آن‌چه در نشست ایفلا گذشت

مشاور رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در امور بین‌الملل از هشتادوپنجمین نشست ایفلا می‌گوید.

آن‌چه در نشست ایفلا گذشت

صالح زمانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره برگزاری هشتادوپنجمین نشست فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و موسسات کتابداری (ایفلا) و حضور سازمان اسناد و کتابخانه ملی در این دوره از نشست، اظهار کرد: در این همایش که در مرکز مگارون (آتن- یونان) با شعار «کتابخانه ها، گفت‌وگو برای تغییر» برگزار شد، بیش از 3300 شرکت‌کننده از بیش از 130 کشور حضور یافتند. در این نشست بیش از 500 مسئول و متخصص در حوزه کتاب سخنرانی کردند و 250 نشست کاری و تخصصی برگزار شد. همچنین در بخش ارائه مقالات و پوستر بالغ بر 150 مقاله، 200 پوستر و 30 گفت‌وگوی پنلی ارائه شد. 

او افزود: نکته حائز اهمیت این است که شرکت‌های مهم تجاری در حوزه نرم‌افزار و شرکت‌های تولیدکننده ابزارهای دیجیتالی در این دوره نیز حضور فعالی داشتند و آخرین محصولات و دستاوردهای خود را ارائه کردند. همین‌طور در ایفلا 2019 سند اجرایی پنج‌ساله ایفلا (2019-2024) که در چهار مسیر طراحی شده است رونمایی شد و رییس جدید ایفلا (کریستین مگنزی) به مدت سه سال فعالیت خود را آغاز کرد. در افتتاحیه این نشست خانم سالمرون با موضوع «کتابخانه‌ها کانون تغییر و گفت‌وگو» به سخنرانی پرداخت و بر اهمیت کتابخانه‌ها به عنوان موتور تغییر در جوامع تاکید کرد.

مشاور رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در امور بین‌الملل به میزبانی ایرلند و هلند به ترتیب در سال‌های 2020 و 2021 در نشست عمومی ایفلا اشاره کرد و گفت: هشتادوششمین نشست در شهر دوبلین ایرلند و هشتادوهفتمین نشست در شهر روتردام هلند برگزار خواهد شد.

زمانی همچنین بیان کرد: آقای جرالد لایتنر، دبیرکل ایفلا، دیگر سخنران این نشست بود که بر برنامه‌ریزی و پیگیری برنامه‌های ایفلا توسط کتابخانه‌ها تاکید کرد و در ادامه نیز لوکاس تسوکالیس به عنوان متخصص روابط امور بین‌الملل، نسبت به تحولات اخیر در دنیا گزارش‌هایی را ارائه داد. پس از برگزاری آیین افتتاحیه، جلسات کاری در دو بخش تخصصی (شامل حوزه‌های سازماندهی، نسخه‌های خطی و استانداردها) و بخش مدیریتی و اجرایی (پیگیری‌ها و هماهنگی‌ها میان روسای موسسات و برنامه‌ریزی‌های آتی) برگزار شد.

او درباره چگونگی حضور سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در نشست 2019 ایفلا گفت: کتابخانه ملی ایران در دو بخش مدیریتی و کارشناسی در این دوره از نشست حضور یافت. در بخش مدیریتی تلاش شد در نشست‌های مهم اعم از نشست آسیا - اقیانوسیه، نشست روسای کتابخانه‌های ملی(CDNL) و کمیته کتابخانه‌های ملی شرکت کرده تا زمینه‌های مساعد برای گسترش روابط و هماهنگی‌های بین کتابخانه‌ای در این حوزه فراهم شود. در بخش کارشناسی نیز چند تن از کارشناسان به دلیل عضویت در برخی کمیته‌های تخصصی و همین‌طور ارائه برخی مقالات تلاش کردند تا در کمیته‌های موضوعی مشارکت داشته باشند.

زمانی درباره سابقه حضور ایران در ایفلا گفت: مشارکت ایران در ایفلا حدودا به نیم قرن پیش بازمی‌گردد اما به‌طور مستمر و نسبتا فعال صرفا نزدیک به سه دهه از حضور جدی ایران در ایفلا می‌گذرد که در طی این سال‌ها کتابداران ایرانی توانسته‌اند به تعامل با دنیای غیرایرانی بپردازند. کتابخانه ملی را می‌توان فعال‌ترین موسسه کتابداری در ایران عنوان کرد که تا به امروز در ایفلا فعال بوده است و هم‌اکنون عضو رسمی چهار کمیته اعم از کمیته آسیا- اقیانوسیه، کمیته کتابخانه‌های ملی، کمیته نسخه‌های خطی و کمیته فهرست‌نویسی است.

او به حضور رییس سابق ایفلا در کتابخانه ملی نیز اشاره کرد و گفت: طی این حضور، رییس ایفلا با کتابداران ایرانی آشنا شد و در ادامه از کتابخانه‌های دانشگاهی و عمومی بازدید کرد. پیرو این امر روابط سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با ایفلا از گسترش قابل ملاحظه‌ای برخوردار شد و این سازمان به عنوان عضو فعال در ایفلا شناخته شد به طوری که در کشورهای منطقه توانستیم موقعیت ممتازی را کسب کنیم و از طریق کانال‌های مختلف تلاش کردیم تحولات حوزه کتابداری را در ایفلا منعکس کنیم.

زمانی همچنین از پتلفرم‌های برنامه‌ریزی ایفلا برای سایر کشورها سخن به میان آورد و اظهار کرد: ایفلا در ذیل یک برنامه پنج‌ساله، چهار مسیر استراتژیک را توصیه کرده است که شامل تقویت صدای جهانی برای کتابخانه‌ها، افزایش و ارتقای فعالیت‌های تخصصی، توجه به توسعه استانداردها در حوزه کتابداری و سازماندهی و توجه به ساماندهی حوزه کتابخانه‌ها و افزایش جایگاه کتابخانه‌ها در فضای اجتماعی می‌شود. ایفلا به دنبال تولید روش کار و توصیه‌نامه‌ها برای کشورها است. هدفش هم چیزی جز هماهنگ‌سازی در نظام مدیریت کتابخانه‌ای و خدمات کتابدارانه نیست، بنابراین افزایش تعامل با ایفلا به معنای نزدیک‌شدن به یک زیست فرهنگی مشترک در مقیاس جهانی است.

مشاور رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در امور بین‌الملل در پایان گفت: ایفلا درصدد تربیت حرفه‌مند و کارورز قوی است و در تلاش است تسهیل‌گری و حمایت‌گری در حوزه کتابداری تقویت شوند، بنابراین ارتباط سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با ایفلا می‌تواند ما را با آخرین توصیه‌های این حوزه آشنا کند و فضای دانش و حرفه ما را از حاشیه‌نشینی نجات دهد.

به گفته زمانی، هشتاد و پنجمین نشست عمومی انجمن‌های کتابداری و اطلاع‌رسانی(ایفلا) سوم شهریوماه برابر با 25 آگوست به طور رسمی در آتن پایتخت یونان افتتاح شد و در تاریخ 29 آگوست به کار خود پایان داد. امسال نیز در کنار کتابخانه ملی ایران نمایندگان مختلفی از مجامع دانشگاهی و کتابخانه‌ای کشور از قبیل کتابخانه مجلس، نهاد کتابخانه‌های عمومی، دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه شهید بهشتی در این نشست جهانی حضور داشتند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر