شناسه : ۱۷۲۰۳۳۱ - شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۳۰
مدیرعامل کرمان موتور اعلام کرد
بحران در خودروسازی کرمان به دلیل سیاستهای دولت و وزارت صمت/ وعده مساعد همتی برای حل مشکلات
به گزارش اقتصادآنلاین، سامان فیروزی با اشاره به اینکه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان که با حضور رییسکل بانک مرکزی، معاون وزیر اقتصاد و دارایی، استاندار کرمان و سایر اعضای ستاد و همچنین خودروسازان و قطعه سازان استان کرمان برگزار شد، تلاش کردیم مشکلاتی را که بیشتر درباره کمبود نقدینگی ناشی از تحمیل سیاستهای ارزی سال گذشته و قیمت گذاریهای دستوری و نرخ ارز بود و رییسکل بانک مرکزی اطلاعات کاملی از آنها نداشت مطرح کنیم افزود: جناب همتی نیز با روی گشاده به تمام مشکلات گوش کرده و قول دادند همه تلاش خود را برای رفع این معضلات بهکار ببندند.
مدیرعامل کرمان موتور درباره ریشه مشکلات به وجود آمده برای فعالان صنعت خودرو کرمان نیز گفت: تمامی مشکلات از سیاستهای ارزی دولت در سال گذشته و انفعال وزارت صنعت که اساسا باید از تولیدکنندگان حمایت کند نشأت میگیرد.
او ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون تمام انرژی ما صرف عمل به تعهدات و دستورالعملهای سال گذشته وزارتخانه درباره قیمت خودروهای پیشفروشی و پرداخت مابه التفاوتهای نرخ ارزی شده که به ما تحمیل شد.
فیروزی افزود: به همین دلیل اکنون دیگر توان و نقدینگی برای ادامه کار در خودروسازان استان کرمان وجود ندارد و ما به رییس کل بانک مرکزی اعلام کردهایم اگر طی یک ماه آتی نقدینگی موردنیاز به صنعت خودرو کرمان تزریق نشود مجبور به تعطیلی و بیکاری بیش از 10 هزار نیروی کار مستقیم هستیم.
مدیرعامل کرمان موتور با اشاره دوباره به اینکه بخش بزرگی از بحران امروز خودروسازان به دلیل تصمیمهای دولت در سال گذشته است اظهار کرد: با اینوجود وزارت صمت بعد از معلق کردن تمام آییننامه های فروش و پیشفروش؛ از ابتدای سال 98 تاکنون حتی یک مجوز برای پیش فروش بر اساس دستورالعمل جدید ابلاغ نکرده است.
او ادامه داد: هماکنون کمیتهای در وزارت صمت وجود دارد که اعضای اصلی آن معاونت امور صنایع وزارت صمت، رییس سازمان حمایت و معاونت بازرگانی وزارت صمت هستند، که تمامی مجوزها باید از سوی این کمیته تصویب شود، بااینوجود طی ماههای اخیر هیچ مصوبهای از این کمیته خارج نشده است، گویا هدف این کمیته متوقف کردن تولید است.
فیروزی تصریح کرد: این کمیته حتی نظر منفی هم نمیدهد و فقط تصمیمگیری را از جلسهای به جلسه دیگر به تعویق میاندازد.
مدیرعامل کرمان موتور در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به اینکه در سالهای گذشته بازار بین 30 تا 50 درصد نقدینگی خودروسازان را تأمین میکرد گفت: طی یک سال گذشته با توجه به وضعیت بازار و همچنین رشد نرخ ارز نقدینگی مورد نیاز تولید تا 25 برابر افزایش داشته است، وضعیت بازار هم که مشخص است، حال سؤال اینجا است بدون تزریق نقدینگی کدام بانک یا موسسه مالی میتواند این میزان نقدینگی را تأمین کند؟
فیروزی همچنین گفت: یکی دیگر از مشکلات ما با وزارت صمت پرداخت ما به تفاوت نرخ ارز است. درحالیکه ما بهعنوان خودروساز انتظار داریم وقتی دولت بهصورت دستوری قیمت خودرو را تعیین میکند و این قیمت بسیار کمتر از قیمت تمام شده برای خودروساز است، میتواند حداقل با هماهنگی بانک مرکزی ما به تفاوت نرخ ارز را برای خودروهای تحویل شده در نیمه اول سال گذشته را از خودروساز دریافت نکند. متأسفانه طی یک سال گذشته خودروسازان از یک سو خودرو را با زیان فروختند، از سوی دیگر ما به تفاوت نرخ ارز را برای خودرویی که با زیان فروختهشده است نیز پرداخت کردند. مشخص است که در چنین شرایطی درگیر توانی برای تولید باقی نخواهد ماند.
او در پایان خاطرنشان کرد: ما به رییسکل بانک مرکزی اطمینان دادهایم در صورت تزریق نقدینگی میتوانیم طی یک سال مشکلاتمان را برطرف کنیم و رقم پرداختی را به دولت بازگردانیم، ایشان هم قول دادهاند تمام توان خود را برای کمک به خودروسازان استان کرمان شبیه آنچه سال گذشته برای ایرانخودرو و سایپا انجام شد را بهکارگیرند.