کارشناسان معتقدند مدل آیونیک از هیوندای، رقیبی جدی برای تویوتا پریوس و دیگر خودروهای هیبریدی دنیا خواهد بود. این محصول در سه تیپ پیشرانهی تمام برقی (EV)، هیبرید و پلاگین هیبرید (PHEV) عرضه میشود؛ درحالیکه بدنهی هرسه خودرو در کلاس سدان کامپکت و مشابه مدل بسیار موفق النترا خواهد بود.
پیشرانهی آیونیک هیبرید، 1.6 لیتری 4 سیلندر است که 105 اسب بخار قدرت و 147 نیوتنمتر گشتاور دارد. یک موتور الکتریکی 32 کیلووات (43 اسب بخار) با گشتاور 170 نیوتنمتر نیز در این مدل وجود دارد که مجموع قدرت 140 اسب بخار و گشتاور 150 نیوتنمتر فراهم میکند. میانگین مصرف سوخت در آیونیک هیبرید، 4.3 لیتر در 100 کیلومتر خواهد بود که حدود 0.3 لیتردر مقایسه با تویوتا پریوس کمتر است. باتریهای لیتیوم یون این مدل، 1.56 کیلووات ساعت ظرفیت دارند.
نسخهی پلاگین هیبرید آیونیک، همان پیشرانهی بنزینی 1.6 لیتری مدل هیبرید را در اختیار دارد؛ اما با موتور الکتریکی 60 اسب بخار ارائه میشود. مجموع قدرت این خودرو 140 اسب بخار و گشتاور آن، 265 نیوتنمتر خواهد بود که میانگین مصرف سوخت 1.4 لیتر در 100 کیلومتر را ممکن میکند. باتریهای آیونیک پلاگین، 8.9 کیلووات ساعت انرژی الکتریکی ذخیر میکنند. این خودرو برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به زمان 10.8 ثانیه احتیاج دارد و رانندگی نهایت سرعت 185 کیلومتر بر ساعت را ممکن میکند.
آیونیک تمام الکتریکی با یک بار شارژ کامل باتریهای 28 کیلووات ساعت خود، مسافت تا 280 کیلومتر را میپیماید. موتور برقی این خودرو، 120 اسب بخار قدرت و 295 نیوتنمتر گشتاور دارد و رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، ظرف 8 ثانیه را ممکن خواهد کرد. نهایت سرعت یونیک برقی، 145 کیلومتر بر ساعت است و مانند دیگر مدلهای آیونیک، به صورت دیفرانسیل جلو عمل خواهد کرد. شارژ کامل باتریهای این خودرو با برق شهری،4 ساعت و 25 دقیقه طول میکشد؛ اما با سیستم شارژ سریع هیوندای، کمتر از 30 دقیقه خواهد بود.
به نظر میرسد نسخهی هیبرید آیونیک، برتریهای خاصی در مقایسه با پریوس داشته باشد و پرفروشتر از دیگر مدلها ظاهر شود. هیوندای از یک جعبه دندهی مدرن 6 سرعته و دوکلاچه برای آیونیک استفاده میکند؛ درحالیکه گیربکس پریوس، از نوع CVT و تا حدودی کسلکننده است. مصرف سوخت هیوندای هیبرید هم روی کاغذ کمتر از پریوس است و با شارژ کامل باتری و یکبار سوختگیری بنزین به میزان 45 لیتر، بیش از 1000 کیلومتر مسافت خواهد پیمود.
ارزانترین مدل از سری آیونیک، نسخهی هیبرید است که به احتمال فراوان، قبل از دو تیپ دیگر در مهرماه امسال عرضهی عمومی خواهد شد. این مدل آستانهی قیمت 23 هزار دلار به همراه دارد. چند ماه بعد از آیونیک هیبرید، مدلهای پلاگین هیبرید و تمام الکتریک این خودرو عرضهی جهانی خواهند شد. مدل پلاگین بدون استفاده از بنزین تا مسافت 50 کیلومتر، انرژی خواهد داشت، درحالیکه با پیشرانهی تمام برقی تا 280 کیلومتر را با یک بار شارژ کامل طی میکند. قیمت آیونیک پلاگین هیبرید در حالت پایه، 27 هزار دلار و در مدل الکتریکی، 33 هزار دلار خواهد بود.