به گزارش ایسنا، این کتاب در 317 صفحه با شمارگان 1100 نسخه و قیمت 60هزار تومان در فرهنگ نشر نو با همکاری نشر آسیم راهی بازار شده است.
در ابتدای کتاب میخوانیم: در داستان رستم و سهراب تأمل میکردم و در این اندیشه بودم که آیا فردوسی سرانجام شراره شور سهراب را پیروز میخواهد یا خرد تجربهاندوز رستم را. و ناگهان به این نتیجه رسیدم که فردوسی هر دو را میخواهد، و چنین است که جنگ آنان را فاجعه میداند.
کشف این معنی بر اندیشههایی که از دیرباز درباره حافظ داشتم نور تازهای تاباند: همساز کردن ناهمسازها (یا ظاهرا ناهمسازها) که حافظ کارشناس ماهر آن است.
از کلمه رند که پیش از او سراسر بار منفی داشته و بر مردم «محیل و غدار و حیلهباز و منکر و لاابالی و بیقید» اطلاق میشده، در ترکیب با عارف، کلمه میسازد به معنای کسی که به والاترین مقام تفکر و رفتار دست یافته است. عشق به خدا را با عشق انسان به هم میآمیزد. به خرابات معنایی میدهد که والاترین مدرسه عشق است و هم مکان شادی حافظانه. می را، هم در جام الست مینوشد و هم در جام خیامی، و سرانجام هم خود را برای والاترین مقامهای بهشتی آماده میکند و هم «ملامتگر عیار» میشود، و ضمن راه یافتن به اوج اخلاق و معنویت به لذایذ مشروع این جهانی میپردازد (چیزی که غالب عارفان خود را از آن محروم میکنند.) و خلاصه آنکه در سلسله اندیشه ایرانی، خیام را با مولوی استادانه آشتی میدهد.
همچنین در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: مصطفی رحیمی، حقوقدان و مولف و مترجم، در این کتاب به «اندیشه» حافظ میپردازد و در پرتو اندیشه مدرن، جنبههای گونهگون اندیشه حافظ را از پس زیبایی و خیرهکنندگی غزلهایش تحلیل میکند. او «همساز کردن ناهمسازها» را ایده بنیادین حافظ تلقی میکند و با ارجاعات مفید و مختص میکوشد که ابعاد پنهان «نظریه عشق و رندی» را در نظام اندیشه حافظ آشکار سازد و همچنین نشان میدهد که کدام سویههای اندیشه حافظ با نظریات فلسفی عصر مدرن تلاقی میکند و کدام سویهها با آن متفاوت است. نویسنده پرده نقشنقش شعر حافظ را کنار میزند تا از ورای آن انسان و جهان مطلوب حافظ را بازشناسد. در این میانه معنا و جایگاه یکایک گزارههای شعر حافظ در نظام اندیشه او به زبانی روشن تشریح میشود.