دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

۴روش واردات خودرو بدون خروج ارز/ مصوبه ترخیص خودرو تا پایان سال تمدید شود

اقتصاد آنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ مهدی دادفر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره آخرین وضعیت خودروهای وارداتی مانده در گمرک توضیح داد: تا تاریخ 16/4/98، 6700دستگاه از گمرک خارج شده و ترخیص حدود 7هزار دستگاه همچنان بلاتکلیف است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دولت ابتدا مهلت چهار ماهه و سپس سه ماهه برای ترخیص خودروهای مانده در گمرک داد و ما نتوانستیم همه خودروها را خارج کنیم، حالا درخواست تمدید این مهلت تا پایان سال را داریم.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو همچنین درباره واردات بدون خروج ارز توضیح داد: دغدغه دولت برای ممنوعیت واردات خودرو، مشکل ارزبری این صنعت بود که ما 4 پیشنهاد در خصوص واردات بدون خروج ارز دادیم.

دادفر اضافه کرد: اولین راه برای واردات خودرو بدون خروج ارز، سرمایه شرکت‌های نمایندگی در خارج از کشور است که این شرکت‌ها می‌توانند تجهیزات و امکانات خود را بفروشند و تبدیل به خودرو کنند تا کسب و کارشان فعال شود.

وی با تشریح راهکار دوم بیان کرد: راه دیگر استفاده از سرمایه‌های مردمی است که در خارج از کشور وجود دارد؛ مثلا ایرانیانی در خارج از کشور که صاحب ارز هستند و با ارز خودشان خودرو می‌خرند و مابه‌ازای آن را ریال می‌گیرند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو افزود: خرید اعتباری شرکت‌های تولیدکننده راه سوم واردات خودرو بدون خروج ارز است؛ چنین شرکت‌هایی قابلیت این را دارند که دو تا سه سال به شرکت‌های نمایندگی داخل کشور اعتباری خودرو بدهند و هیچ پولی دریافت نکنند زیرا می‌خواهند بازارشان در ایران را به هر قیمتی حفظ کنند.

دادفر درباره راهکار آخر توضیح داد: چهارمین پیشنهاد ما این بود که جزیی از پول‌های دپو شده حاصل از صادرات نفت که به دلیل تحریم در برخی کشورها مانده را از طریق خودرو به کشور بازگردانیم تا کار فعالان حوزه خودرو از ریشه کنده نشود.

بیکاری 13هزار نفر با ممنوعیت واردات

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با گلایه از بلاتکلیفی فعالان این حوزه خاطرنشان کرد: هم‌اکنون از 15 هزار نفری که در بخش‌های مختلف واردات خودرو مشغول بودند 1700 نفر سرکار هستند و این کسب‌وکار ضربه اساسی خورده است.

وی افزود: همچنین 10نفر از واردکنندگان خودرو در زندان هستند درحالیکه هیچکدام مقصر وضعیت فعلی نبودند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اظهار کرد: به رییس جمهور و معاون اول او، وزیر صنعت و معاونان وی در خصوص پیگیری پیشنهاد ما برای واردات بدون خروج ارز نامه زده‌ایم اما تا کنون هیچ بازخوردی از سوی دولت دریافت نکرده‌ایم.

دادفر در پایان تاکید کرد: ما به عنوان انجمن تخصصی حاضر هستیم راهکارهای خود را برای واردات خودرو بدون هر‌گونه خروج ارز به دولت ارئه دهیم تا بازار آشفته خودرو از طریق رقابت حاصل از واردات به سامان رسیده و قیمت‌ها کاهش یابد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان