ماهان شبکه ایرانیان

در منطقه ماکلوان صورت گرفت؛

آغاز برداشت بهاره چای با حضور رضا کیانیان

چهره سرشناس هنری کشور پنجشنبه گذشته با حضور در منطقه ماکلوان از توابع فومن گیلان، در اولین برداشت بهاره چای ایرانی در سال جدید حضور یافت.

آغاز برداشت بهاره چای با حضور رضا کیانیان

به گزارش خبرنگار مهر، رضا کیانیان، رضا کیانیان،  هنرمند سرشناس کشور، ضمن حضور در باغ اختصاصی نیوشا، تولیدکننده چای و دمنوش‌های گیاهی، از نزدیک با عملیات برداشت چای سبز و خشکسازی و فراوری آن آشنا شد.

این شرکت با شعار «از خاک تا خانه» در سال‌های اخیر، بیشتر فعالیت خود را بر تولید و فراوری گونه‌های مختلف گیاهان نوشیدنی ایرانی و انواع چای‌های مخلوط با گیاهان و ادویه‌ها و میوه‌ها متمرکز کرده است. تمامی مراحل فرایند تولید چای و دمنوش شامل کشت، برداشت، فرآوری، تولید و بسته‌بندی مستقیماً توسط شرکت انجام می‌شود و سپس محصولات با استفاده از شیوه جدیدی به نام فروش مستقیم چندسطحی، از طریق شبکه‌ای از نمایندگان مستقل به مشتریان معرفی می‌شوند و در نهایت محصولات، بسته‌بندی و باربندی می‌شوند و از طریق ناوگان اختصاصی شرکت به سراسر کشور ارسال و توزیع می‌شوند.

چای ایرانی که در سال‌های اخیر با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه بوده، از اواسط سال گذشته و با ایجاد مشکلات در صادرات آن، اینک تنها امید به بازار داخلی بسته است و از این نگاه، حضور پررنگ بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری آن در حوزه کشاورزی چای می‌تواند نقش موثری در بهبود شرایط ایفا کند.

بنابر گزارش آمار رسمس، هر ایرانی سالانه حدوداً 1.5 کیلوگرم چای مصرف می‌کند و کل چای مصرفی کشور حدود 100 هزار تن برآورد می‌شود که بیش از 70 درصد این حجم مصرف در اختیار چای‌های سیاه وارداتی که عمدتاً از هند و سری لانکا وارد کشور می‌شوند، قرار دارد. این درحالی است که قیمت هر بسته چای خارجی تقریباً دو برابر قیمت بسته مشابه داخلی در بازار به فروش می‌رسد.

قدیمی‌ بودن بوته‌ها و فرسودگی خاک، فقدان سیستم آبیاری مناسب، عدم یکنواختی باغات چای، مدیریت ضعیف باغ‌های خرده مالکی، نبود سرمایه و انگیزه برای عملیات به زراعی و به نژادی در باغات، در کنار عدم وجود برنامه‌های کارآمد و موثر در راستای حمایت از کشاورزان از سوی دولت، مشکلات اصلی پیش روی چای هستند که در دهه های اخیر این صنعت دیرینه را در شمال کشور با بحران مواجه کرده‌اند.

احمد عیوضی، در پاسخ به اینکه آیا این نوع کارها و سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی چای می‌تواند منجر به ایجاد تحول و بهبود در وضعیت چای ایرانی شود یا خیر؟، اظهار کرد: هدف اصلی از باغداری چای و سرمایه‌گذاری در این عرصه، تامین ماده اولیه اصلی مورد نیاز شرکت تولیدی وابسته به مجموعه است. امروزه علی‌الخصوص در فصل بهار، اکثر برگ‌های ممتاز و مناسب به تولید چای سیاه اختصاص می‌یابند، اما این باغ و بوته‌های آن به تولید چای سبز و سفید اختصاص یافته‌اند.

وی افزود: نجات و توسعه صنعت چای ایران تنها از راه معرفی و شناساندن خواص فوق‌العاده چای ایرانی و علی‌الخصوص چای سبز امکان پذیر است.  بنا بر داده‌های تحقیقات علم تغذیه شیمی، خاصیت اصلی چای ناشی از وجود ماده موثری به نام کاتچین در آن است که متاسفانه در پروسه تولید چای سیاه و فرایند تخمیر آن بخش زیادی از این ماده موثره از بین میرود اما اگر به جای چای سیاه از برگ‌ها چای سبز تولید شود، بخش زیادی از این ماده موثره باقی میماند، بنابراین خواص واقعی چای ایرانی را باید در چای سبز یا سفید جستجو کنیم.

مدیرعامل نیوشا، در ادامه یادآور شد: یکی از بزرگترین مشکلات فعلی چای ایران، عادت و ذهنیت نادرست مقایسه چای سیاه ایرانی با چای‌های سیاه خارجی و الگوبرداری از طعم و رنگ چای‌های هند و سریلانکا است، در حالیکه به جای این قیاس مع‌الفارق در معرفی چای ایرانی، باید مشتریان احتمالی را با خواص شگفت انگیز و قابل توجه و همچنین اثرات آن بر سلامت بدن آشنا کرد. تولیدکنندگان چای نیز می‌توانند ضمن تلاش در راستای فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی جامعه هدف، با نوآوری در طعم و بسته بندی و جلب سلیقه‌های مختلف، به افزایش سهم چای ایرانی از بازار کمک کنند.

وی همچنین تاکید کرد: ما تاکنون با این رویکرد عمل کرده و خوشبختانه نتایج بسیار خوبی هم گرفته‌ایم و امروز تمام نمایندگان و مشتریان ما به محصولاتی ایمان پیدا کرده‌اند که تماماً برآمده از دل همین خاک هستند. با این رویکرد، به شکل واقعی از تولید ملی حمایت کرده و بخش زیادی از بازار مصرف را که عموماً به چای‌های خارجی اختصاص می‌یافت؛ به سمت مصرف چای ها و گیاهان ایرانی سوق داده‌ایم و از همه مهمتر اینکه با این رویکرد تازه، در بهبود سلامت جامعه ایفا نقش کرده‌ایم.

عیوضی در پایان گفت: علاوه بر این، حجم قابل توجهی شغل نیز ایجاد کرده‌ایم به نحوی که امروز بصورت رسمی حدود 450 نفر در شرکت های وابسته به مجموعه نیوشا شاغل هستند و حدود 7 هزار نماینده مستقل فروش که عمدتاً متشکل از جوانان و بانوان هستند، نیز بدون رابطه استخدامی، بصورت تمام وقت یا نیمه وقت، به بازاریابی و مدیریت فروش محصولات مشغول هستند و از این راه درآمدهای مناسبی هم کسب کرده‌اند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان