سابقه وجود انسان نخستین در اوراسیا بسیار بیشتر از برآوردهای قبلی است

باستان شناسان در حفاری های خود در کشور مغولستان ابزارهایی کشف کرده اند که نشان می دهند انسان های نخستین از ۴۵ هزار سال قبل در این منطقه وجود داشته اند که بسیار قدیمی تر از برآوردهای قبلی است.

سابقه وجود انسان نخستین در اوراسیا بسیار بیشتر از برآوردهای قبلی است

باستان شناسان در حفاری های خود در کشور مغولستان ابزارهایی کشف کرده اند که نشان می دهند انسان های نخستین از 45 هزار سال قبل در این منطقه وجود داشته اند که بسیار قدیمی تر از برآوردهای قبلی است.

محل کشف این ابزارها به نام «Tolbor-16» در ارتفاعات کوهستان خانگای شمالی (Khangai Mountains) و در مسیر رود تولبور (Tolbor River) در کشور مغولستان واقع شده است. در خلال حفاری هایی که در این محل بین سال های 2011 و 2016 انجام شده هزاران ابزار دست ساز با تیغه های سنگی بلند و کوتاه کشف شده است.

با اینکه باستان شناسان موفق به کشف بقایای انسانی نشده اند، ولی معتقدند ابزارهای کشف شده به انسان تبارانی همچون نئاندرتال ها (Homo neanderthalensis) و انسان‌تبار دنیسووا (Denisovans) تعلق نداشته و توسط انسان های هوشمند یا هومو ساپینس ها (Homo sapiens) ساخته شده اند.

خرید بلیط هواپیما

دانشمندان برای اثبات ادعای خود به 826 ابزار خاص اشاره کرده اند که تکنولوژی ساخت آنها مشابه ابزارهای ساخته شده در دوران پارینه سنگی زبرین (Initial Upper Paleolithic) است.

محل کشف ابزارها در تصویر مشخص شده است

«Nicolas Zwyns» پژوهشگر ارشد این کار تحقیقاتی می گوید چنین ابزارهایی قبلا در کشورهای همسایه مغولستان مثل سیبری و شمال غرب چین هم کشف شده بودند که نشان می دهند انسان های نخستین در سطح قاره اوراسیا پخش شده بودند:

«این ابزارها قبلا به شکل ابتدایی در سیبری کشف شده بودند. جالب ترین نکته در مورد این ابزارها پیچیدگی آنهاست؛ انسانهای نخستین این ابزارها را پیچیده اما با رعایت اصول و قاعده تولید کرده بودند. این مسئله نشان می دهد افرادی که این ابزارها را ساخته بودند از نظر صنایع دستی و فرهنگی با هم اشتراکاتی داشته اند.»

«Zwyns» معتقد است احتمالاً انسان های نخستین در همین منطقه با نژاد مرموز دنیسووا ملاقات کرده و با آنها زاد و ولد کرده اند:

«نمی دانیم این ملاقات کجا اتفاق افتاده ولی هومو ساپینس ها از طریق زاد و ولد با انسان تبار دنیسووا قابلیت زندگی کردن در ارتفاعات بالا را کسب کرده و توانسته بودند در فلات تبت با کمبود اکسیژن یا هیپوکسی (Hypoxia) مقابله کنند.»

ابزارهای کشف شده در منطقه حفاری «Tolbor-16» قدیمی ترین سند وجود انسان مدرن در مغولستان هستند. تا پیش از این قدیمی ترین سند وجود انسان در این منطقه مربوط به قطعه ای از یک جمجمه بود که باستان شناسان سن آن را حدود 10 هزار سال تخمین زده بودند.

این تحقیق در ژورنال Scientific Reports به چاپ رسیده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان