ماهان شبکه ایرانیان

آداب سخنرانی عروسی؛ چه بگوییم و از چه بپرهیزیم؟

سخنرانی عروسی یکی از سخنرانی های مناسبتی ویژه و منحصر به فرد می باشد که نیاز به رعایت آدابی دارد. در این مطلب با آداب سخنرانی عروسی آشنا می شوید.

آداب سخنرانی عروسی؛ چه بگوییم و از چه بپرهیزیم؟

اگر قرار است روز عروسی سخنرانی داشته باشید پیشنهاد می کنیم این مطلب از آرگا را مطالعه نمایید تا به طور کامل با آداب سخنرانی عروسی و نکاتی که باید رعایت کنید آشنا شوید.

آداب سخنرانی عروسی چگونه است؟

سخنرانی عروسی از سخنرانی های مناسبتی ویژه و منحصر به فرد محسوب می شود. به این ترتیب اگر می خواهید در روز عروسی یک سخنرانی جذاب و ویژه داشته باشید لازم است یک سری نکات را رعایت کنید.

آداب سخنرانی عروسی

سخنرانی در مقابل گروه بزرگی از مهمانان ممکن است یک موقعیت دشوار برای شما باشد اما با اطلاع از قواعد و آداب مخصوص سخنرانی عروسی می توانید این موقعیت را سازمان یافته و ساده تر نمایید.

محتوای سخنرانی بایستی مختصر و با تمرین زیاد باشد. همچنین بیان جذاب و گیرایی هم نیاز دارد. در ادامه با آداب سخنرانی عروسی بهتر آشنا می شوید.

تشریفات سخنرانی عروسی

خود را به مهمانان معرفی نمایید.

پیش از شروع سخنرانی، اول خود را به مهمانان عروسی معرفی نمایید تا بدانند نقش شما و نسبتتان در عروسی چیست. یادتان باشد که همه مهمانان شما را نمی شنانند. آن ها مایلند قبل از گوش دادن به سخنرانی تان بدانند چه نسبتی با عروس و داماد دارید و متوجه شوند چرا از شما خواسته شده تا در این رخداد مهم سخنرانی کنید.

مثال: برای آن دسته از عزیزانی که مرا نمی‌شناسند، باید بگویم که من …، قدیمی‌ترین دوست عروس خانم/ آقا داماد هستم. واقعاً افتخار می‌کنم که اینجا هستم و می‌توانم به مناسبت پیوند زیبای این زوج زیبا و فوق‌العاده، صحبت کوتاهی داشته باشم.

تشریفات سخنرانی عروسی

روال مرسوم آن است که ساقدوش عروس و داماد به مناسبت مراسم سخنرانی کوتاهی داشته باشند. سپس هر فرد دیگری که مایل به سخنرانی است میکروفن را می تواند در دست گرفته و چند جمله ای در مورد جشن صحبت کند.

گفتن نام و خلاصه‌ای از سوابق و خاطراتتان با عروس یا داماد کفایت می‌کند. بیش‌ازحد درباره خودتان صحبت نکنید. یادتان باشد که باید روی عروس و داماد متمرکز باشید؛ زیرا مجلس را به افتخار آن‌ها برگزار کرده‌اند!

سخنرانی را با طنز شروع نمایید.

برای ایجاد اشتیاق در مهمانان به منظور سخنرانی خود، چاشنی طنز را در نظر بگیرید. این کار به شما به عنوان سخنران عروسی بسیار کمک می کند. شوخ طبعی یک تکنیک خلع سلاح کننده بوده و سبب خنده و سرخوشی مهمانان می شود.

آداب سخنرانی عروسی

به این ترتیب استرس و فشار عصبی شما برای سخنرانی کاسته می شود. استفاده درست از چاشنی طنز، شما را فردی دوست داشتنی و محبوب در بین مخاطبان جلوه می دهد. با نشاندن خنده بر روی لب های مهمانان، سخنرانی به یادماندنی تری خواهید داشت.

البته مراقب باشید سخنرانی شما به استنداپ کمدی تبدیل نشود. روایات، ایده ها و اظهارات معقولی را برای شوخ طبعی در نظر بگیرید. دقت کنید که طیف های سنی متنوعی از جمله کودکان در جمع حضور دارند.

تشریفات سخنرانی عروسی

از خاطرات خود با عروس و داماد بگویید.

احساسی ترین موقعیت هایی که روز عروسی با آن ها روبرو شده را به خاطر آورده و با مهمانان در میان بگذارید. اگر ساقدوش عروس یا دامادید احتمالا رابطه صمیمی با یکی از آن ها دارید. بیان خاطره خاص سبب ایجاد نوعی تداعی عاطفی در مهمانان می شود و تحت تاثیر قرار می گیرند.

بیان خاطرات یا داستان های جذاب، موثرتر از این است که صرفا بخواهید تنها از عروس و داماد تعریف و تمجید نمایید.

آداب سخنرانی عروسی

آرزو یا پیشنهاد خوبی برای آینده بیان کنید.

اصل سخنرانی عروسی را بر عروس و داماد و آینده مشترک آن ها قرار دهید. عروس و داماد را مستقیما خطاب قرار داده و آرزوی سلامتی و بهورزی برای آن ها داشته باشید. اگر لازم است می توانید به کمک یک نقل قول کوتاه، تمثیل و حکمت آروز توصیه های که در گفته خود می آورید را بهتر شرح دهید.

اگر می خواهید از نقل قول در سخنرانی عروسی استفاده کنید از کوتاه و مرتبط بودن آن مطمئن شوید.

از تمام حاضران در مراسم تشکر کنید.

سخنرانی را با یک قدردانی شایسته از تمام مهمانان در جشن عروسی به اتمام برسانید. از عروس و داماد، والدین و دیگر اعضای خانواده، دوستان، اقوام و مهمانان و حتی پرسنل که وظیفه برگزاری مراسم را برعهده دارند تشکر نمایید.

از مهمانان دعوت کنید که از مراسم عروسی نهایت لذت را ببرند و در خوشبختی عروس و داماد سهیم باشند. قدردانی از کسانی که به برگزاری جشن کمک کرده اند نشانگر تواضع و فروتنی شما خواهد بود. در ضمن این کار حس ارزشمند بودن را هم به آن ها القا خواهد کرد.

قواعد سخنرانی عروسی

تشکر و قدرانی تان را در چند جمله کوتاه بیان نمایید. نیازی به تشکر اختصاصی از هر فرد به طور جداگانه و با ذکر اسم نیست.

متن سخنرانی را از قبل آماده کنید.

بهتر است متن سخنرانی را دو یا سه هفته زودتر از شروع مراسم آماده نمایید. دقت کنید قرارگرفتن پشت تریبون این رخداد یک مسئولیت بزرگ است. از این رو بایستی آن را جدی بگیرید. بنابراین سعی کنید آنقدر بر محتوای سخنرانی خود مسلط باشید که روز عروسی با چالش روبرو نشوید.

زمان دقیق سخنرانی را به خاطر داشته باشید.

به منظور اطلاع از زمان دقیق سخنرانی عروسی، با برنامه ریز یا مسئول تشریفات جشن هماهنگ باشید. معمولا، اجرای سخنرانی ها و رخدادهای ویژه را برای زمان هایی برنامه ریزی می کنند که تمام مهمانان در مجلس حاضر باشند و مشغول پذیرایی هستند.

تشریفات سخنرانی عروسی

با این وجود الگوی برنامه ریزی در عروسی ها ممکن است متفاوت باشد. در مورد موضوعاتی مانند نشانه های ورود به صحنه و استفاده درست از صدا و تجهیزات صوتی اطلاعات کافی کسب کنید. دقت کنید نداستن زمان دقیق سخنرانی می تواند تنش روانی مضاعفی به شما وارد سازد.

به طور مثال اگر قرار است چند سخنرانی در عروسی برگزار شود، حتما از ترتیب و توالی دقیق آن ها مطلع شوید. تمام دقایق عروسی را با نگرانی از لحاظ سخنرانی خود نگذرانید.

در پایان از همراهی شما با این مطلب کمال تشکر را داریم. همچنین پیشنهاد می شود برای آشنایی با آداب خواستگاری و آداب قند ساییدن سر عروس از این مقالات نیز بازدید نمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان