سخنگوی وزارت امورخارجه:

روحانی و ترامپ دیدار نمی‌کنند

دنیای اقتصاد : سخنگوی وزارت‌خارجه ایران اعلام کرد برنامه‌ای برای ملاقات روسای‌جمهور ایران و آمریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک در دستور کار نیست

او با بیان اینکه فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی در نیویورک رخ دهد و ما مواضع ایران را اعلام کرده‌ایم، اظهار کرد: رئیس‌جمهور نیز در سخنان خود چندی پیش اعلام کردند که ما دیداری برای دیدار، عکس گرفتن، تبلیغات و پروپاگاندای رسانه‌ای انجام نمی‌دهیم. موسوی ادامه داد: دیداری اگر صورت می‌گیرد باید همراه با برنامه باشد که منتج به نتایج قابل قبول باشد.

پیش‌تر برخی خبرگزاری‌های مطرح بین‌المللی برکناری جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا را نوعی چراغ سبز ترامپ برای دیدار با روحانی در آستانه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک عنوان داشتند که با توجه به اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا برای دیدار بدون پیش‌شرط با حسن روحانی احتمال چنین رخدادی زیاد خواهد بود. به‌ویژه که تلاش‌های امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه برای گشایش یک خط اعتباری 15 میلیارد دلاری که در حاشیه نشست جی7 در بیاریتز فرانسه مطرح شد، این گمانه‌زنی را بیش از پیش تقویت کرده بود.

اما به‌نظر می‌رسد که اظهارات صریح سیدعباس موسوی درخصوص عدم دیدار دوجانبه بین ترامپ و روحانی به این گمانه‌زنی‌ها پایان دهد. اگرچه همزمان علی ربیعی سخنگوی دولت گفت که از نگاه ایران توقف کلیه تحریم‌هایی که پس از خروج آمریکا از برجام صورت گرفت، امکان مذاکره را فراهم می‌کند.

سخنگوی دولت دیروز در نشست خبری با رسانه‌ها درباره راهبرد ایران برای دیدار با آمریکایی‌ها در سفر روحانی به نیویورک، گفت: ما توقف تحریم‌ها و برگشتن به شرایط قبل از تحریم‌ها را خواستار هستیم و آمریکا برای نشان دادن صداقتش در این مسیر باید شرایط را برای تامین منافع مردم ایران تامین کند ولی درحال‌حاضر هیچ نشانه‌ای در این زمینه نمی‌بینیم. ربیعی افزود: اگر ترامپ بتواند با این کارها و اقدامات اعتماد را به ما برگرداند آن وقت باید درباره مذاکره کردن یا نکردن صحبت کرد وگرنه اینکه مدام از آمادگی برای مذاکره صحبت کنیم دردی را دوا نمی‌کند و برای افکار عمومی هم نیاز این است که مشخص شود در زمان مذاکره چه دستاوردهایی برای ایران متصور است. ما یک بار در شرایط تحریم مذاکره کردیم و دیگر چنین چیزی را تکرار نمی‌کنیم.

توییت جدید ترامپ درباره «ملاقات با ایران»

همزمان با این تحولات رئیس‌جمهوری آمریکا در توییتی موضع خود را درباره ملاقات با مقامات ایران اعلام کرد. دونالد ترامپ در توییتی نوشته است: اخبار جعلی اعلام می‌کند که من مایلم با ایران «بدون هیچ شرطی» ملاقات کنم. این یک گزاره غلط است (مثل همیشه!). وزیر خزانه‌داری آمریکا هم روز پنج‌شنبه اعلام کرده بود که کشورش برنامه‌ای برای دیدار میان روسای‌جمهوری ایران و آمریکا مهیا نکرده است. ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته در پاسخ به سوال خبرنگار کاخ‌سفید که درخصوص دیدار روسای‌جمهوری ایران و آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل سوال می‌کرد، گفت: هر چیزی ممکن است!

تشتت تصمیم‌گیری در آمریکا

در ادامه این واکنش‌ها سخنگوی وزارت‌خارجه ایران در ادامه نشست خبری خود در ارتباط با چندگانگی در سیاست خارجی آمریکا نسبت به ایران، اظهار کرد: این چندگانگی در سیاست خارجی آمریکا نسبت به ایران را مدت‌هاست که شاهدیم. در واقع شاهد تشویش، سردرگمی و بلاتکلیفی در اشخاص کلیدی در واشنگتن در ارتباط با سیاست‌هایشان نسبت به ایران هستیم. در همین چارچوب نمی‌توانیم روی حرف‌ها و گفته‌هایی که آنها مطرح می‌کنند حساب باز کنیم، چراکه دوام برخی از حرف‌ها به 24 ساعت کشیده نمی‌شود و شاهد مواضع ضدونقیض زیادی در اظهارات مقامات آمریکایی در بحث سیاست خارجی از جمله بحث ایران هستیم.

موسوی در مورد بحث برکناری بولتون از سوی ترامپ و برخی اظهارنظرهای مقامات آمریکایی درباره ارتباط این موضوع با قصد آمریکا برای کاهش تحریم‌ها علیه ایران گفت: ما چنین پیامی را دریافت نکرده‌ایم کاری به دلایل برکناری بولتون نداریم این جزو مسائل داخلی آمریکاست. آنها هراز گاهی این تغییرات را انجام می‌دهند. ایران به سخنان و به افراد توجه ندارد چراکه آنها در دولت ترامپ گذرا هستند، آنچه مورد توجه است عمل مقامات آمریکایی است و آنچه ما در این زمینه می‌بینیم ادامه فشار حداکثری آمریکایی‌ها علیه ایران است که ما از آن به‌عنوان تروریسم اقتصادی یاد می‌کنیم. او در پاسخ به این سوال که آیا ویزای ظریف برای سفر به نیویورک با توجه به تحریمی که آمریکا علیه ایشان اعمال کرده است صادر شده و آیا ویزای صادر شده همچون دفعه پیش برای رفت‌وآمد وزیرخارجه محدودیت‌هایی را ایجاد کرده است، اظهار کرد: همان‌طور که اشاره کردم اگر شرایط مهیا شود این سفر انجام می‌شود که شامل مواردی که شما گفتید نیز است.

گام چهارم درحال طراحی است

موسوی در پاسخ به سوالی در ارتباط با اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران، گفت: ایران در اجرای گام سوم مصمم است و آن را اجرا می‌کند. گام چهارم درحال طراحی است و اگر اروپایی‌ها به تعهدات و حرف‌های خود عمل نکنند این گام نیز طراحی و اجرا می‌شود. سخنگوی وزارت‌خارجه در عین حال افزود: هنوز اتفاق ویژه‌ای در اجرای تعهدات از سوی اروپایی‌ها انجام نشده تا ما در گام‌های خود بازنگری کنیم.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد که برجام دیگر چندان برای اروپایی‌ها از اهمیت برخوردار نیست و آیا ایران ممکن است در برابر این‌گونه رفتارها تصمیم بگیرد که از برجام خارج شود، گفت: برجام یک توافق بین‌المللی بین ایران و 1+5 بوده است و ایران تا زمانی در این توافق خواهد ماند که ببیند در مورد تعهدات و اجرای آنها موازنه‌ای وجود دارد و اگر احساس کنیم که بودن در برجام دیگر به نفع منافع ملی ما نیست و اجرای تعهدات در این توافق بین‌المللی صرفا یک‌طرفه باشد دیگر ایران علاقه‌ای به حضور در این توافق نخواهد داشت. او در عین حال تصریح کرد: به نفع همه ماست که این توافق چندجانبه حفظ شود و ایران تلاش دارد این توافق را تا آنجا که ممکن است حفظ کند.

موسوی در مورد آخرین وضعیت کشتی انگلیسی توقیف شده در ایران نیز گفت: مراحل حقوقی و قضایی رسیدگی به تخلفات این کشتی رو به اتمام است و دو سه کار کوچک در این زمینه مانده است که به‌نظر می‌رسد طی روزهای آینده انجام و این کشتی رفع توقیف شود. سخنگوی وزارت‌خارجه در پاسخ به این سوال که آیا وساطتی برای رفع توقیف این کشتی از سوی کشورهای دیگر صورت گرفته است، اظهار کرد: بحث واسطه‌گری مطرح نیست. البته صحبت‌هایی شده ولی همان‌طور که پیش از این اعلام کرده بودیم این کشتی تخلفاتی کرده بود به این تخلفات رسیدگی شده و مراحل آخر خود را طی می‌کند. به‌زودی این کشتی رفع توقیف می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان