صالحی:

در تشکیل انجمن‌های صنفی با غفلت تاریخی روبه‌رو بوده‌ایم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این موضوع که همراهی و همگامی مردم در تدوین قوانین جدی گرفته نشده است، گفت: در ۱۵۰ سال گذشته دولت و ملت در کنار هم قرار نگرفته‌اند و علت آن جدی نگرفتن همراهی و همگامی مردم در تدوین قوانین است.

در تشکیل انجمن‌های صنفی با غفلت تاریخی روبه‌رو بوده‌ایم

به گزارش ایسنا، سید عباس صالحی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - روز یکشنبه سوم شهریور ماه در نشست مشترک همگرایی دولت و پدید آورندگان آثار فرهنگی و هنری که با حضور شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیران و مشاوران این دو وزارت خانه و هنرمندان عرصه‌های مختلف در تالار رودکی برگزار شد، با اشاره به این مطلب که امروز کنار هم جمع شده‌ایم  و این نشست را برگزار می‌کنیم که نشات گرفته از برنامه‌هایی است که بنده به دنبال آن بوده‌ام اظهار کرد:‌  یکی از برنامه‌های بنده رونق و ساماندهی کسب و کارهای فرهنگی و هنری بوده است، که در مجلس شورای اسلامی نیز به آن اشاره کرده‌ام. هدف من مقررات زدایی و کاهش مقررات و قوانین دست و پا گیر در این وزارت خانه در ارائه و صدور  مجوزها بوده است.

وی گفت: از بدو ورود بنده به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 137 مجوز در حوزه‌های فرهنگ و هنر و رسانه‌ را به 36 مورد کاهش داده  و تجمیع کرده‌ایم. یکی دیگر از اموری که از رویکردهای دولت تدبیر و امید است واگذاری‌ امور به مردم و پیگیری آن به عنوان مطالبات جدی است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا حد زیادی واگذاری امور به تشکل‌ها و صنوف صورت گرفته است. معتقدیم بدون حضور و همراهی مردم کارها پیش نخواهد رفت و پیوند دولت و مردم مستحکم نخواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یاد آور شد: مشاغل فرهنگی و هنری باید تعریف خود را پیدا کنند. اما مشاغل و رسته‌های فرهنگی و هنری دچار ابهام هستند.  این پروژه با کمک اهالی فرهنگ و هنر تا پایان امسال به نتیجه می‌رسد و امیدواریم با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این موفقیت حاصل شود. ما باید تلاش کنیم رد و پای فرهنگ در حوزه منابع سرمایه گذاری و تسهیلات را بیشتر کنیم. در خیلی از جاها که باید جای پای فرهنگ را شاهد باشیم قدم آن مفقود بوده است. اما در این دو سال در آیین نامه تبصره 18 تفاهم نامه‌ای ایجاد شده است  و از طرف دیگر در صندوق توسعه ملی هم از رئیس جمهور خواسته‌ایم که هنرمندان جزء این صندوق باشد. در اقتصاد، فرهنگ و معیشت باید هنرمندان جدی گرفته شود. ما به دنبال حوزه‌ حقوق اهل فرهنگ و هنر هستیم.  از این رو برای رفع اختلافات بیرون و داخل حوزه فرهنگ مجتمع شورای حل اختلافات فرهنگ و هنر تشکیل شده است، تا در یک فضای روان‌تری بحث‌های اهالی فرهنگ و هنر حل شود.

همراهی و همگامی مردم در تدوین قوانین جدی گرفته نشده است

صالحی در ادامه با اشاره به سفر امروز خود به اصفهان، گفت: قرار است در نجف آباد و اصفهان دو گذرگاه فرهنگ و هنر را افتتاح کنیم. با توجه به پروژه ها برای کسب و کارهای فرهنگی محیط‌های متعددی ایجاد شده است که یکی از این اقدامات و محیط‌ها گذرگاه‌های فرهنگ  و هنر است. مردم باید در پروسه‌هایی که مطرح می‌شود حضور داشته باشد و این جزء مطالبات جدی شخص رئیس جمهور از اعضای هیات دولت است.

وی یاد آور شد: در مورد تصویب نامه امروز نیز تکلیف برنامه ششم توسعه در دولت دوازدهم است. تمام صنوف فرهنگ و هنر و رسانه با شکیبایی به صورت مستمر در طی یک سال گذشته جلساتی را برگزار کردند تا به یک عقل جمعی برسند و برای مقصدی والا هدف گذاری کنند. در مسیر تدوین قوانین همفکری مردم جدی گرفته نمی‌شود و همین امر موجب می‌شود تجربه موفقی را شاهد نباشیم. در 150 سال گذشته نهادهای مدنی در ایران به خوبی شکل نگرفته است، این در حالی است که تفیض و واگذاری آن به مردم درست است. در غیر این صورت دولت هر روز بزرگتر و بزرگتر و بعضا بی خاصیت خواهد شد. وقتی که تکلیف  به برنامه ششم توسعه ارجاع شد هدف برای شکل گرفتن انجمن، کانون و یا خانه یا هر نامی که روی ان بگذاریم به صورت سراسری آغاز شد. این سراسری شدن بخشی از هویت نهاد مدنی است. واگذاری امور به مردم بخصوص در بحث فرهنگ و هنر لایحه و ظرافت‌های خاصی دارد.  همین امر ما را بیشتر به سمت موفقیت هدایت می‌کند. در برخی از موارد دولت نمی‌تواند آن رهبری لازم را داشته باشد و تشکل‌ها و انجمن‌های صنفی جز برای این هدف تشکیل نمی‌شود. این گام نخست است و نیازمند مراقبت. صنوف پای کار آمدند و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز از این امر حمایت کردند. از انجایی که خود مردم در این تشکل‌ها و انجمن‌ها حضور پیدا می‌کنند قطعا موفق خواهیم بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان