استقبال بولتون از اقدام آمریکا برای تحریم آدریان دریا

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر به اقدام خصمانه و غیرقانونی وزارت خزانه‌داری آمریکا در تحریم نفتکش آدریان دریا اشاره و ادعا‌های واهی واشنگتن درباره فعالیت این کشتی را تکرار کرد.
وی در پیام خود نوشت: تحریم‌ها و به‌علاوه توقیف یک کشتی که در فعالیتی غیرقانونی مشارکت دارد، جدی هستند. اجازه دهید این درسی برای هر کسی باشد که وسوسه شده است از انتقال نفت ایران به مقصد اسد (رئیس جمهور سوریه) حمایت کند.
بنابر این گزارش، ابرنفتکش آدریان دریا که پیش از این گریس 1 نام داشت، چندی پیش توسط نیرو‌های انگلیسی در جبل‌الطارق توقیف شد و پس از گذشت بیش از یک ماه از این ادقام غیرقانونی انگلیس با حکم دیوان عالی منطقه جبل‌الطارق رفع توقیف و آزاد شد.
دولت آمریکا به محض صدور فرمان رفع توقیف آدریان دریا سعی داشت تا مانع از آزادی آن شود و از دولت منطقه‌ای جبل‌الطارق خواست تا به توقیف آن ادامه دهد، اما تلاش‌هایش بی‌نتتیجه ماند و این ابرنفتکش سرانجام تنگه جبل‌الطارق را ترک کرد.
آمریکا در ادامه این تلاش‌های خصمانه‌اش روز جمعه در اقدامی غیرقانونی آدریان دریا را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. وزارت خزانه‌داری آمریکا ضمن اعلام این خبر به کشور‌هایی که ممکن است مقصد بالقوه این کشتی باشند نیز هشدار داد.
سیگال مندلکر، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی در بیانیه‌ای گفت: هر کشوری که از آدریان دریان حمایت کند در خطر تحریم است.
وی همچنین درباره فعالیت این نفتکش مدعی شد که کشتی‌هایی مانند آدریان دریا برای مخفی کردن فروش‌های (سوخت) قاچاقی مورد استفاده قرار می‌گیرند موجب تامین مالی «فعالیت‌های بدخواهانه و گسترش تروریسم» ایران می‌شوند. وزارت خزانه‌داری علاوه براین، کاپیتان کشتی را نیز تحریم کرده است.
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در صفحه توییترش درباره تحریم شدن آدریان دریا در اظهاراتی ادعایی نوشت: ما به اعمال تحریم‌های‌مان علیه بزرگ‌ترین کشور حامی تروریسم ادامه خواهیم داد. هر کسی که از حکومت غیرقانونی ایران حمایت کند، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.
پمپئو با طرح این ادعای بی‌اساس که وزارت خزانه‌داری آمریکا آدریان دریا و کاپیتان آن را به دلیل آن چه کمک به سپاه پاسداران ایران در راستای فروش سوخت قاچاق به سوریه خواند، مورد تحریم قرار داده است، افزود: آمریکا بیکار نخواهد نشست و نظاره‌گر این نخواهد بود که حکومت اسد از سوخت ایران برای ارعاب مردم خود استفاده کند.
مقامات کشورمان از همان ابتدا ضمن مخالفت شدید با اقدام غیرقانونی انگلیس، ادعا‌ها درباره مقصد نفتکش آدریان دریا را رد کردند و توقیف آن را مصداق دزدی دریایی دانستند.
علی ربیعی، سخنگوی دولت اخیرا در پاسخ به پرسشی درباره گزارشات مبنی بر تغییر مقصد آدریان دریا از یونان به قطر اظهار کرد: مقصد این کشتی را صاحب نفت آن مشخص می‌کند. ما نفت را فروخته‌ایم و اوست که تصمیم می‌گیرد کشتی کجا پهلو بگیرد که با ما نیز این موضوع را چک نمی‌کند، اما لازم است باز هم از سیاست‌های غلط آمریکا که به کشور‌های مختلف فشار می‌آورد تا این کشتی را در بندرگاه‌های خود نپذیرند و آنان را تهدید می‌کند گلایه کنیم و محکومش نماییم، اما همان‌طور که گفتم ما اطلاعی از مقصد نهایی آدریان دریا نداریم و کشوری که نفت آن را خریده این موضوع را مشخص می‌کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان