صبحانه: موضوع حسابهای قرض الحسنه، قرعه کشی این حسابها و تبلیغات رنگارنگ بانکی برای جوایز آن، یکی از مسائل همواره مطرح در زمینه نظام بانکی کشور بوده و حسابهای قرض الحسنه برای بانکها به اندازهای جذاب است که برخی از آنها در سالهای جاری، میزان قرعه کشی سالانه خود را به دو بار افزایش داده اند.
اما به دلایل مختلف، بانکها علاوه بر این نوع حساب ها، از هر نوع فرآیندی که منجر به واریز پول به حسابهای آنها شود استقبال میکنند چراکه با داشتن ذخیره مالی بیشتر، شرایط و توان انجام ماموریتها و علاقمندیهای خود را بهتر پیدا خواهند کرد.
اما در این میان میزان هزینهها و تبلیغات بانکها برای جذب سپرده از اشخاص حقیقی و حقوقی، موضوعی است که در جای خود باید به آن پرداخت و اصطلاحا "هزینه- فایده" چنین بودجههای دهها میلیاردی را بررسی کرد. بر این اساس، صبحانه به سراغ اسناد مالی یکی از بانکهای کشور رفته که قرار است به زودی ادغام شود.
بانک انصار
اسناد مربوط به صورتهای مالی سال 1397 بانک انصار نشان میدهد این بانک در سال گذشته، مجموعا 114 میلیارد و 759 میلیون تومان بابت تبلیغات جذب سپرده هزینه کرده است که این رقم به نسبت 54 میلیارد تومان سال قبلتر با رشد بیش از 100 درصدی همراه بوده است. با این حساب، بانک مذکور مجموعا بیش از 168 میلیارد تومان در عرض 2 سال بابت این تبلیغات هزینه کرده است.
در عین حال، در بخش هزینههای اداری، مواردی، چون 7 میلیارد تومان هزینه ناهار، 4 میلیارد تومان هزینه مراسم، جشن و آبدارخانه، 700 میلین تومان هزینه ورزشی و 527 میلیون تومان هزینه اردو و سفرهای زیارتی درج شده است.