خانه دانشجویی یا خوابگاه دانشگاه؛ انتخاب شما کدام است؟

خانه دانشجویی یا خوابگاه دانشگاه؛ انتخاب شما کدام است؟

ورود به دانشگاه دغدغه‌های بسیاری را به همراه دارد و صرف نظر از مسائل تحصیلی، اسکان و پیدا کردن مکانی مناسب برای اقامت به خصوص برای دانشجویانی که از شهر و دیار خود سفر کرده‌اند مساله‌ای است که برای خانواده‌ها و دانشجویان مورد اهمیت قرار می‌گیرد.

خانه دانشجویی یا خوابگاه دانشگاه؛ انتخاب شما کدام است؟

ورود به دانشگاه دغدغه‌های بسیاری را به همراه دارد و صرف نظر از مسائل تحصیلی، اسکان و پیداکردن مکانی مناسب برای اقامت به خصوص برای دانشجویانی که از شهر و دیار خود سفر کرده‌اند مساله‌ای است که برای خانواده‌ها و دانشجویان مورد اهمیت قرار می‌گیرد.

در این حالت چند گزینه وجود دارد: یکی اقامت در خوابگاه دانشجویی و دیگری اجاره آپارتمان. هر یک از این انتخاب‌ها جوانب مثبت و منفی خود را دارند که پیش از تصمیم نهایی‌ باید آنها را بررسی کرد. از یک سو انتخاب خوابگاه‌ها راهی هوشمندانه برای زندگی دانشجویی است بدون اینکه نگران خانه‌داری و دردسرهای آن بود؛ از سوی دیگر آزادی و اختیار عمل در آپارتمانی که اجاره شده است تصمیم‌گیری را کمی سخت خواهد کرد.

هزینه‌ها

تفاوت اساسی میان خوابگاه و اجاره خانه در هزینه آن است. در بیشتر مناطق، خوابگاه‌ها قیمت بسیار پایین‌تری دارند و وسایل اولیه زندگی مانند تختخواب، میز و صندلی و مواردی از این دست را در اختیار شخص قرار می‌دهند و تنها باید وسایل شخصی که به آنها نیاز است را خریداری کرد.

اما اجاره آپارتمان به خصوص در تهران هزینه‌های فراوانی به همراه دارد. علاوه بر مبلغ پیش و اجاره ماهیانه باید اثاثیه منزل را نیز خریداری کرد. با این حال با توجه به اینکه می‌توان این کار را با چند نفر از دوستان و هم‌کلاسی‌ها انجام داد و در مبالغ هزینه شریک شد، ممکن است بخشی از این دغدغه حل شود.

حریم شخصی

خوابگاه‌های دانشکده‌ها معمولا اتاق‌هایی مشترک با سایر افراد است. هر چقدر هم برای هم اتاقی‌ها حدود و مرزها را مشخص کرد با این حال افراد خصوصیات اخلاقی متفاوتی دارند که ممکن است نتوان با آنها سازگار شد. اما در اجاره آپارتمان هر کسی می‌تواند اتاق مخصوص به خود را داشته باشد و تنها کسی که حق استفاده از وسایل و ورود به آن را دارد خود شخص باشد. بنابراین می‌توان همه چیز را راحت‌تر تحت کنترل خود قرار داد.

قوانین و مقررات بیشتر

ساکنان خوابگاه‌های دانشجویی این موضوع را تایید می‌کنند که قوانین سختی برای عبور و مرور، خواب یا تماس تلفنی وجود دارد که باید از آن پیروی کرد. اما این موضوع در هنگام اجاره آپارتمان ممکن است محدود به پارکینگ ماشین یا سروصدا شود.

انتخاب موقعیت جغرافیایی

از آنجایی که خوابگاه‌ها معمولا در نزدیکی دانشگاه قرار دارند بسیاری از فعالیت‌ها مانند رفت و آمد به دانشگاه، شرکت در رویدادهای دانشجویی، استفاده از کتابخانه و ... با سهولت بیشتری انجام می‌شود. اما در صورتی که شخصی قصد اجاره آپارتمان داشته باشد باید این مورد را هم در نظر گرفت و دردسرهای دوری مسیر را به جان خرید.

اما محله‌هایی در تهران وجود دارند که می‌توانند مناسب زندگی دانشجویی باشند و هر یک مزایای منحصر به خود را دارند. از جمله مواردی که می‌توان در آنها جستجو کرد را می‌توان به این صورت نام برد: امیرآباد، ستارخان، انقلاب، بلوار کشاورز، طرشت و محله‌هایی از این دست که مسافت کمتری از دانشگاه‌های اصلی واقع در تهران دارند؛ اما محله‌های دیگری هم هستند که به لحاظ سبک و بافت محلی گزینه‌های خوبی به شمار می‌روند مانند اجاره آپارتمان در حسن آباد – زرگنده، اجاره خانه در شهران و اجاره آپارتمان در مجیدیه.

با این حال تصمیم‌گیری براساس شرایط و سبک زندگی افراد می‌تواند متفاوت باشد و اینکه آیا شرایط لازم برای هریک از این گزینه‌ها وجود دارد یا خیر.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان