به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، گاهی اوقات یک ماشین آن قدر در راستای هدف خود خوب تنظیم شده است که به سختی میتوان باور کرد که قبلا ساخته نشده است.
یک شرکت سوئیسی یک کامیون کمپرسی غول پیکر با یک پیشرانه تمام الکتریکی به بازار عرضه کرده است. بزرگترین خودروی برقی با بزرگترین بسته باتری ممکن است که تاکنون دیدهایم و به دلیل اینکه انرژی مورد نیاز خود را از ذخیره انرژی حاصل از حرکت در سر پایینیها تامین میکند، شاید هیچ گاه نیاز به شارژ شدن پیدا نکند.
شرکت "هیمبرگ"(Heimberg) با همکاری آزمایشگاه فدرال علوم مواد Empa و دانشگاه علمی کاربردی "برن" و شرکت NTB، یکی از مدلهای غول برند کوماتسو موسوم به "HD605-7" را گرفتهاند، موتور دیزلی 23 لیتری آن را بیرون آورده و به جای آن موتورهای الکتریکی قدرتمند و یک بسته باتری هیولای 600 کیلووات ساعتی جایگزین کردهاند و نام آن را "ایدامپر"(EDumper) گذاشتهاند و آن را برای کار در معدن سنگ منطقه "پری" در حدود 100 کیلومتری زوریخ فرستادهاند.
![](/Upload/Public/Content/Images/1398/06/09/1747140575p.jpeg)
کار در این معدن فرصتی نادر به "ایدامپر" برای تولید تقریبا همه انرژی مورد نیاز خود داده است. زیرا در این معدن، این کامیون با حدود 60 تن سنگ بارگیری میشود که باید آن را به نقطهای در پایین کوه منتقل کند. شیب 13 درجهای این جاده و بار سنگین پشت کامیون به "ایدامپر" اجازه میدهد تا باتری خود را از نیروی حرکتی شارژ کند. قدرت تولید و ذخیره شده تقریبا برای بازگشت کامیون خالی به بالای کوه کافی است. بدین ترتیب "ایدامپر" اغلب مواقع نیاز به شارژ شدن از طریق برق مستقیم نخواهد داشت.
پایگاه خبری اشپیگل میگوید "ایدامپر" بر خلاف برخی گزارشها بیشتر از آنچه که مصرف میکند، برق تولید نمیکند. بنابراین به ویژه در زمستان، هنگامی که زنجیر چرخها به طور قابل توجهی باعث افزایش مصرف انرژی میشوند، باتری آن شاید گاهی اوقات به شارژر نیاز پیدا کند.
![](/Upload/Public/Content/Images/1398/06/09/1747140606u.jpeg)
"ایدامپر" پس از 10 سال، 300 هزار تن سنگ را حمل خواهد کرد و باعث جلوگیری از انتشار 1300 تن CO2 در جو خواهد شد، زیرا دیگر نیاز نیست نیم میلیون لیتر گازوئیل بسوزاند و این یک پیروزی بزرگ برای همه است.