هفته قبل خبرهای عجیبی از حوزه خودرو شنیده شد. از سکوت خبری رسانهها و بیاعتنایی اهالی جاده مخصوص به درگذشت «اصغر قندچی» بنیانگذاری «ایران کاوه» که با کامیونهای ماک شناخته میشد تا بازداشت چند مدیر سایپا به دلیل ایجاد رانت و افزایش قیمت ناگهانی چند محصول ایران خودرو که روند کاهش قیمت خودروها را متوقف کرد.
مرحوم قندچی از بنیانگذاران صنعت تولید خودروهای تجاری در ایران بود و به دلیل کارآفرینی و تاسیس اولین و بزرگترین کارخانه تریلر و کامیون ساخت ایران بدون مونتاژ خارجی، به عنوان پدر صنعت کامیون سازی شناخته میشد. او سهم انکار نشدنی در حمل و نقل تجاری کشور، به خصوص حمل و نقل بارهای ترافیکی یعنی همان قطعات بزرگ وسایل نقلیه داشت. منتها درگذشت قندچی در سکوت عجیب رسانهها و خودروسازان نادیده گرفته شد.
خبر بعدی مربوط میشد به شکست رکود بازار خودرو توقف کردن روند کاهش قیمتها به وسیله ایران خودرو؛ چند محصول ایران خودرو به صورت ناگهانی با افزایش قیمت همراه بودند و همین امر موجب شد تا بازار خودرو واکنش نشان دهد و قیمت خودروها رشد داشتته باشند. هرچند چند روز بعد ایران خوردو این افزایش قیمت را ناشی از یک خطای سیستماتیک دانست و مدعی شد که افزایش قیمتی در محصولاتش نداشته است، اما بازار واکنش افزایش قیمت خود را به این موضوع نشان داده بود.
موضوع داغ دیگر هم دستگیری 3 مدیر گروه خودروسازی سایپا بود که توضیحات کوتاه و پیچیدهای از آن منتشر شد که حاکی از ایجاد رانت برای 15 شرکت بود.
در چهار چرخه این هفته نگاهی به این اخبار داشتیم، باهم ببینیم.