واکنش تند چین به آزمایش موشکی آمریکا

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، وزارت خارجه چین در این بیانیه که امروز سه شنبه منتشر شد آورده است پرتاب این موشک توسط آمریکا به تشدید تنش ها منجر خواهد شد و بر امنیت بین المللی و منطقه ای تاثیر منفی می گذارد.

وزارت دفاع آمریکا روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد روز یکشنبه یک موشک کروز زمین پایه را بطور آزمایشی پرتاب کرده است این موشک بیش از 500 کیلومتر پرواز کرد و سپس دقیقا به هدف اصابت کرد.

مقامات وزارت دفاع آمریکا گفته اند که از داده ها و اطلاعات این آزمایش برای توسعه توانایی موشک های میانبرد استفاده خواهد شد.

«مارک اسپر»  وزیر دفاع آمریکا نیز پیشتر گفته بود که آمریکا توسعه تمام عیار موشک های میانبرد را شروع خواهد کرد این اظهار نظر در پی انقضای پیمان هسته ای مهم با روسیه در ماه میلادی جاری، مطرح شد.

پیش از چین «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز این اقدام آمریکا را تاسف آور خواند و گفته بود این اقدام نشان داد آمریکا از مدت ها قبل برای نابودی پیمان نیروهای هسته ای میانبرد (INF) آماده شده بود.

پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد که سال 1987 میان واشنگتن و مسکو امضا شد دوم آگوست امسال (11 مرداد 1398) پایان یافت.

'میخاییل گورباچف' آخرین رهبر شوروی و 'رونالد ریگان' رئیس جمهوری وقت آمریکا این پیمان را در طول جنگ سرد که جهان به دو اردوگاه شرق و غرب تقسیم شده بود، امضا کردند و طرفین متعهد شدند در جهت حذف موشک های هسته ای با برد کوتاه (از 500 تا 1000 کیلومتر) و همچنین موشک های هسته ای میان برد (1000 تا 5500 کیلومتر) اقدام کنند و در آینده نیز اقدام به تولید، آزمایش و گسترش این موشک ها نکنند.

ایالات متحده و ناتو از پارسال شروع به متهم کردن مسکو مبنی بر نقض این پیمان با ساخت موشک جدیدی کردند، اتهامی که همواره از سوی روسیه رد شد با این وجود دونالد ترامپ سرانجام دستور خروج آمریکا از این پیمان را صادر کرد و روسیه نیز مقابله به مثل کرد و همزمان با آمریکا از پیمان خارج شد تا به این ترتیب یکی از مهمترین پیمان های جهان در خصوص کنترل تسلیحات به تاریخ بپیوندد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان