از املاک یا خودروهای دست دوم عملا نامشخص بود و همین امر ضمن تشدید رکود، فضای گل آلودی را برای بهره برداری حداکثری واسطه ها ایجاد کرده بود و موجب نارضایتی خریداران و فروشندگان را فراهم می آورد، اما حالا با بازگشت قیمت ها، امید است که شرایط بازار به سمت شفافیت پش رود و بساط واسطه گران از دو بازار مهم املاک و خودرو برچیده شود.