خدای سبحان به اندازه نیاز جوامع بشری نعمت ها را فراوان کرده است کم نگذاشت این اصل اول چون خودش در قرآن کریم فرمود همه موجودات اعم از انسان و حیوان عائله من هستند همه مار و عقرب در دستگاه الهی روزی دارند هیچ چیزی کم نیست ﴿مَا مِن دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلاَ عَلَی اللَّهِ رِزْقُهَا﴾ این ﴿عَلَی﴾ نشانه تعهّد است فرمود همه موجودات چه دریایی چه صحرایی چه انسان و چه غیر انسان چه مار و عقرب چه آهو و تیهو همه عائله من هستند ﴿وَمَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللّهِ قِیلاً﴾از خدا راستگوتر کیست؟! پس اصل اول این است که ذات اقدس الهی فرمود موجودات آسمانی و زمینی دریایی و صحرایی اینها عائله من هستند و در دفتر من حسابی دارند روزی دارند.
اصل دوم آن است که بسیاری از مردم گرفتار فقرند در اثر فقر در زندان اند در اثر فقر و فلاکت فراری اند. اصل سوم آن است که بودجه روی زمین به دست سفهاست بخش قابل توجهی از بودجه روی زمین صرف آدم کشی است حالا شما ببینید وظیفه نظام اسلامی و رسالت این میزبانی و عظمت و شکوه جلال و جمال جمهوری اسلامی چیست که چه پیامی می خواهد به جهان برساند کارخانه های اسلحه سازی مرتب کار می کنند دانشکده هایی که پرورش افسران متصدّی هواپیماهای بمب افکن تربیت می کنند مرتب کار می کنند این بودجه ها همه مشخص است گذشته از آن بودجه های سرّی که معلوم نیست بودجه های علنی کشورها این است. اصل چهارم این است که فردی را فقیر نمی گویند که مال ندارد جامعه ای را فقیر نمی گویند که مال ندارد اگر چیزی ندارد به او می گویند فاقد نه فقیر، فقیر به کسی می گویند که ستون فقراتش شکسته است و قدرت ایستادن ندارد چون مال، ستون فقرات یک ملت است اقتصاد، ستون فقرات یک ملت است اگر این ستون فقرات آسیب ببیند این ملت، قدرت مقاومت ندارند آنها که تلاش و کوشش کردند کشورها را در فقر نگه دارند می خواهند آنها را از مقاومت بیندازند اینکه دستور رسمی رسیده است ما یک اقتصاد مقاومتی داشته باشیم یعنی روی پای خود بایستیم پیام جمهوری اسلامی این است آنها آمدند در ایران این حرف ها را می شنوند این حرف ها، حرف های تازه است برای اینکه آن ابرقدرت شرق تا قدرت داشت افغانستان و غیر افغانستان را اشغال کرده بود این ابرقدرت غرب هم تا قدرت دارد این کشورها را به تیول خود کشانده الآن بشر تشنه حرف وجود مبارک ولی عصر است اینکه می گوییم جان من به فدای تو برای اینکه او حرف تازه دارد و آن حرف تازه این است که همه از مرگ می ترسند بارها در همین مسجد این مطلب گفته شد همه از مرگ می ترسند تنها مکتبی که می گوید از مرگ نترسید برای اینکه انسان، مرگ را می میراند نه مرگ، انسان را از پا در بیاورد، دین است همه خیال می کنند وقتی بشر مُرد تمام می شود دین می گوید این چنین نیست انسان، مرگ را می میراند ماییم که مرگ را خفه می کنیم چماله می کنیم مچاله می کنیم می ریزیم دور و برای ابد می مانیم بعد از مرگ، مرگی نیست ولی ما هستیم ما در برزخیم ما در صحنه پنجاه هزار سال هستیم ما ـ ان شاءالله ـ در بهشت هستیم در قرآ ن نفرمود «کلّ نفس یذوقها الموت» هر کسی را مرگ می چشد فرمود: ﴿کلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ﴾ هر کسی مرگ را می چشد هر ذائقی مذوق را از پا در می آورد و هضم می کند شما شربتی نوشیدید یک لیوان آب نوشیدید شما آن را هضم می کنید یا آن شما را؟ ذائق، مذوق را هضم می کند نه مذوق، ذائق را انسان مرگ را می چشد نه اینکه مرگ، انسان را بچشد این حرف، حرف تازه است که حرف انبیاست ما هستیم که هستیم که هستیم که هستیم! ما مرگ را می میرانیم ما می شویم ابدی اگر ما مرگ را می میرانیم و برای ابد می مانیم باید با دست پر سفر کنیم. بعد از مرگ، بدن هست جان هست زندگی هست مسکن هست نیاز به خوراک هست پوشاک هست همه نیازها هست منتها قبل از مرگ این نیازها را با دو عامل برطرف می کنیم یکی روابط یکی ضوابط یعنی یا با ضابطه ها و قانون های بیع و صلح و اجاره و وکالت و مضاربه و مساقات و این گونه از عقود اسلامی هر کسی مشکل خودش را حل می کند یا با روابط حل می کند کسی پسر کسی است کسی پدر کسی است کودکی است پدر او را اداره می کند کهنسالی است پسر او را اداره می کند مشکلات ما یا با ضابطه های قانونی حل است یا با رابطه های خانوادگی بعد از مرگ نه سخن از ضابطه است نه سخن از رابطه، نه خرید و فروشی هست نه اجاره و صلحی هست نه عقود اسلامی هست چیزی نیست که آدم بخرد پدری و پسری نیست چون همه از خاک برمی خیزیم کسی پدر کسی نیست کسی پسر کسی نیست ماییم و احتیاجات ما نه ضابطه هست نه رابطه همه را باید از اینجا تهیه کنیم ببریم این حرفی است که جمهوری اسلامی به این سران جنبش عدم تعهّد می گوید آنها با دست پر سفر می کنند آنها این نشست جنبش عدم تعهّد را در کشورهای دیگر داشتند اما حرف های تازه نشنیدند حرف های تازه را از جمهوری اسلامی به برکت خون های پاک شهدا می شنوند اینها می آیند با دست پر برمی گردند مشکلی در روی زمین نیست مگر سفاهت خود آدم فقیر نه یعنی کسی که مال ندارد فقیر یعنی کسی که ستون فقراتش شکسته است در سوره مبارکه نساء فرمود این مال، ستون فقرات شماست به دست هر کسی ندهید ﴿لاَ تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ أَمْوَالَکمُ الَّتِی جَعَلَ اللّهُ لَکمْ قِیاماً﴾ثروت مملکت را مال مملکت را طرزی برنامه ریزی کنید که همه آبرومندانه زندگی کنند به دست کسی که مدیریت ندارد ندهید به دست کسی که مال را بیجا صرف می کند ندهید اینها سفیه اند اینها با ستون فقرات بازی می کنند این حرف جمهوری اسلامی است حرفی است قابل فهم آن مطالب دقیق و عمیق فلسفی که در اینجاها طرح نمی شود آن در حوزه های علمیه است و در کادر عمیق دانشگاه ها حرفی که توده مردم می فهمند این است آن مطالب عمیق برای خواص است اما این مطالب همگانی که مورد ابتلاست و قابل فهم هم است همه ما اینها را به خوبی می فهمیم.
مطلب دیگر اینکه در سوره مبارکه بقره فرمود مردان الهی، مؤمنان از خدا هم دنیا می خواهند هم آخرت اینها کسانی هستند که می گویند: ﴿رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَفِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً﴾حسنه دنیا چیست؟ حسنه دنیا را ذات اقدس الهی مشخص کرد فرمود: ﴿وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَیمَکنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَی لَهُمْ وَلَیبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً﴾ حسنه دنیا داشتن حکومت عادله، داشتن نظام جمهوری اسلامی، داشتن امنیت، داشتن امانت. در بخشی از آیات قرآن کریم فرمود با این استکبار جهانی مبارزه کنید نه برای اینکه کافرند خیلی از کفار هستند که انسان می تواند با آنها زندگی مسالمت آمیز داشته باشد فرمود: ﴿فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکفْرِ﴾ فرمود با رهبران کفر نظیر استکبار و صهیونیسم مبارزه کنید چرا؟ نه برای اینکه «إنّهم لا اِیمان لهم» نه برای اینکه اینها چون مؤمن نیستند کافرند، فرمود: ﴿إِنَّهُمْ لاَ أَیمَانَ لَهُمْ﴾نه «لا اِیمان لهم» نفرمود چون اینها ایمان ندارند کافرند خیلی از کفارند که بالأخره می شود با آنها کنار آمد فرمود اینها اهل یمین نیستند اهل قطعنامه نیستند اهل سوگند نیستند اهل تفاهم نیستند این قطعنامه ها را امضا نمی کنند مگر در جریان جنگ هشت ساله چندین قطعنامه به سود جمهوری اسلامی صادر نشد عمل نکردند فرمود اینها کنوانسیون بین الملل را محترم نمی شمارند اینها زندگی مسالمت آمیز را محترم نمی شمارند اینها عدم دخالت در کشورهای دیگر را محترم نمی شمارند اینها زیر امضای خودشان را می زنند ﴿فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکفْرِ﴾ چرا؟ ﴿إِنَّهُمْ لاَ أَیمَانَ لَهُمْ﴾ نه «لا اِیمان لهم» نفرمود چون اینها کافرند چون خیلی از کفارند که انسان می تواند با آنها کنار بیاید فرمود اینها امضاهایشان را محترم نمی شمارند این قطعنامه ها را این امضاها را چندین بار قطعنامه علیه صهیونیسم ارائه شد اینها وِتو کردند اینها که می آیند ایران این حرف ها را می شنوند و مسئولان ما این حرف ها را می گویند شما هم مطمئن باشید به لطف الهی از کشورهای دیگر به برکت خون شهدا بلندترید این حرف ها را حفظ کنید حالا که این طور است دستتان پر است تمام کوشش جوان ها این باشد آنها که استعداد خوب دارند بازی حدّی دارد مبادا خودتان را به بازی سرگرم کنید مقداری برای تأمین سلامت یک مقدار برای آسایش همین قدر، آدم می گوید من تعطیلم؟! تا می توانید فکر و کار و درک و فهم و فهم و فهم! آدم می شود شب و روز بیکار باشد؟! تلف کردن عمر هم همین است دیگر می شود آدم شب و روز کتاب باز نکند چیز نفهمد؟! خب یک 24 ساعت عمر داد یک حرف نفهمد؟! دین ما فرمود کسی یک جا بنشیند و چیز نفهمد حقّ آ ن مجلس را ادا نکرده چرا ما برای اهل بیت این همه ناله می کنیم برای اینکه اینها ما را آدم کردند اینها این حرف ها را به ما یاد دادند خب همین ایران بود دیگر چطور در جنگ جهانی اول همین ما ایرانی ها تسلیم شدیم در جنگ جهانی دوم همین ما ایرانی ها بودیم تسلیم شدیم در کودتای ننگین 28 مرداد 1332 همین ما ایرانی ها بودیم تسلیم شدیم اما وقتی روحانیت شد و مرجعیت شد و امام راحل شد و مسجد و حسینیه فریادشان بلند شد هر چه ایران گفت آنها گفتند چشم! گفتیم گاز را به شوروی نمی دهیم گفتند چشم، گفتیم نفت را به آمریکا و انگلیس این طور رایگان نمی دهیم گفتند چشم! گفتیم سفارت اسرائیل باید تعطیل بشود گفتند چشم! همین ما بودیم اینکه ما برای حسین بن علی این طور ناله می کنیم به سر و سینه می زنیم برای اینکه اینها ما را آدم کردند اینها به ما شرف دادند به ما عزّت دادند اگر ـ خدای ناکرده ـ این قیام مردم، مسجد و حسینیه، جنگ هشت ساله اینها نبود ما جنگ جهانی سوم و چهارم و پنجم و ششم هم داشتیم هر روز هم جنگ داشتیم اینکه شما می بینید از مصر تا بحرین، از بحرین تا یمن، از یمن تا تونس همه جا سخن از قرآن و عترت است به برکت همین خون های پاک شهداست دیگر، چطور قبل از اینها مرتب اینها برده دیگری بودند دین فرمود شما کاری انجام بدهید رساندن با من، کسانی هستند که پیام شهدا را برسانند و می رسانند دیگر، بنابراین این امکانات هست حداکثر بهره را ـ ان شاءالله ـ می بریم این عزیزانی که عازم زیارت بارگاه ملکوتی امام هشتم(سلام الله علیه) هستند امیدواریم با دست پر برگردند و به سلامت بروند به سلامت بیایند البته یک عوام می رود ثوابی می برد اما یک دانش آموز می رود یک دانشجو می رود یک روحانی می رود با دست پر برمی گردد شما این زیارت جامعه را ـ ان شاءالله ـ به نوبت بخوانید در این زیارت جامعه به ما گفتند وقتی به بارگاه اهل بیت(علیهم السلام) رسیدید بگویید من آمد محقِّق بشوم البته نسوختن هست آدم جهنم نرود هست در همین مسجد بارها به عرضتان رسید که نسوختن هنر نیست خیلی ها هستند که در قیامت جهنم نمی روند کودکان را خدا به جهنم نمی برد (یک) دیوانه ها را خدا به جهنم نمی برد (دو) کفاری که در روستاهای دوردست اند و کفار مستضعف فکری اند بیانات الهی به آنها نرسیده آنها معذورند آنها جهنم نمی روند (سه) خب نسوختن که هنر نیست آدم برود بارگاه امام هشتم بگوید ما را نجات بده ما جهنم نرویم؟! گفتند وقتی رفتید اینها را بخوانید «مُحَقِّقٌ لِما حَقَّقْتُمْ مُبْطِلٌ لِما اَبْطَلْتُمْ»من آمدم دانشمند برگردم اهل تحقیق بشوم پژوهنده بشوم کار من پژوهش باشد معارف را تحقیق کنم آ نچه شما تحقیق کردید من دنباله رو راه شما باشم آ نچه شما ابطال کردید من دنباله رو راه شما باشم من نیامدم بی سواد برگردم اینها در زیارت جامعه هست خب آدم این راه ها را دارد دیگر مگر عوام بودن واجب است؟! مگر عالم شدن معصیت کبیره است؟! آدم می رود آنجا برای اینکه بفهمد و فهیم برگردد «مُحَقِّقٌ لِما حَقَّقْتُمْ مُبْطِلٌ لِما اَبْطَلْتُمْ» آنچه شما تحقیق کردید من تحقیق کنم آنچه شما ابطال کردید من باطل کنم کدام مکتب است که شما باطل کردید من باطل کنم کدام مکتب است که شما تحقیق کردید من تحقیق کنم من برای این آمدم امام رضا! نسوختن، خب خیلی ها نمی سوزند «مُحْتَمِلٌ لِعِلْمِکمْ»بالاتر از اینها شما فرمودید بعضی از دانش هاست که به دست همه نمی رسد برای خواص از شیعیان ماست علمی داریم حدیثی داریم که صعب مستصعب است که «لا یحتملُه» احتمال یعنی تحمّل کردن منتها «تحمّل» باب «تفعّل» است این باب «افتعال» است «لا یحتمله الاّ مَلَک مقرَّب أو نبی مرسل أو عبدٌ امتحن الله قلبه للإیمان» شما خودتان فرمودید که بعضی از دانش هاست که به دست همه نمی رسد مگر به خواصّ از بندگان الهی من آمدم که آ ن علم را ببرم «مُحْتَمِلٌ لِعِلْمِکمْ» اینها در زیارت جامعه است حالا ممکن است یک نوجوان دبستانی متوجه زیارت جامعه نشود اما آن که مسئول است و این را می برد باید بفهم باشد و فهمیده برگردد اگر ما چنین افرادی داشتیم مشکلی در مملکت نیست بنابراین هم برای کلّ شهدا مخصوصاً شهدای شهریور از ذات اقدس الهی طلب مغفرت می کنیم هم حفظ و آبروی این نظام را عموماً و در این نشست سران جنبش عدم تعهّد خصوصاً از ذات اقدس الهی در دعاهایمان می خواهیم که این میزبانی با عظمت و آبرو برگزار بشود و هم توفیق شرکت کنندگان را از خداوند می خواهیم که با دست پر این معارف را بگیرند و باور کنند و به کشورهایشان ببرند و عمل کنند ثالثاً؛ بعد خدا فلان مریض را شفا بدهد این دعاها هم هست خدایا فلان مشکل را حل کن اینها هم هست از بیانات نورانی وجود مبارک پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) این بود که همّتتان بلند باشد تنها به این فکر نباشید که خدایا فلان مریض را شفا بده از خدا بخواهید فهم این مردم، اعتقاد مردم، اقتصاد مردم، فهم این سران را اینها را هم اضافه بکن فرمود: «إنّ الله جوادٌ یحبّ الجود و معالی الامور و یکره سَفسافها» خدا همّت بلند، فهم بلند، اینها را دوست دارد بعد از اینکه مسئله نظام را، کشور را، مملکت را، جهان اسلام را خواستیم آ ن وقت حوایج شخصی خودمان را هم بخواهیم این طور نیست که کم بیاید این طور نیست که برای ذات اقدس الهی کم بیاید.