پیش‌بینی افزایش فروش خودرو نسبت به سال ۹۷

خودروسازان امسال چقدر می‌فروشند؟

دنیای اقتصاد : برآورد سه خودروساز بزرگ کشور نشان می‌دهد فروش آنها طی امسال و در مقایسه با سال ۹۷ رشد قابل‌توجهی خواهد داشت، رشدی که الزاما به معنای صعود تولید به همان میزان نیست.

طبق صورت‌های مالی ارائه شده به بورس توسط ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو، هر سه شرکت در مقایسه با سال 97 فروش بیشتری را تجربه خواهند کرد و در این بین، سایپایی‌ها از سال 96 نیز بیشتر خواهند فروخت. بر این اساس، پیش‌بینی خودروسازان از فروش یک میلیون و 212 هزار و 800 دستگاهی طی سال‌جاری حکایت می‌کند که نسبت به سال گذشته رشد 2/ 51 درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که در مقایسه با سال 96، خودروسازان 188 هزار و 377 دستگاه معادل 5/ 13 درصد کمتر خواهند فروخت. برآورد فروش بیش از یک میلیون و 212 هزار دستگاهی خودروسازان طی امسال اما در حالی است که الزاما به همین میزان محصول سواری و وانت تولید نخواهد شد. این اختلاف احتمالا ریشه در فروش‌های مدت‌دار خودروسازان دارد. به عبارت بهتر، ممکن است خودروسازان محصولاتی را طی امسال پیش‌فروش و سال آینده نسبت به تولید و تحویل آنها اقدام کنند. نکته دیگر اینجاست که در برآورد خودروسازان، فروش برخی محصولات که هنوز در حال تولید است، صفر اعلام شده است. این موضوع از آن جهت است که امکان فروش جدید این محصولات به دلیل توقف تامین قطعات آنها (ناشی از تحریم) وجود ندارد و هر آنچه امسال ساخته شود، صرف تعهدات قبلی خواهد شد.

وداع ایران‌خودرو با رنو و ویتارا

اما سری به برآورد فروش خودروسازان بزنیم و ببینیم طبق پیش‌بینی آنها، هر کدام تا پایان امسال چند دستگاه محصول را به فروش خواهند رساند. ابتدا از ایران‌خودرو شروع کنیم، شرکتی که تعداد فروش امسال آن بیش از سال 97 برآورد شده است.بنابر آنچه ایران‌خودرو به بورس ارائه داده، این شرکت قرار است تا پایان امسال 580 هزار دستگاه انواع محصول سواری و وانت را به فروش برساند، حال آنکه طی سال گذشته، فروش آن 360 هزار و 766 دستگاه بوده است. با این حساب، ایران‌خودرویی‌ها قرار است در سال‌جاری فروش خود را 219 هزار و 234 دستگاه افزایش دهند که معادل حدودا 38 درصد رشد می‌شود. البته اگر تعداد فروش پیش‌بینی‌شده برای سال 98 را با رقم فروش طی سال 96 مقایسه کنیم، ایران‌خودرویی‌ها با افت مواجه خواهند شد. آبی‌های جاده مخصوص در سال 96 توانستند 702 هزار و 488 دستگاه انواع محصول سواری و وانت را به فروش برسانند؛ بنابراین پیش‌بینی فروش امسال آنها 122 هزار و 488 دستگاه معادل 5/ 17 درصد کمتر از دو سال پیش است. ایران‌خودرو همچنین در سال 97 و نسبت به 96 نیز 341 هزار و 722 دستگاه یعنی 7/ 48 درصد افت فروش را تجربه کرده و با توجه به پیش‌بینی سال 98، اگرچه نرخ رشد منفی فروش طی سال‌جاری کاهش می‌یابد، اما تداوم خواهد داشت.

در حالت تفکیکی اما بیشترین سهم فروش در بین محصولات ایران‌خودرو به گروه پژو اختصاص یافته و کمترین نیز نصیب وانت آریسان شده است. بر این اساس، برآورد فروش محصولات پژویی ایران‌خودرو تا پایان سال‌جاری، 403 هزار دستگاه است که شامل مدل‌های 206، 207، 405 و پارس می‌شود. با توجه به پیش‌بینی موجود، فروش پژوهای ایران‌خودرو در مقایسه با سال 97 حدود 76 درصد رشد خواهد کرد، اما در مقایسه با سال 96، 6/ 9 درصد کاهش پیدا می‌کند.پس از خانواده پژو، سمند بیشترین فروش را طی سال‌جاری به خود اختصاص خواهد داد، چه آنکه ایران‌خودرویی‌ها پیش‌بینی کرده‌اند تا پایان امسال 69 هزار دستگاه از این محصول را بفروشند. فروش سمند در سال گذشته 44 هزار و 608 دستگاه بوده، بنابراین طبق برآورد صورت گرفته، امسال 55 درصد رشد خواهد کرد. این در حالی است که فروش خودرو موردنظر امسال و در مقایسه با سال 96 حدود 35 درصد افت می‌کند.

برآورد فروش ایران‌خودرو در مورد دیگر محصولش به نام دنا، از رشد نسبت به سال 97  حکایت دارد. قرار است تا پایان امسال 50 هزار دستگاه دنا در ایران‌خودرو به تولید برسد که معنای آن، رشد 5/ 68 درصدی در مقایسه با سال گذشته است. دنا جزو محصولاتی است که پیش‌بینی می‌شود فروش آن نسبت به سال 96 نیز بالا برود، چه آنکه طبق برآورد ایران‌خودرو، این شرکت امسال 7/ 17 درصد بیشتر از دنا خواهد فروخت. این موضوع البته در مورد رانا نیز صادق است، چه آنکه برآورد ایران‌خودرو نشان می‌دهد این محصول رشدی شدید را در فروش نسبت به سال‌های 96 و 97 تجربه خواهد کرد. طبق پیش‌بینی ایران‌خودرو، تا پایان امسال 15 هزار دستگاه رانا به فروش خواهد رفت و این یعنی در مقایسه با سال گذشته بیش از 312 درصد رشد فروش نصیب رانا می‌شود. بنابر پیش‌بینی ایران‌خودرو، رانا در مقایسه با سال 96 نیز 120 درصد رشد فروش را طی سال‌جاری تجربه خواهد کرد.

ایران‌خودرویی‌ها اما برای دو محصول چینی خود یعنی هایما و دانگ فنگ نیز پیش‌بینی متفاوتی فروش طی سال‌جاری و در مقایسه با سال 97 دارند. بر این اساس، ایران‌خودرو قرار است 15 هزار دستگاه از هر یک از این دو محصول را تا پایان سال‌جاری به فروش برساند که در مورد هایما نشان از رشد دارد اما برای دانگ فنگ، افت را به همراه خواهد داشت. آبی‌های جاده مخصوص در سال گذشته 13 هزار و 284 دستگاه هایما را به فروش رساندند که با احتساب 15 هزار دستگاه پیش‌بینی‌شده امسال، رقم فروش این محصول 13 درصد بالا می‌رود. فروش این محصول نسبت به سال 96 نیز چیزی حدود 65 درصد رشد خواهد کرد. این در حالی است که فروش دانگ فنگ طی سال‌جاری، هم در مقایسه با سال گذشته و هم نسبت به 96 افت می‌کند. بر این اساس و با توجه به برآورد فروش 15 هزار دستگاهی دانگ فنگ طی امسال، ایران‌خودرو با کاهش 16 درصدی فروش این محصول نسبت به 97 و افت 5/ 51 درصدی در مقایسه با 96 مواجه می‌شود.

ایران‌خودرویی‌ها اما برای دو محصول دیگر خود یعنی سوزوکی گرندویتارا و تندر-90 پیش‌بینی فروش صفر دستگاهی داشته‌اند. بر این اساس، فروش این دو محصول تا پایان امسال به صفر خواهد رسید. این موضوع نشان از توقف تولید ویتارا و تندر-90 در ایران‌خودرو دارد. توقف تولید و صفر شدن فروش این دو محصول کاملا با تحریم در ارتباط است، چه آنکه هم رنو و هم سوزوکی از بیم جرایم مادی و معنوی آمریکایی‌ها، از ادامه حضور در ایران و ارسال قطعات بابت تولید محصولات‌شان در ایران‌خودرو صرف‌نظر کرده‌اند. ایران‌خودرو در سال گذشته 12 هزار و 431 دستگاه و در سال 96 نیز 50 هزار و 673 دستگاه تندر -90 فروخته بود. فروش ویتاری این شرکت نیز در سال‌های 96 و 97 به ترتیب پنج هزار و 214 و 2 هزار و 644 دستگاه بوده است. ایران‌خودرویی‌ها اما نه برای پژو 301 برآورد فروش اعلام کرده‌اند و نه برای پژو 2008، بنابراین اولی طی سال‌جاری عرضه نخواهد شد و دومی نیز از خطوط تولید این شرکت خداحافظی خواهد کرد.

افزایش فروش سایپا نسبت به 96 و 97

به سایپا برویم و ببینیم برآورد فروش این شرکت در سال 98 چند دستگاه از انواع محصولاتش است. سایپایی‌ها قرار است تا پایان امسال 487 هزار و 800 دستگاه انواع محصول سواری را به فروش برسانند که این رقم نسبت به سال گذشته رشدی 186 هزار و 112 دستگاهی معادل 7/ 61 درصد را نشان می‌دهد. سایپایی‌ها همچنین در مقایسه با سال 96 نیز با افزایش فروش مواجه خواهند شد، چه آنکه برآورد آنها نشان از افزایش 4/ 6 درصدی دارد. سایپایی‌ها برای محصول جدید خود یعنی رهام، پیش‌بینی فروش ارائه نداده‌اند و بنابراین احتمالا این محصول طی سال‌جاری روانه بازار نخواهد شد.

در بین محصولات سایپا اما پراید بیشترین تعداد فروش را طی امسال خواهد داشت، خودرویی که قرار بود حذف شود، اما شرایط رخ داده ناشی از تحریم، آن را فعلا ماندگار کرده است. طبق پیش‌بینی سایپا، تا پایان سال‌جاری 245 هزار و 430 دستگاه پراید به فروش خواهد رفت که نسبت به سال گذشته، بیش از 92 درصد رشد می‌کند. فروش پراید همچنین در مقایسه با سال 96 نیز افزایشی خواهد بود؛ به‌نحوی‌که سایپا 7/ 3 درصد بیشتر پراید خواهد فروخت.دیگر محصول سایپا یعنی تیبا نیز امسال با رشد فروش چه در مقایسه با سال گذشته و چه نسبت به سال 96 مواجه خواهد شد. برآورد سایپایی‌ها این است که امسال 228 هزار و 870 دستگاه تیبا می‌فروشند و این یعنی 6/ 66 درصد رشد. طبق پیش‌بینی سایپا، فروش تیبا در مقایسه با سال 96 نیز 5/ 31 درصد بالا می‌رود.

سایپا اما چند محصول مونتاژی را نیز در خطوط تولید خود دارد که برآورد این شرکت نشان می‌دهد فروش آنها در مقایسه با سال گذشته و سال 96 کاهشی خواهد بود. در این بین، قرار است تا پایان امسال تنها 4 هزار دستگاه سراتو به فروش برسد و این یعنی 2/ 75 درصد افت نسبت به سال گذشته. فروش این محصول در مقایسه با سال 96 نیز 2/ 86 درصد افت را تجربه خواهد کرد. مونتاژی دیگر سایپا به نام آریو نیز فروشی 6 هزار دستگاهی طی سال‌جاری خواهد داشت که نسبت به سال گذشته 2/ 33 درصد کمتر است. با توجه به برآورد سایپا، فروش این محصول در مقایسه با سال 96 نیز 26 درصد افت می‌کند. در نهایت اما سایپا پیش‌بینی کرده که تا پایان امسال فقط 3 هزار و 500 دستگاه چانگان را به فروش برساند. بر این اساس، فروش این محصول چینی نسبت به سال گذشته 70 درصد افت خواهد کرد. فروش این محصول نسبت به سال 96 نیز تقریبا معادل همین عدد (70 درصد) سقوط می‌کند.افت فروش محصولات مونتاژی سایپا نیز با تحریم و افت تولید آنها در ارتباط است و باید منتظر ماند و دید آیا نارنجی‌های جاده مخصوص موفق به تحقق پیش‌بینی فروش خود در مورد چانگان و سراتو و آریو خواهند شد؟

تمرکز پارس‌خودرو روی پراید

برآورد فروش پارس‌خودرو طی سال‌جاری اگرچه نسبت به سال گذشته افزایشی است، اما در مقایسه با سال 96 افت را نشان می‌دهد. بر این اساس، پارس‌خودرویی‌ها قرار است امسال 145 هزار دستگاه انواع محصول را به تولید برسانند که نسبت به سال گذشته تنها چهار هزار و 283 دستگاه معادل 3 درصد افزایش خواهد داشت. این در حالی است که فروش پارس‌خودرویی‌ها در مقایسه با سال 96 بیش از 95 هزار دستگاه معادل 7/ 39 درصد افت می‌کند. طبق پیش‌بینی پارس‌خودرو، فروش پراید این شرکت در سال‌جاری به 131 هزار و 500 دستگاه خواهد رسید و این یعنی رشد بیش از 69 هزار دستگاهی معادل 111 درصد رشد. با توجه به برآورد پارس‌خودرو، فروش پراید طی امسال و نسبت به سال 96 حدود 48 هزار دستگاه رشد خواهد کرد که نشان از صعود 5/ 36 درصدی دارد.در صورت‌های مالی پارس‌خودرو عبارت «انواع خودرو سواری» قید شده که مشخص نیست منظور کدام محصولات است. هرچه هست، پارس‌خودرو برآورد کرده فروش «انواع خودرو سواری» طی سال 98 به 13 هزار و 500 دستگاه برسد. آمار مربوط به این خودروها در سال 97 حدود 77 هزار دستگاه بوده؛ بنابراین این شرکت امسال و نسبت به سال گذشته افتی بیش از 82 درصد را در تولید محصولات موردنظر تجربه خواهد کرد. در لیست فروش امسال پارس‌خودرو نامی از برلیانس و تندر-90 و پارس‌تندر و ساندرو به چشم نمی‌آید و این می‌تواند به معنای توقف تولید محصولات مذکور طی امسال باشد. رنو و برلیانس از بیم جرایم مادی و معنوی آمریکا، ایران را ترک کرده‌اند.

16 (1)

 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان