مشاور جهانگیری:

متولیان سد نمرود فیروزکوه در حل مشکلات اهالی عجله کنند

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، کاظم پالیزدار روز چهارشنبه در سفر یک روزه خود به فیروزکوه و پس از بازدید از پروژه سد مخزنی نمرود واقع در روستای سُله‌بُن در بخش ارجمند اظهارداشت: با توجه به اینکه بهره برداری این سد منوط به شرایطی مانند انتقال اهالی روستا به منطقه ای دیگر (چزکین) است، مشکلاتی نیز به همراه داشته که متولیان باید اهتمام ویژه ای در برطرف کردن آنها داشته باشند تا پروژه به محض تکمیل به بهره برداری برسد.

دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی اعلام کرد: امروز مشکلات مردم را از زبان خودشان شنیدیدم و در جلسه نیز به بررسی پرداختیم و تصمیماتی اتخاذ شد؛ همچنین مقرر شد دو هفته آینده جلسه ای با هدف برطرف سازی مشکلات موجود با همکاری استانداری تهران برگزار شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران نیز گفت: اهم مشکل پروژه سد مخزنی نمرود تأمین اعتبار برای تکمیل پروژه سد و تملک اراضی حریم سد و اجرای انتقال روستای سله بن به منطقه چزکین است که نیازمند عملیات آماده سازی و اقدامات زیرساختی است.

محمد تقی زاده تصریح کرد: تکالیفی برای دستگاه های متولی مشخص شده که باید در بازه زمانی اعلام شده برآوردها لازم را ارائه دهند.

وی با اشاره به تأمین اعتبارات این پروژه خاطرنشان کرد: طی دو هفته آتی جلسه ای با وزارت نیرو، مدیریت بنیاد مسکن و سازمان برنامه و بودجه کشور در مورد چگونگی تامین و تخصیص اعتبارات برگزار خواهیم کرد.

این مقام مسئول بیان داشت: تلاش می کنیم این پروژه را تا 1400 به نتیجه نهایی برسانیم  زیرا پروژه سد نمرود پروژه ای ملی است و اتلاف زمان بیش از این مشکلات زیادی را از لحاظ اجتماعی و اقتصادی برای استان تهران و کشور به همراه خواهد داشت.

سد نمرود بر روی رودخانه حبله رود در 140 کیلومتری شرق تهران، 18 کیلومتری شمال غربی شهر فیروزکوه و دو کیلومتری پایین دست روستای سله بن قرار دارد.

مطالعات این سد از سال 1340 آغاز و در طرح اولیه 120 متر برای ارتفاع آن در نظر گرفته شده بود که به دلیل مشکلات زمین و دیواره های سنگی کوه های اطراف به 82 متر کاهش یافت؛ سد نمرود از سال 1384 در دست احداث است و اینک به گفته دست اندرکاران بیش از 82 درصد تکمیل شده است.

با کم شدن ارتفاع سد حریم آن نیز کاهش یافت و تنها زمین هایی که در بهره برداری پروژه به زیر آب خواهد رفت در حوزه روستای سله بن است.

جابه جایی روستای سله بن در محلی که مسئولان متولی اعلام کرده اند مورد اعتراض بخشی از اهالی قرار دارد و منطقه ای دیگر را برای محل جدید روستا - محلی نزدیکتر به روستای کنونی- معرفی کرده اند که مورد توافق قرار نگرفته است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان