یادداشت‌های مسعود خیام در کتابی منتشر شد

«کرانه عشق» شامل یادداشت‌ها و دیدگاه‌های مسعود خیام درباره حوزه‌های مختلف فرهنگی، هنری، اجتماعی و سیاسی منتشر شد.

یادداشت‌های مسعود خیام در کتابی منتشر شد

به گزارش ایسنا، «کرانه عشق» با 341 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و قیمت 15 هزار تومان توسط انتشارات ابتکار نو به چاپ رسیده است.

در مقدمه این کتاب آمده است: «این کتاب نوع دیگری از تاریخ شفاهی ‌ست. اینجا و آنجای کامپیوترم خروارها مطلب ریز و درشت پیدا می‌شود. خیلی یه قُل دو قُل کردم که آیا چاپ کنم یا نه. تعدادی قبلا در مطبوعات چاپ شده، بعضی‌هاش نامه‌های خصوصی‌ست، بینشان سخنرانی و گپ و گفت و مقاله و قصه و نمایش‌نامه و خلاصه همه جور جنسی پیدا می‌شود و البته همه‌اش در یک جلد جا نمی‌شود. این تردیدها ضرورت نویسندگی‌ست. امروز که قدم پیش گذاشته‌ام، در این فله ریز و درشت چندان دست نبرده‌ام.

در این کتاب مسعود خیام یادداشت‌ها و دیدگاه‌های خود را درباره موضوعات مختلف اجتماعی، فلسفی، فرهنگی، علم صنعت و فن‌آوری، فرهنگ اجتماع و سیاست، خط و زبان فارسی، موسیقی، نقاشی، نقد و نمایش فیلم، نقد کتاب و شعر، یاد بعضی از نفرات و...  تدوین کرده و به چاپ رسانده است

خیام در بخشی از کتاب که متنی به تاریخ سال 1386 با عنوان «نامه‌ای به عباس کیارستمی» است نوشته است:

عزیزم!

حتما آن روز را یادت می‌آید. وارد جمع شدی، پری‌یوش و مهوش هم بودند. شاملو حرفی زده بود که به نظرت خطا می‌آمد. آن را دلیل پیری می‌دانستی. از ما به جدّ خواستی که اگر تو پیر شدی و به خطاهای مهلک دست دراز کردی به تو بگوییم و از کارت جلوگیری کنیم.

وقتی حافظ را چاپ کردی خواستم به تو بگویم، اما نعمت نگذاشت. وقتی داریوش آشوری آن متن را نوشت فکر کردم کافی‌ست و ادامه نخواهی داد. امروز اما سعدیِ تو را در دست دارم.

عباس! چه می‌کنی؟ کجا می‌روی؟»

«سقراط»، «اَبَرفیلسوف آینده»، «گوتنبرگ و استیو جابز»، «پروفسور عبدالسلام در تهران»، «کشاورزی علمی زیر کوه غلات»، «برج ایفل»، «پیروزی انسان»، «آزادی و دموکراسی»، «مشکل روشن‌فکر عقب‌افتاده»، «وحدت حوزه و دانشگاه»، «نظارت بر کتاب»، «نمایشگاه کتاب فرانکفورت»، «فرار مغزها»، «سیگاری در تئاتر»، «آلودگی هوا»، «مهربان باشیم»، «شورای شهر تهران»، «زلزله‌ای پرانرژی در تهران»، «غم بم»، «قطره‌های باران شبانه»، «گزارش فوتبال»، «غافل‌گیری بزرگ در ارکستر افتخاربرانگیز»، «اپراهای واگنر در نور لیزر»، «صحنه‌هایی از کودکی من»، «یادداشتی بر کنسرت علیزاده، درویشی، خیام»، «آرش نقش»، «هجدهمین نمایشگاه منوچهر معتبر»، «با چراغ رنگ در ره‌گذار باد»، «پنجره‌هایی بر روی گل‌های سرخ»، «هم‌آوازی با حماسه»، «به مناسبت اجرای نمایش "پرومته در زنجیر"»، «تلفن غیبی»، «واژه‌نامه موسیقی ایران‌زمین»، «چهره‌ها»، «اژدهایان عدن»، «سمرقند»، «دو نمونه از شعر جوان»، «خط فنی و خط ادبی»، «شاعر عرفان کم‌عمق»، «سمفونی مردگان»، «تصویر نویسنده در آینه‌ محدب»، «گپی با مردم زندی»، «زائر افزارمند»، «برترین هدیه‌ زمین آسمان»، «رسالت عظیم»، «فیلم نداشت»، «باغبان کویر»، «آوای لیلی»، «در خاموشی مهربان نجیب»، «موشک کاغذی»، «موسیقی شبانگاهی در سه موومان»، «گوهر نادره آزادگی»، «اندر مقوله شاعری خودم»، «طبّالان ژاپن»، «نامه‌ای به عباس کیارستمی»، «طعم گیلاس»، «زردی من از تو»، «بامداد و آیدای آینه»، «چهار نامه به منتقد ادبی»، «پارسیان مغرب»، «زبان بین‌المللی فارسی»، «حمالان پوچی» و «جوردانو» عنوان نوشته‌های مسعود خیام در کتاب «کرانه عشق» است.  

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر