مدرسه‌رفتن برای کلاس‌اولی‌ها در سال ۹۸چقدر خرج دارد؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، سال گذشته حداقل هزینه ورود به مدرسه برای سال اولی‌ها حدود 200هزار تومان بود. اما امسال یک حساب و کتاب سرانگشتی رقمی نزدیک به 400هزار تومان را نشان می‌دهد، آن‌هم بدون احتساب شهریه مدارس غیردولتی؛ رقمی که برای بسیاری از خانواده‌ها، به‌ویژه خانواده‌هایی که چندفرزندی هستند، می‌تواند رقمی کمرشکن باشد.

یکی از عوامل افزایش‌دهنده هزینه لوازم‌التحریر، افزایش قیمت ارز، گرانی و کمبود کاغذ است که باعث شده‌ قیمت لوازمی مانند دفتر و کتاب حدود 3برابر افزایش داشته‌باشد. علاوه بر افزایش قیمت کاغذ، افزایش قیمت چسب، ‌حقوق و کارمزد کارگران و تورم شدید بر قیمت لوازم‌التحریر تأثیری بی‌سابقه داشته‌است. همچنین وارداتی بودن بخش زیادی از نوشت‌افزارها و بالا رفتن ارزش دلار به افزایش قیمت دیگر انواع ابزار غیرکاغذی مورد‌نیاز دانش‌آموزان دامن زده‌است؛ اگرچه رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار معتقد است سهم لوازم‌التحریر وارداتی و لوکس در بازار ایران اندک است. موسی فرزانیان با اشاره به 50درصدی بودن سهم تولیدات داخلی در بازار نوشت‌افزار و کمبود نسبی بعضی از کالاها در این بازار می‌گوید: افزایش قیمت لوازمی مانند مداد، خودکار و پاک‌کن بسیار اندک و در مقابل افزایش قیمت کالاهایی مانند دفتر، دفترچه یادداشت، سررسید و اقلامی مشابه به‌دلیل کمبود و افزایش قیمت کاغذ بیشتر بوده‌است. به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت‌افزار سهم تولیدات ایرانی از بازار لوازم‌التحریر طی 3سال گذشته از 20درصد به 50درصد رسیده‌است.

براساس اطلاعات تخمینی که از قیمت نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر در فروشگاه‌های آنلاین و تولیدی‌های کیف و لباس به‌دست آمده‌است، تلاش شده تا در این اینفوگرافی میانگینی تخمینی و نزدیک به واقعیت از مجموع هزینه‌های بستن کوله‌پشتی کلاس اولی‌ها ارائه‌‌شود. بسته خوراکی و تغذیه کودکان و همچنین هزینه رفت‌وآمد در این اینفوگرافی محاسبه نشده‌است و اطلاعات براساس حداقل لوازم مورد نیاز کودکان کلاس‌اولی گرد‌آوری شده است. از این‌رو باید درنظر داشت که در طول یک سال کودکان ممکن است بیشتر از تعدادی که در این مطلب درنظر گرفته شده‌است، به نوشت‌افزار و دفتر نیاز داشته‌باشند.

قیمت‌های نوشت‌افزار براساس دسته‌بندی گران‌ترین (منطقی‌ترین قیمت ممکن)، ارزان‌ترین و پرفروش‌ترین کالاهای موجود در فروشگاه‌های آنلاین انتخاب شده‌اند. قیمت لباس فرم بر اساس فهرست قیمت مدارس و تولیدی‌ها به‌دست آمده‌اند و اقلام گران‌قیمت معمولا شامل اقلام لوکس و وارداتی هستند. نرخ کتب درسی، مرتبط با نرخ کتاب‌های پایه اول دبستان است که منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برای سال جدید اعلام کرده‌است. همچنین نرخ شهریه مدارس غیر‌دولتی، نرخ حداقلی و حداکثری شهریه‌ای است که توسط وزارت آموزش‌و‌پرورش برای سال تحصیلی 99-98 اعلام شده‌است. به گفته مقامات وزارت آموزش‌و‌پرورش، هم‌اکنون شهریه مدارس ابتدایی غیردولتی در شهر تهران حداقل 3‌میلیون و 200هزارتومان و حداکثر 9‌میلیون و 400‌هزار تومان، شهریه متوسطه اول حداقل 5میلیون‌و546 هزار تومان و حداکثر 11میلیون و 541هزار تومان و متوسطه دوم حداقل 5‌میلیون و 963هزار تومان و حداکثر 14میلیون و 621هزار تومان است که این اینفوگرافی تنها شهریه مدارس ابتدایی را در محاسبات خود شامل شده‌است.

سازناکوک بازار نوشت افزار

افزایش قیمت لوازمی مانند مداد، خودکار و پاک‌کن بسیار اندک و در مقابل افزایش قیمت کالاهایی مانند دفتر، دفترچه یادداشت، سررسید و اقلامی مشابه به‌دلیل کمبود و افزایش قیمت کاغذ بیشتر بوده‌است.

1801

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان