۱۰ فیلم و برنامه تلویزیونی که الهام‌بخش تارانتینو در ساخت روزی روزگاری هالیوود بودند

«روزی روزگاری هالیوود» Once Upon a Time in Hollywood جدیدترین فیلم کوئنتین تارانتینو پس از نمایش در جشنواره کن، به تازگی اکران شده است

«روزی روزگاری هالیوود» Once Upon a Time in Hollywood جدیدترین فیلم کوئنتین تارانتینو پس از نمایش در جشنواره کن، به تازگی اکران شده است. داستان فیلم در دو آخر هفته در ماه فوریه و آگوست سال 1969 می‌گذرد و مملو از ارجاع‌هایی به آن زمان در فیلم‌ و تلویزیون است. برخی از این برنامه‌ها مستقیم در فیلم استفاده شده‌اند و برخی الهام‌بخش تارانتینو و رابرت ریچاردسون فیلم‌بردار برای طراحی فیلم بوده‌اند. خود تارانتینو گفته بود که فیلم‌های زیادی را پیش از ساخت فیلم خودش تماشا کرده است. در این مقاله به فیلم‌های الهام‌بخش برای ساخت «روزی روزگاری هالیوود» نگاهی می‌اندازیم. 

همچنین بخوانید:
20 صحنه‌ی برتر آثار کوئنتین تارانتینو

1. The Wrecking Crew 1969

شارون تیت

مارگو رابی نقش شارون تیت که در همسایگی ریک دالتون زندگی می‌کند را بازی کرده است. حضور او کمی در حاشیه است اما به نوعی تصور تارانتینو از زن زیبای هالیوود کلاسیک را به تصویر کشیده. یکی از صحنه‌های جالب تیت زمانی است که متوجه می‌شود فیلم «The Wrecking Crew» اثر فیل کارلسون با بازی خودش در سینما در حال اکران است. تیتِ تارانتینو به تماشای فیلم با بازی تیتِ واقعی می‌رود و بخش‌هایی از فیلم اصلی در فیلم تارانتینو نمایش داده می‌شود. 

2. The Great Escape 1963

فرار بزرگ

دالتون در جایی از داستان شرح می‌دهد که قرار بود به جای استیو مک‌کوئین در «فرار بزرگ» بازی کند و «روزی روزگاری هالیوود» متصور می‌شود که اگر دالتون در این فیلم بازی کرده بود، فیلم چطور پیش می‌رفت. تارانتینو با سرلوحه قرار دادن «چه می‌شد اگر…» روایت سرگرم‌کننده‌ای شکل داده و حتی نشان می‌دهد شخصیت‌های خیالی داستانش تا چه حد با شخصیت‌های واقعی مثل مک‌کوئین (با بازی کوتاه دیمین لوئیس) نزدیک بوده‌اند. این بخش از فیلم در نسخه اکران جشنواره کن حذف شده بود. 

3. وسترن اسپاگتی

وسترن اسپاگتی

وسترن اسپاگتی یکی از زیرشاخه‌های ژانر وسترن است که بیشتر در ایتالیا و با بازی ستاره‌های آمریکایی ساخته می‌شد. عنوان فیلم تارانتینو با ارجاع به «روزی روزگاری در غرب» شاهکار سرجو لئونه و نشان‌ دادن بخش‌های واقعی این فیلم‌، به این سبک فیلم‌سازی اشاره کرده است؛ دالتون برای بازی در «Nebraska Jim» به سفر خارج از کشور می‌رود. برای سفر دالتون به وسترن اسپاگتی، تارانتینو فیلم‌های زیادی از این ژانر را ترکیب کرده است. مثلا می‌توانید «سکوت بزرگ» و «جانگو» فیلم‌های سرجو کوربوچی که پیش از این هم برای تارانتینو الهام‌بخش بوده‌اند را تماشا کنید. 

4. Lancer  1968-70 و The F.B.I 1965-74

لنسر

زمان زیادی از «روزی روزگاری هالیوود» در صحنهٔ ساخت مجموعه تلویزیونی «لنسر» که دالتون در آن نقش یک آدم شرور را بازی می‌کند و جیمز استیسی ستارهٔ آن است، می‌گذرد. نقش استیسی را تیموتی اولفینت بازی کرده است. این مجموعه وسترن تنها برای دو فصل از تلویزیون پخش شد. دالتون

پس از پایان بازی‌اش در «لنسر» به خانه می‌رود تا نقش کوتاه خودش در «اف.بی.آی» را تماشا کند. این سریال در 240 قسمت پخش شد و جزو محبوب‌ترین سریال‌های دهه 60 و 70 میلادی بود. بروس درن که در هر دو سریال بازی کرده بود، در فیلم تارانتینو نیز حضور کوتاهی دارد. 

5. Rosemary’s Baby 1968

بچه رزماری

زمانی که ریک دالتون متوجه نقل‌مکان رومن پولانسکی و شارون تیت در همسایگی‌اش می‌شود، به «بچه رزماری» ساختهٔ پولانسکی اشاره می‌کند. استفاده از این فیلم در فیلم تارانتینو چند لایه دارد. در «روزی روزگاری هالیوود» به اکران موفق «بچه رزماری» اشاره می‌شود و از طرفی نماد آرزوی دالتون برای قرار گرفتن در چنین موقعیتی است. او همسایگی پولانسکی را یک شانس بزرگ برای شکل دادن موقعیت کاری‌اش می‌بیند. 

6. Arizona Raiders 1965

مهاجمان آریزونا

وسترن دهه 60 میلادی به صورت مستقیم در فیلم تارانتینو استفاده نشده، اما خود کارگردان دربارهٔ اقتباس از این ژانر سخن گفته است. آودی مورفی در «مهاجمان آریزونا» بازی می‌کند؛ بازیگری که ظاهرا زندگی حرفه‌ای ریک دالتون از روی آن الگوبرداری شده است. «The 14 Fists of McCluskey» فیلم مهم دالتون در اثر تارانتینو است که به‌نظر می‌رسد برای مورفی قهرمان جنگ نیز فیلم جذابی بوده است. 

7. Easy Rider 1969

ایزی رایدر

اقتباس دیگری برای تارانتینو و ریچاردسون که به آن اشاره کرده‌اند، فیلم «ایزی رایدر» است که در «روزی روزگاری هالیوود» هم به صورت کوتاه نمایش داده می‌شود. این فیلم هم یکی از فیلم‌های محبوب آن زمان بوده است. «ایزی رایدر» فیلمی‌ست دربارهٔ پادفرهنگ و تضادهای میان اندیشه‌های آزاد و سنت‌شکن نسل جوان با افکار سنتی و شخصیت اصلی آن به نوعی دیدگاه تارانتینو دربارهٔ شکل‌گیری تفکرات چارلز منسون را در بر می‌گیرد. هر دو فیلم، با شیوه‌های متفاوت، دربارهٔ تغییر زمان هستند. 

8. Three in the Attic 1968

 ریچارد ویلسون

این کمدی مفرج چند بار در پوسترها و تبلیغاتی که در فیلم می‌بینیم ظاهر می‌شود. وقتی اسم فیلمی چندین بار توسط نویسنده و کارگردانی به دقت تارانتینو آورده می‌شود، اتفاقی نیست. این اثر ریچارد ویلسون یکی از آن کمدی‌های پرشور دهه 60 است که بی‌بندوباری آن زمان را به تصویر کشیده است. هر چند بخش سیاه قتل منسون نیز در پس‌زمینهٔ فیلم تارانتینو دیده می‌شود، اما او طبیعت آزاد و سرخوش آن دوران را با اقتباس‌های این‌چنینی به فیلم تزریق کرده است.

9. Bob & Carol & Ted & Alice 1969

باب کارول تد و آلیس

این محصول 1969 و برندهٔ اسکار اثر پل مازورسکی بدون اشارهٔ مستقیم تارانتینو و ریچاردسون به عنوان منبع الهام آنها که بسیار بصری است، ممکن بود برای همیشه مخفی باقی بماند. مازورسکی و چارلز لنگ فیلم‌بردار سعی در به تصویر کشیدن آدم‌های زیبایی داشتند که با فکر آینده‌ٔ زندگی‌شان در حال دست و پنجه نرم کردن هستند. لنگ برای این فیلم نامزدی بهترین فیلم‌برداری را کسب کرد؛ ریچاردسون نیز لایق چنین نامزدی است.

10. Hammerhead 1968

همرهد

هرچند به‌نظر می‌رسد بیشتر فیلم‌های آمریکایی و ایتالیایی منبع الهام تارانتینو بوده‌اند، او به طرز غیرمنتظره‌ای از این فیلم مهیج بریتانیایی نام برده که لازم است پیش از تماشای فیلم خودش آن را تماشا کنید. باز هم قرار بود ریک دالتون در این فیلم بازی کند و «Hammerhead» حداقل برای یک فیلم درون یک فیلم دیگر الهام‌بخش بوده است؛ صحنهٔ پرش ماشین میان پل‌ها. احتمالا حضور ایروین آلن به عنوان تهیه‌کنندهٔ این فیلم و «The Wrecking Crew» اتفاقی نبوده است. 
این مقاله برگرفته از نوشتهٔ برایان تالریکو در سایت https://www.vulture.com/article/once-upon-a-time-in-hollywood-influences-references.html است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان