ماهان شبکه ایرانیان

سند زیارت عاشورا چیست؟

زیارت عاشورا دارای متقن ترین و معتبر ترین سندهاست که سند آن از این قرار است: زیارت عاشورا در کتب شیعه نقل شده است که مأخذ آنها یکی کتاب شریف – مصباح المتهجد- و دیگری کتاب ارزشمند -کامل الزیاره – است و علامه مجلسی در کتاب زاد المعاد آن را نقل کرده است و در کتاب تحفه الزائر نیز نقل شده است

زیارت عاشورا دارای متقن ترین و معتبر ترین سندهاست که سند آن از این قرار است: زیارت عاشورا در کتب شیعه نقل شده است که مأخذ آنها یکی کتاب شریف – مصباح المتهجد- و دیگری کتاب ارزشمند -کامل الزیاره – است و علامه مجلسی در کتاب زاد المعاد آن را نقل کرده است و در کتاب تحفه الزائر نیز نقل شده است. اینجا سند زیارت عاشورا را که شخصیت کم نظیر و ستاره درخشان آسمان علم حدیث، ابی جعفر محمد بن الطوسی معروف به شیخ طوسی است که از فقهای جامع علمای شیعه می باشد نقل می کنیم و سپس به امتیازات  زیارت عاشورا بر سایر زیارات می پردازیم تا شاید توانسته باشیم گوشه ای از دین خود را به این گوهر چلچراغ و کبریت احمر یعنی زیارت عاشورا اداء نماییم. سند این زیارت در کتاب مصباح المتهجد این گونه است: حدثنی بالاجازه العامه الصحیحه الشیخ محمد حسین بن محمد هاشم الکاظمی عن الشیخ الامام معلم الاسلام … مرتضی بن محمد امیر الجابری الانصاری عن الشیخ الفقیه المتحقق المدقق … الحاج ملا احمد الزاقی عن سید الامه و کاشف النعمه … الملقب ببحر العلوم … السید محمد مهدی الطباطبایی عن الشیخ الاعظم المشهور بالاستاد الاکبر… محمد باقر بهبهانی عن ابیه عن خاله غواص بحار الانوار … محمد تقی المجلسی عن شیخ الفقهاء و المحدثین حسین بن عبدالصمد العاملی عن والده عن الشیخ الامام خاتم الفقهاء الاسلام … الشهید السعید زین الدین بن علی العاملی عن الشیخ الجلیل احمد بن محمد خاتون العاملی عن الامام الاعظم … علی بن عبدالعالی الکرکی عن الفقیه و الثقه علی بن هلال الجزایری عن قدوه الزاهدین احمد بن فهد الحلی عن الشیخ زین الدین علی بن الخازن عن الشیخ الاقدم المعروف بالشهید الاول شمس الدین محمد بن مکی عن الامام فخر الدین ابن طالب محمد عن حسن بن یوسف الحلی عن ابی القاسم نجم الدین جعفر بن سعید الحلی عن فخار بن معد المولوی عن عماد الدین محمد ابن ابی القاسم طبری عن ابی الحسن بن الشیخ عن ابی جعفر محمد بن الحسن الطوسی. قال فی المصباح ما لفظه: شرح زیارت ابی عبدالله علیه السلام فی یوم عاشورا من قربه او بعد روی محمد بن اسماعیل بن بزیع و عن صالح بن عقبه عن ابیه عن ابی جعفر علیه السلام… ، قال صالح بن عقبه و سیف بن عمیره قال علقمه بن محمد الحضرمی قلت لابی جعفر علیه السلام علمنی دعاء ادعوا به اذا لم ازره من قرب و اومأت من بعد البلاد و من داری بالتسلیم علیه ، قال: فقالی لی یا علقمه اذا انت صلیت الرکعتین بعد ان تؤمی الیه بالسلام فقل عند لایماء من بعد تکویر هذا القول فانک اذا قلت ذالک فقد دعوت بما یدعوا به زواره من الملائکه و کتب الله لک مأه الف الف درجه و کنت کمن استشهد مع الحسین علیه السلام حتی تشارکهم فی درجاتهم ثم لا تعرف الا فی الشهداء الذین استشهدوا معه و کتب لک ثواب زیاره کل نبی و کل رسول و زیاره من زار الحسین علیه السلام. منذ یوم قتل علیه السلام و علی اهل بیته تقول: السلام علیک یا ابا عبدالله، السلام علیک یابن رسول الله، السلام علیک یابن امیرالمؤمنین و ابن سید الوصیین السلام علیک یابن فاطمه الزهراء سیده نساء العالمین … تا آخر زیارت عاشورا. ترجمه: صالح بن عقبه و سیف بن عمیره گفتند که علقمه بن محمد الحضرمی گفت به حضرت باقر (ع) گفتم تعلیم کن مرا دعایی که من به آن دعا کنم چون از نزدیک او را  زیارت کنم و بخواهم اشاره کنم از شهرهای دور بسوی او از خانه خود به سلام بر او : علقمه گفت امام فرمود : ای علقمه چون نماز خواندی بعد از اینکه اشاره کنی به جانب او به سلام بگوی وقت اشاره کردن، بعد از اینکه تکبیر بگویی این قول را: (یعنی متن کامل زیارت عاشورا) که اگر بگویی آن را، دعا کرده ای به آنچه کند با وزیران حسین از ملائکه و بنویسد خدا برای تو هزار هزار درجه و مانند آنان شوی که با حسین علیه السلام به درجه شهادت رسیدند تا اینکه شریک شوی با ایشان در درجاتشان، آنگاه شناخته نشوی الا در شهدایی که با او شهید شدند و نوشته شود برای تو ثواب زیارت هر نبی و هر رسول و زیارت هر که زیارت کرده حسین علیه السلام را از آنروز که کشته شده سلام الله علیه و علی اهل بیته… . و در کتاب کامل الزیاره با همین سند از شیخ الطائفه محمد بن نعمان نقل شده است که با روایت کتاب مصباح المتهجد اختلاف کمی دارد. افرادی که در سلسله رجال سند این زیارت نام برده شده اند افرادی هستند که وثاقت آنها جای هیچ تردی و شکی ندارد، علاوه بر اینکه مرحوم شیخ عباس قمی که محدث مدقق و کم نظیری می باشد این زیارت را در کتاب مفاتیح الجنان با قوت وقدرت نقل نموده است و ماجرای سید احمد رشتی را که در سفر حج خدمت حضرت امام عصر(ع) می رسد و آن حضرت می‌فرماید چرا شما زیارت عاشورا نمی خوانی ؟ عاشورا، عاشورا، عاشورا!! نقل می کند.

در اینجا مناسب است به چند نکته مهم توجه شود: 1- زیارت عاشورا از سایر زیارات امتیازی معلوم وتفوقی مشهود دارد، چون ظاهر خبر صفوان این است که جبرئیل امین این زیارت را از خدای متعال تلقی کرده و به رسول خدا(ص) رساند و به وساطت ائمه علیهم السلام به صادق آل محمد(ص) رسید و وقت اظهار این حکم در زمان حضرت باقر (ع) بود. لذا زیارت عاشورا از احادیث قدسیه می باشد و حدیث قدسی کلامی است که معنای آن به پیامبر (ص) وحی می شود و بصورت الفاظ مخصوصه ای که قابل تغییر نمی باشد بر زبان پیامبر جاری می گردد و این ویژگی اختصاص به زیارت عاشورا دارد و سایر زیارات این خصوصیت را ندارند. 2- از زیارت عاشورا برکات اخرویه و منافع دنیویه و آثار غریبه و خواص عجیبه در قضای حاجات و نیل به مقاصد آن قدر دیده شده که نمی توان شمارش کرد. 3-شما می توانید به کتاب شفاء الصدور در شرح زیارت عاشورا با تقریظ آیت الله سید حسن شیرازی بزرگ مراجعه کرده و با توجه به شخصیت های برجسته ای که در سند این حدیث می باشند تحت تأثیر حرفهای عده ای بی توجه و یا مدعی علم قرار نگیرید.



قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان