اصغر باقریان در گفت‌وگو با ایسنا مطرح کرد

راه حل مشکل مالی فوتبال ایران/ برنامه، لولو خورخوره نیست

فدراسیون فوتبال ایران طی ماه‌های گذشته نتوانسته مشکلات مالی را حل و حقوق کارکنان فنی و هزینه اردوها و بازی‌های تدارکاتی را تامین کند اما هیچ کسی از این نهاد نپرسیده که آیا طرح و برنامه‌ای برای درآمدزایی و مسائل اقتصادی دارد یا خیر.

راه حل مشکل مالی فوتبال ایران/ برنامه، لولو خورخوره نیست

به گزارش ایسنا، بحران مالی در فوتبال ایران از باشگاه‌ها عبور کرده و با اجرای قوانین مالی محدود کننده بین المللی و داخلی، به فدراسیون فوتبال رسیده و امکان لطمه زدن به تیم‌های ملی از جمله تیم ملی بزرگسالان را دارد.

در ماه‌های اخیر برخی از اردوهای خارجی لغو شده و حتی تیم ملی نتوانسته دیدار دوستانه‌ای با تیم‌ها درجه سوم جهان هم نداشته است. در این وضعیت حقوق هیچ یک از مربیان ایرانی وخارجی پرداخت نشده و طبق قانون مربی‌ای مانند ویلموتس می‌تواند قراردادش را فسخ کند اما فعلا به طور کج دار و مریز به کار در تیم ملی ایران ادامه می‌دهد.

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال از چندین ماه گذشته تاکنون راه‌های مختلفی از جمله قرض گرفتن از دولت را مطرح کرده که بر خلاف قوانین داخلی است و به ناچار چشم انتظار پرداخت مطالبات فدراسیون فوتبال از سوی AFC و FIFA است. او اخیرا اعلام کرده که مشکلات مالی حل می‌شود اما او هیچ راهی را اعلام نکرده و فعالیت اقتصادی خاصی هم در فدراسیون فوتبال انجام نمی‌شود.

* فوتبال ایران قادر به تامین هزینه‌های رایج است

اصغر باقریان، مدیرعامل سابق سپاهان و فولاد و قائم مقام اسبق پرسپولیس که از مدیران فوتبال ایران از دهه 70 تاکنون است، می‌گوید با وجود قوانین محدود کننده کنونی، فوتبال ایران قادر به درآمدزایی و تامین هزینه‌های موجود فوتبال در عرصه باشگاهی و ملی است.

این مدیر فوتبالی گفت: درآمدزایی در فوتبال ایران به طور صد درصدی امکان پذیر است. کسی که طرح و برنامه‌ داشته باشد، می‌تواند متناسب با شرایط اقلیمی و محیطی حاکم بر پیرامون خودش درآمدزایی کند. استعداد لازم برای پول درآوردن در این فوتبال وجود دارد اما فدراسیون فوتبال و باشگاه‌ها بلد نیستند و طرح و برنامه ندارند.

باقریان معتقد است امکان اجرا کردن قوانین اروپایی در ایران ممکن نیست؛ با وجود این که تاکنون نتوانستیم همه برنامه‌های فرهنگی و سیاسی را در ایران اجرا کنیم اما می‌توانیم با در نظر گرفتن استعدادهای موجود در ایران، درآمدزایی کنیم.

* مشکل از مدیریت است که طرح و برنامه‌ای برای اقتصاد فوتبال ندارد

او با بیان اینکه درآمد فوتبال در کشور ما نصیب غیرفوتبالی‌ها می‌شود، افزود: درآمد فوتبالی‌ها ده‌ها برابر بیشتر از غیرفوتبالی‌هاست. مطمئن باشید درآمدهایی که از فوتبال ایجاد می‌شود، به اندازه‌ای است که هزینه‌های فوتبال کشور را پرداخت کنیم. مشکل از مدیریت ماست که نمی‌تواند طرح و برنامه‌ای برای درآمدزایی داشته باشد.

مدیرعامل سابق سپاهان انحصار صداوسیما در پخش تلویزیونی را مانع درآمدزایی در ایران نمی‌داند و راهکاری ارائه می‌دهد. او می‌گوید: در دنیا هم این طور نیست که هر شبکه‌ای برای پخش فوتبال پولی را پرداخت کند بلکه راه دیگری را برای درآمدزایی در نظر می‌گیرند. باید راه درآمدزایی را در تلویزیون ایران ایجاد کنیم. مسئولان صداوسیما نمی‌توانند از نمایش فوتبال ایران درآمد خوبی کسب کنند که بخشی از آن را هم به فوتبال بدهند.

* صداوسیما قادر به درآمدزایی از فوتبال نیست

باقریان معتقد است اگر صداوسیما قادر به درآمدزایی هنگفت از این فوتبال باشد، می‌تواند بخشی از آن را به فوتبال بدهد اما صداوسیما هم مانند فوتبال ایران برنامه‌ای ندارد. او می‌گوید که باید به جای سامانه‌های پیامکی، راهکار درست ارائه شود. باید در فوتبال فردی وجود داشته باشد که طرح‌های اقتصادی را به صداوسیما هم ارائه کند.

باقریان افزود: ما شاهدیم که صداوسیما در کوچکترین مساله مانند تبلیغات قبل و بعد از بازی فوتبال، همانند تبلیغات یک سریال تلویزیونی عمل می‌کند اما در برنامه‌های شبکه‌های خارج از کشور این رویه را مشاهده نمی‌کنید. بازی تیمی مانند پرسپولیس و استقلال باید به عنوان مهم‌ترین برنامه تلویزیونی قلمداد شود.

مدیرعامل سابق فولاد خوزستان، فدراسیون فوتبال ایران را در گیر و دار مسائل پیش پا افتاده می‌داند و می‌گوید: فدراسیون ما درباره کوچکترین مساله فوتبال هم اظهارنظر می‌کند اما به تاج و مدیران ارشد فدراسیون فوتبال چه ارتباطی دارد که یک بازیکن در بازی خطای خشن می‌کند و محروم می‌شود یا نه. هر کسی باید در جای خودش به اظهارنظر بپردازد.

وی ادامه داد: وقتی کوچک‌ترین مساله در فوتبال پیش می‌آید، صداوسیما به عنوان اولین نفر با تاج تماس می‌گیرد و او هم اظهارنظر می‌کند، در حالی که تاج باید طرح و برنامه اقتصادی خود فکر کند.

* مشکلات فوتبال بر عهده فوتبال است

باقریان بر خلاف تصور رایج، مشکلات فوتبال را به گردن مدیران فوتبال می‌اندازد و می‌گوید نباید مشکلات را در جای دیگری جست‌وجو کرد. او می‌گوید این فوتبالی‌ها هستند که باید طرح و برنامه بریزند و راهکار ایجاد کنند نه اینکه چشم به جای دیگری داشته باشند.

این مدیر با سابقه فوتبالی با اشاره به دوره مدیریتش در سپاهان و فولاد می‌گوید در هر دو تیم برنامه جامع و بلندمدتی برای درآمدزایی تدوین و ارائه کرده که درسال 80 توانست مبلغی در حدود 600 میلیون تومان درآمدزایی داشته باشد.

او تاکید کرد: آیا کسی از فدراسیون فوتبال پرسیده که چه طرح و برنامه‌ای برای درآمدزایی دارد؟ برد و باخت بر عهده مدیریت نیست که با هر باختی مدیر تغییر می‌کند. مدیریت اگر بتواند موانع اقتصادی را حل کند، تیم قدرتمندی را هم از حیث فنی آماده می‌کند پس قبل از هر چیزی باید مسائل اقتصادی رفع  شود و آن مجموعه به ثبات برسد.

او تعریف نادرست از فوتبال و مدیریت نادرست باشگاه‌ها را عامل ناکامی این صنعت در ایران می‌داند و می‌گوید تا تعریف دقیقی از فعالیت‌های فوتبالی نداشته باشیم، نمی‌توانیم موفق شویم.

باقریان گفت: بحث ما این است که برنامه لولو خورخوره نیست. حاضرم برنامه 2020 سپاهان را که نزدیک هزاران ساعت برایش وقت گذاشتیم، ارائه کنم تا تمام بندهای آن را بررسی کنند.

قائم مقام سابق پرسپولیس خاطرنشان کرد: ما ابتدا کسی را انتخاب می‌کنیم و بعد برایش کت و شلوار می‌دوزیم در حالی که باید کت‌وشلوار مدیریت را دوخت و گفت هر کسی که می‌تواند این کت را به تن کند، پیش بیاید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر