فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تابناک اقتصادی؛

دلیل سقوط ده هزار واحدی شاخص بورس چه بود؟

چهارمین دلیل که به نظر می‌رسد در مقایسه با سه دلیل دیگر وزن و سهم بیشتری در ریزش امروز بازار سهام داشته است، بازگو کردن جبران بخشی از کسری بودجه دولت از طریق واگذاری سهام یا انتشار اوراق توسط برخی از مسئولین بوده است.

دلیل سقوط ده هزار واحدی شاخص بورس چه بود؟
 
تابناک اقتصادیفردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: چهارمین دلیل که به نظر می‌رسد در مقایسه با سه دلیل دیگر وزن و سهم بیشتری در ریزش امروز بازار سهام داشته است، بازگو کردن جبران بخشی از کسری بودجه دولت از طریق واگذاری سهام یا انتشار اوراق توسط برخی از مسئولین بوده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، شاخص کل بورس امروز یکی از شدیدترین عقب نشینی‌ها را تجربه کرد و با اُفتی 10 هزار و 982 واحدی در کانال 308 هزار و 978 واحدی آرام گرفت. امروز از 325 نماد معاملاتی تنها 9 نماد با رشد قیمت همراه بودند. در مجموع طی معاملات امروز، نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت تهران، گسترش نفت و گاز پارسیان و سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس تهران داشتند.

نکته دیگر اُفت شاخص بورس در روز جاری این بود که به لحاظ درصدی، این اُفت شاخص را می‌توان بزرگترین کاهش از 17 اردیبهشت ماه سال جاری تاکنون دانست. البته اشاره به این نکته ضروری است که این ریزش شدید شاخص بورس در روز جاری تنها توانست اندکی بر روی بازدهی این بازار از ابتدای سال تاکنون تاثیر بگذارد به طوری که اگر بازه ابتدای سال تاکنون را در نظر بگیریم باز هم بازدهی بازار سهام 73 درصد بوده است.  

اما برای بسیاری این پرسش مطرح است که چرا در روز جاری شاخص بورس با اُفت شدید مواجه شد؟ به عبارت بهتر چه دلایلی باعث ریزش شاخص کل بورس شدند؟

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش‌ها به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: اولین دلیل این ریزش شاخص کل بورس در روز جاری افزایش سطح عمومی قیمت‌ها طی شش ماه گذشته بوده است.
 
وی افزود: دومین دلیل ریزش، اختلاف حاشیه سود شش ماهه شرکت‌ها و صنایع نسبت به سه ماهه ابتدای سال جاری بوده است.
 
سومین دلیل سقوط بازار سهام، ناامنی‌هایی است که در اطراف کشور وجود دارد. به عنوان نمونه فارغ از مباحث مربوط به موضوع حمله به نفتکش ها، هم اکنون بحث جنگ ترکیه با کرد‌های سوریه و عزم سوریه به مقابله با هجوم ترکیه مطرح می‌باشد. این موضوع در هر بورسی در سطح دنیا تاثیرات منفی را دارد و تنها مختص به ایران نیست که بگوییم این ناامنی‌ها تنها بر بورس ایران تاثیرگذار است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: چهارمین دلیل که به نظر می‌رسد در مقایسه با سه دلیل دیگر وزن و سهم بیشتری در ریزش امروز بازار سهام داشته است، بازگو کردن جبران بخشی از کسری بودجه دولت از طریق واگذاری سهام یا انتشار اوراق توسط برخی از مسئولین بوده است.
 
آقابزرگی ادامه داد: به هر حال دوره مشابه سال قبل یعنی مهر ماه تا آبان ماه سال 97 دقیقاً ما چنین اصلاح قیمتی را در بازار سهام شاهد بودیم. وی افزود: به نظر من جای هیچگونه نگرانی برای سهامداران نیست و با اصلاح سریع قیمت‌ها زمینه لازم برای جلب نظر فعالان بازار فراهم خواهد شد و نقدینگی وارد بازار خواهد شد.

فردین آقابزرگی گفت: دغدغه مهم این است که دولت قصد دارد برای تامین کسری بودجه خود چه میزان سهام و اوراق منتشر کند. به هر حال با توجه به اینکه میزان نقدینگی در اقتصاد ما بالغ بر 2 هزار هزار میلیارد تومان می‌باشد و نقدینگی کمی نیست، اما اغلب صنایع و شرکت‌ها دست به گریبان این مشکل کمبود نقدینگی هستند چه برسد به دولت با یک وزن سنگین در اقتصاد کشور که بخواهد از طریق بازار سرمایه نقدینگی جذب کند که حکم یک سیاست انقباضی را دارد و این تصمیم طبیعتاً بر روی بورس هم بی تاثیر نخواهد بود.
 
 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان