به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ این مطلب که توسط پروفسور «سیمون فیشل» متخصص ناباروری و پیشگام لقاح خارج رحمی ( IVF) ارائه شده است، در واقع ساعت بیولوژیکی بدن زنان را فریب می‌دهد تا تصور کنند از سن خود بسیار جوانترند.

در این رویه ابتدا طی یک عمل جراحی، بافت تخمدان در دمای 150 درجه سانتی‌گراد منجمد می‌شود. سپس این بافت تا زمانی‌که زنان به سن یائسگی برسند در بانک یخ ذخیره می‌شود. در این زمان محققان این بافت را ذوب می‌کنند و دوباره به بدن پیوند می‌زنند؛ چند سال بعد این بافت شروع به ترشح هورمون‌های طبیعی بدن کرده و یائسگی را به تاخیر می‌اندازد.

پروفسور «سیمون فیشل» رئیس اجرایی این پروژه و بنیانگذار شرکت ProFaM، این عمل جراحی 12 هزار دلاری را که تنها 30 دقیقه طول می‌کشد، ارائه داده است. تا کنون 9 زن انگلیسی با سن میان 22 و 36 تحت این عمل جراحی قرار گرفته‌اند.

این جراحی برای به تاخیر انداختن یائسگی زنان طراحی شده است؛ یائسگی می‌تواند مشکلات جدی برای سلامتی از جمله پوکی استخوان و مشکلات قلبی برای هزاران زن به بار آورد.

با وجود اینکه این رویه می‌تواند قدرت باروری زنان را تمدید و چنانچه امکان پذیر باشد یک زن 70 ساله را مادر کند، اما پروفسور فیشل گفت که این کار به دلایل ایمنی و اخلاقی مجاز نیست. محدوده‌های سنی وی برای انجماد بافت به منظور حفظ باروری 35 سال و 40 سال برای انجماد بافت به منظور حفظ هورمونی است.

یکی از دلایل بالارفتن میزان ناباروری را این موضوع عنوان کرد که زنان تا دهه 30 سالگی خود به بچه دار شدن فکر نمی‌کنند. اما اگر در 40 سالگی بخواهند بچه‌دار شوند، دیگر قادر نیستند که بطور طبیعی بچه خود را داشته باشند. در آن صورت می‌توانند به بافت خود که در 30 سالگی منجمد شده است، رجوع کنند. استفاده از این بافت این‌گونه تصور نمی‌شود که یک زن 40 ساله بچه دار شده است چرا که تخمک وی مربوط به 30 سالگی یعنی 10 سال پیش وی خواهد بود.