فیلتر معکوس یارانه جواب نداد

حذف چنـد صدک به جای چنـد دهک

علی ربیعی: مجلس مصوب کرده سه دهک حذف شوند. این یعنی نزدیک به ۲۸ تا ۳۰ میلیون نفر. با توجه به شرایط اقتصادی این تصمیم دشوار است. بنابراین در مرحله اول در مهرماه چند «صدک» حذف می‌شوند که هفتصد تا هشتصد هزار نفر را در برمی‌گیرد.

اشاره ربیعی به جزء (1) بند الف تبصره 14 قانون بودجه سال 98 است که براساس آن دولت مکلف شده است با استفاده از همه بانک‌های اطلاعاتی دراختیار، نسبت به شناسایی و حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه‌بگیران اقدام کند.ربیعی درادامه سخنانش با بیان اینکه به طبقات پایین و متوسط فشاری وارد نمی‌شود و با درصد خطای پایینی این کار انجام می‌شود، گفت: در مرحله اول در مهرماه چند «صدک» از «دهک»‌های بالا حذف می‌شوند که ممکن است هفتصد تا هشتصد هزار نفر را در برگیرد که البته امکان اعتراض و پاسخ‌گویی به اعتراض هم برای آنان محفوظ است.به گزارش «ایرنا» سخنگوی دولت همچنین گفت: اینکه یک باره 30میلیون نفر در آستانه حذف از یارانه‌ها قرار بگیرند امکان‌پذیر نیست، بلکه این طرح آهسته آهسته اجرا و تکمیل می‌شود؛ به نحوی که هر جا، هر فردی شناسایی بشود که با استانداردها و شاخص‌ها مطابقت ندارد، یارانه‌اش حذف می‌شود؛ البته هم به قانون باید عمل شود و هم باید از ایجاد التهاب اجتماعی جلوگیری شود.

بر اساس بودجه 98، معادل 41 هزار و 100 میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی در نظر گرفته شده است و در سال جاری امکان پرداخت یارانه به 75 میلیون و 274 هزار نفر وجود دارد. باتوجه به سخنان سخنگوی دولت مبنی بر حذف چند «صدک» از «دهک»‌های بالای جامعه (حذف حدود 800 هزار نفر یارانه‌بگیر) ماهانه 36 میلیارد و 400 میلیون تومان درهزینه‌های دولت درسال جاری صرفه‌جویی خواهد شد. همچنین با درنظر گرفتن 6 ماه باقیمانده تا پایان سال اگر دولت روندحذف یارانه‌بگیران را براساس آنچه خود معین کرده، ادامه دهد رقمی معادل 8/ 436 میلیارد تومان صرفه‌جویی می‌شود. ادامه این روندنیز طی یک سال سبب می‌شود دولت در هزینه‌هایش رقمی معادل 6/ 873 میلیارد تومان صرفه‌جویی کند. دولت طی 5 سال گذشته تلاش کرده است با شناسایی دهک‌های برخوردار یارانه آنها را قطع کند. این درحالی است که مدت‌هاست اقتصاددانان با استناد به سوابق تجربی و نظری تاکید دارند به جای شناسایی برخوردارها باید تمرکز بر شناسایی نیازمندان باشد. به این ترتیب که دولت گروه‌های کم‌برخوردار را شناسایی و به این بخش یارانه پرداخت کند.

تعهد دربرابر تعهد

سخنگوی دولت دربخش دیگری از سخنانش در پاسخ به پرسشی درباره پیشنهاد فرانسه به ایران در زمینه خط خرید نفت 15 میلیارد دلاری اظهار کرد: قرار بود نفت ایران خریداری شود و پولش هم به ما برسد. ما گفته‌ایم که تعهد در برابر تعهد، اروپایی‌ها می‌خواهند برخی از تعهدات خود را عملی کنند ما هم به بخشی از تعهدات خود معتقد خواهیم بود، نه بیشتر. اگر تعهدات افزایش یابد ما هم تعهدات خود را افزایش می‌دهیم؛ البته امیدوارم در جریان سفر به نیویورک نیز آقای روحانی بتوانند با سران کشورهای اروپایی گفت‌وگو داشته باشند.

روند درست تصویب برجام

ربیعی درخصوص رفع ابهامات درباره روند تصویب برجام گفت: برجام قطعا مسیر شورای عالی امنیت ملی را طی کرده و تصمیمات این شورا مطابق قانون اساسی، بدون امضای رهبری امکان‌پذیر نیست.ربیعی تصریح کرد: من رئیس‌جمهور روحانی را سال‌هاست می‌شناسم و او را یکی از افراد متعهد اخلاقی و عملی به رهبری در تمام این سال‌ها می‌دانم؛ البته ممکن است در برخی مسائل دیدگاه‌هایی هم داشته باشند، اما نهایتا به نظر رهبری عمل می‌کنند و اگر دو قطبی جدیدی در این زمینه ایجاد شود در حق وی جفا شده است.

تکذیب اعتراض رئیس‌جمهور به رئیسی

درادامه این نشست خبری، ربیعی بااشاره به برخی خبرها مبنی بردرگیری لفظی رئیس‌جمهوری با رئیس قوه‌قضائیه درمورد دادگاه‌های مفاسد اقتصادی در نشست روز شنبه اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی گفت: من تعجب کردم که دیروز و امروز یک خبر ناقص و جهت‌دار از جلسه به‌صورت سازمان‌یافته منتشر شده است. ربیعی با بیان اینکه آن نوع خبررسانی از جلسه با فلسفه تشکیل این جلسه مغایرت دارد، تصریح کرد: اخباری که پشت ستاد جنگ را تضعیف کند، خلاف مصلحت و امنیت ملی و برخلاف هدف اصلی است که مقام معظم رهبری برای آن تعیین کرده است. وی با تاکید بر مخدوش بودن این خبر تاکید کرد: بیان رئیس‌جمهور این بود که حقوق افراد حفظ شود و اطلاع‌رسانی گزینشی نباشد.به گزارش «ایرنا» ربیعی با بیان اینکه آقای رئیسی متواضعانه اعلام کردند هرچه را که در این زمینه وجود دارد، بگویید، ابراز کرد: در جلسه، دیدگاه‌ها بسیار نزدیک به هم و همراه با هم بود. وی با بیان اینکه نباید اطلاع‌رسانی‌ای تا وقتی فرد حکمی نگرفته است، انجام شود، گفت: هنوز فرد متهم است و حکمی نگرفته، آن فرد نباید تحت عنوان اخلالگر و مفسد اقتصادی معرفی شود و در این باره اختلاف نظری وجود نداشت. ربیعی افزود: همه بحث این است که اطلاع‌رسانی ناقص و جهت‌دار نباشد. به ریشه‌ها بپردازیم و آگاهی و فرهنگ مردم را در زمینه‌های فساد افزایش دهیم. دادگاه‌های مفاسد برای صید کسی نیست. آنچه سران سه قوا تاکید کردند این است که هیچ خط قرمزی برای هیچ قوه و مقامی نباید وجود داشته باشد. این تاکید هر سه قوه است.

افزایش پله‌ای حضور زنان در ورزشگاه

سخنگوی دولت درادامه درپاسخ به سوالی درمورد ورود زنان به ورزشگاه‌ها با اشاره به حادثه خودسوزی سحر خدایاری گفت: حادثه‌ای که رخ داد حادثه تلخ و درس‌آموزی بود. فضای رسانه‌ای و تحلیلی ایجادشده برای این موضوع به مقدار زیادی مغرضانه بود؛ اما مساله دخترمان سحر، ابعاد مختلفی را پیش ما قرار داد. این موضوع در حوزه مرتبط با روانشناسی، جامعه شناسی، جرم‌شناسی و تحولات نسلی ما است، ما نمی‌توانیم این موضوعات را نادیده بگیریم. به گزارش «ایسنا» وی افزود: برای بازی ایران و کامبوج نیز بلیت فروشی انجام خواهد شد و اینطور نیست که زنان گزینشی وارد استادیوم شوند. ربیعی تاکید کرد:ما باید به آستانه تحمل افراد توجه داشته باشیم و شرایط را به سمتی نبریم که اتفاقی مانند آنچه برای دخترمان سحر عزیز رخ داد، انجام شود که قطعا غیرقابل قبول است. ربیعی همچنین گفت: قرار است بنده به همراه آقای سلطانی‌فر از ورزشگاه و مسیرهای مسابقه بازدیدی داشته باشیم. سخنگوی دولت گفت: آقای سلطانی فر هم تدبیری اندیشیده که در بازی اخیر با کامبوج زنان در ورزشگاه حضور خواهند داشت و این حضور پله‌ای افزایش می‌یابد.

انتقاد از برخی برنامه‌های صداو سیما

ربیعی دربخش دیگری ازاین نشست خبری درپاسخ به سوالی درمورد برخی برنامه‌های صداو سیما و تخریب دولت گفت: ما واقعا می‌خواهیم که هیچ نگاه و چشمی به سمت رسانه‌های بیگانه نرود. امنیت ملی ما در گرو تولیدات روزنامه‌نگاران و تصویربرداران رسانه‌ها است. اینکه چشم‌ها و گوش‌های مردم ما از رسانه‌های داخلی مطالب را بگیرند به مصلحت کشور و امنیت ملی است. ربیعی همچنین گفت: متاسفانه برخی برنامه‌ها در یک شبکه خیلی جهت‌دار کار می‌کند؛ البته این اتفاقات از فردای انتخابات آغاز شد و ما هم عادت کرده‌ایم؛ ما از نقد ‌هراسی نداریم.

 

08-01

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان