همایش ملی نام‌آوران ایرج افشار را برگزید

«ایرج افشار» نخستین شخصیت علمی و فرهنگی انتخاب شده از سوی دبیرخانه همایش‌های ملی سالانه‌ی «نام‌آوران فرهنگی و ادبی معاصر ایران» است، که قصد دارد هر سال با انتخاب یک شخصیت علمی – فرهنگی از او تقدیر کند. بر همین اساس نیز این برنامه، در برنامه‌ی راهبردی پژوهشکده‌ی زبان و ادبیات پژوهشگاه گنجانده شده است.

همایش ملی نام‌آوران ایرج افشار را برگزید

به گزارش ایسنا، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، با هدف ایجاد فضای مناسب برای نقد، نوآوری و نظریه‌پردازی و توسعه و تعمیق پژوهش در حوزه‌های گوناگون علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و نیز مطالعه و تحلیل آثار مرتبط با این حوزه‌ی مطالعاتی در کشور، افزون بر پژوهش‌های بنیادی، توسعه‌ای و کاربردی، هر ساله اقدامات و فعالیت‌های علمی متنوعی را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کند که برگزاری نشست‌های تخصصی، کارگاه‌های آموزشی و همایش‌های علمی از جمله‌ی این برنامه‌هاست.

پژوهشکده زبان و ادبیاتِ این پژوهشگاه، علاوه بر فعالیت‌های پژوهشی، اجرای چنین همایش‌هایی را در برنامه‌ی راهبردی پنجساله‌ی خود پیش‌بینی کرده است.

مریم شریف‌نسب - دبیر علمی همایش ملی نام‌آوران فرهنگی و ادبی معاصر ایران: کارنامه‌ی علمی استاد ایرج افشار - در گفتگو با ایسنا، هدف اصلی از برگزاری این همایش را تجلیل از شخصیت‌ فرهنگی و ادبی ایرج افشار دانست.

وی با بیان این‌که ایرج افشار پژوهشگر فرهنگ و تاریخ ایران و ادبیات‌فارسی، ایران‌شناس، کتاب‌شناس، نسخه‌پژوه، نویسنده و پایه‌گذار کتابخانه‌ی مرکزی دانشگاه تهران بود و به «پدر کتاب‌شناسی ایران» مشهور است، ادامه داد: از وی بیش از 300 کتاب و3000 مقاله در زمینه‌های مختلف کتاب‌شناسی، کتابداری، تاریخ، جغرافیا، جغرافیای تاریخی، فرهنگ مردم و موضوعات دیگر (تالیف، تصحیح و تصنیف) باقی مانده است که گنجینه‌ای عظیم برای محققان ایرانی و غیر ایرانی به شمار می‌آید. بررسی و معرفی آثار و خدمات ارزنده‌ی فرهنگی و علمی- پژوهشی استاد ایرج افشار از اهداف عمده‌ی این همایش است.

او با بیان این‌که همایش به دنبال ترویج و تقویت فرهنگ ایران‌دوستی و اهتمام به حفظ و معرفی میراث‌های ارزشمند فرهنگی و ادبی ایران است، ادامه داد: یکی از رسالت‌های پژوهشکده‌ی زبان و ادبیاتِ پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی، معرفی الگوهای مناسب و معاصر علمی - پژوهشی به جوانان و دانشجویان است که ایرج افشار بی‌شک یکی از آن الگوهای است.

وی اضافه کرد: امیدوارم دبیرخانه‌ی دائمی همایش ملی نام‌آوران در پژوهشکده‌ی زبان و ادبیات، بتواند سال‌های آینده این همایش را برای دیگر نام‌آوران فرهنگی و ادبی معاصر ایران نیز برگزار کند.

شریف‌نسب همچنین در توضیح محورهای این همایش گفت: «ایرج افشار: دانش، روش، پژوهش (نوآوری و خلاقیت)»، «ایرج افشار و احیای میراث‌های کهن و معاصر ایران»، «ایرج افشار و نامه‌ها و مکتوبات»، «ایرج افشار و مطالعات ادبی»، «ایرج افشار و مطالعات تاریخی (قاجار پژوهی، ...)»، «ایرج افشار و مطالعات ایران‌شناسی»، «ایرج افشار و کتاب‌شناسی و فهرست‌نگاری»، «ایرج افشار و نشریات و مجلات»، «ایرج افشار و مستشرقان»، «ایرج افشار و عکس‌های ایران»، «زندگی و سلوک اجتماعی و فرهنگی ایرج افشار» و «موقوفات افشار».

مهلت ارسال چکیده‌ی آثار، تا پایان مهرماه 1398 و آخرین مهلت ارسال اصل مقالات تا یکم بهمن ماه است. این همایش چهارم اسفند امسال در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌شود، برای اطلاعات بیشتر به این لینک می‌توانید مراجعه کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر