خودروسازی سئات در سال 1950 بنیان نهاده شد. محل کارخانهی اصلی این برند در نزدیکی بارسلونای اسپانیا قرار دارد. سرمایهگذاری اولیه برای توسعهی این شرکت را گروه خودروسازی فیات ایتالیا انجام داد و به همین دلیل، سئات نامگذاری شد. تحول اصلی در محصولات سئات، از سال 1986 و پس از حضور فولکسواگن آلمان در نقش مالک اصلی این برند شکل گرفت. امروزه با مدیریت فولکس، ظرفیت تولید سئات بیش از 350 هزار دستگاه در سال برآورد میشود.
نمایندگی سئات در کشورمان از سال پیش اقدام به واردات یکی از مشهورترین محصولات این برند، به نام لئون کرد. این خودرو در دو نسخه با بدنهی هاچبک 5در و پیشرانههای متفاوت عرضه شد؛ اما با قیمت 125 و 145 میلیون تومان، چندان مورد توجه بازار قرار نگرفت.
ورود مدل نسبتا گرانقیمت لئون به کشورمان جالب است؛ اما نباید فراموش کنیم که از سال 1998 تاکنون، پرفروشترین خودروی برند سئات در سطح جهانی مدل ایبیزا بوده است. این مدل که در مقایسه با لئون بدنهی کوچکتری دارد، با فروش نزدیک به 200 هزار دستگاه در سال، بخش اصلی تولید در کارخانهی سئات را به خود اختصاص داده است.
نسل اول سئات ایبیزا در سال 1984 معرفی شد. پلتفرم این خودرو از فولکس گلف به عاریت گرفته شده بود و طراحی آن را بزرگمرد تاریخ خودروسازی جهان؛ جورجتّو جوجارو به سرانجام رساند. بهتازگی مدل 2018 از این خودرو آمادهی فروش شده است که نسل پنجم ایبیزا محسوب میشود.
کارشناسان معتقدند نسل جدید ایبیزا پس از 5.5 میلیون دستگاه تولید در 33 سال گذشته، در طراحی ظاهری و بهرهمندی از فناوریهای روز، به سطح اول خودروهای جهان در این کلاس رسیده است. برای اولینبار، فولکسواگن برای ایبیزا از یک پلتفرم اختصاصی استفاده خواهد کرد تا اهمیت این خودرو بیش از پیش مشخص شود. این مدل قرار است نسبت به گذشته دینامیک و فرمانپذیری بهتری داشته باشد؛ ضمن اینکه فضای داخلی آن نیز بزرگتر از قبل خواهد بود. طراحی این خودرو به سبک سئات در سالهای اخیر کاملا وفادار بوده و البته استانداردهای این برند را ارتقاء داده است.
ایبیزا از مدل لئون و فولکسگلف کوچکتر به نظر میرسد؛ اما یک خودروی مینیاتوری و کامپکت محسوب نمیشود. طول مدل جدید به 4 متر افزایش یافته است و با پهنای 1.780 متر و ارتفاع 1.444 متر، نیازهای علاقهمندان به خودروهای هاچبک را برآورده میکند. این خودرو در دو تیپ بدنهی 5در تولید میشود که در حالت FR، ارتفاع سقف 15 میلیمتر کمتر خواهد بود. کابین ایبیزا نیز به لطف فاصله محور 2.564 متر، جادارتر از گذشته است و از صندلیهای پهنتری استفاده میکند.
پیشرانههای مختلفی برای ایبیزا قابل سفارش هستند که همگی با استاندارد یورو 6، مصرف سوخت قابل قبولی دارند. ارزانترین نمونهی این خودرو با پیشرانهی بنزینی 1 لیتری و 3 سیلندر تنفس طبیعی عرضه میشود که 65 اسب بخار قدرت دارد و به نام MPI معروف است. نسخهی دیگری از همین پیشرانه با قدرت 75 اسب بخار هم قابل سفارش خواهد بود. نمونهی 1 لیتری و توربوشارژ ایبیزا در دو نسخهی 95 و 115 اسب بخار تولید خواهد شد که با کد TSI شناخته میشود. برای علاقهمندان هاچبکهای پرقدرت، نسخهی 1.5 لیتری توربوشارژ با قدرت 150 اسب بخار در آینده ارائه خواهد شد.
پیشرانهی 75 اسب بخار ایبیزا، احتمالا پرفروشترین مدل این خودرو خواهد بود که با نهایت سرعت 170 کیلومتر بر ساعت، میانگین مصرف سوخت کمتر از 5 لیتر در 100 کیلومتر را به همراه خواهد داشت. از سویی دیگر، پیشرانههای توربوشارژ سری TSI نیز مصرف سوخت پایینی دارند و به عنوان مثال، در نسخهی یک لیتری 95 اسب بخار تنها 4.7 لیتر در 100 کیلومتر است.
مسلما شتاب ایبیزا با پیشرانههایی به قدرت 65 و 75 اسب بخار، چندان قابل توجه نیست و حدود 15 ثانیه طول میکشد تا به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد؛ اما مدل 115 اسب بخار میتواند در 9.3 ثانیه، سرعت 100 کیلومتر بر ساعت ثبت کند و البته مصرف سوخت میانگین 4.7 لیتر در 100 کیلومتر به همراه داشته باشد. این مدل با گشتاور 200 نیوتنمتر که از دور موتور 2000 تا 3500 دور بر دقیقه حاصل میشود، توانایی رسیدن به نهایت سرعت 195 کیلومتر بر ساعت را دارا خواهد بود.
لیست قیمت مدلهای مختلف ایبیزا برای فروش در انگلستان، بهتازگی اعلام شده و سئات وعده داده است که در 30 تیرماه امسال، اولین سری ایبیزا را در این کشور تحویل مشتریان دهد. نسخهی S با پیشرانهی 75 اسب بخار، حدود 17 هزار دلار قیمت خواهد داشت. مدل SE با همین پیشرانه به علاوهی صندلیهای چرم، مانیتور لمسی 5 اینچ و امکانات چندرسانهای به قیمت 18 هزار دلار فروخته خواهد شد. گرانترین نمونههای ایبیزا، نسخههای FR و اکسلنس هستند که با پیشرانهی 115 اسب بخار، رینگهای اسپرت 17 اینچ و آپشنهای کامل در حدود 21 هزار دلار قیمت خواهند داشت.