مظاهریان گفت: اقتصاد مدیریت شهری در گذشته بر پایه تراکم فروشی بود و هوا را میفروخت و پول آن را صرف پروژههای عجیب و غریب میکرد.
به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حامد مظاهریان معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران در نشست تخصصی آسیب شناسی سرمایهگذاری بخش خصوصی در مدیریت شهری با اشاره به اینکه اقتصاد ما مبتنی بر فروش نفت است، گفت: زمانی اقتصاد مدیریت شهری بر پایه تراکم فروشی بنا نهاده شد و برای شهرداری تهران مهم نبود که هوا را میفروشد و پول آن را صرف پروژههای عجیب و غریب شهری میکند.
معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران تاکید کرد: شهرداری تهران در گذشته از این راه منابع مالی بسیاری حاصل کرد و این پول را صرف ساختمانهای بلندمرتبه و دیگر پلهای عجیب و غریب کرد.
مظاهریان با اشاره به اینکه مردان اقتصادی مردان جنگی هستند، گفت: به قول حناچی شهردار تهران وضعیت امروز ما از وضعیت جنگی چیزی کم ندارد و تنها در این وضعیت گلوله است که شلیک نمیشود و میتوان گفت این جنگ، جنگی است که مردان جنگی آن اقتصاددانان ما هستند.
وی تصریح کرد: ما در شرایط امروز برای این جنگ آماده نیستیم و همه نهادها به دنبال آن هستند که بودجهای به دست بیاورند و آن را خرج کنند.
معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران با اشاره به ظرفیتهای پایتخت گفت: 52 درصد مالیات در تهران جمع میشود و در پایتخت نیز ما بازاری را داریم که به طور تقریبی 9 میلیون نفر در آن درگیر هستند، بر همین اساس میتوان گفت تهران یک ابر پایتخت است که همه زیرساختهای سرمایه گذاری در آن موجود است و آمار عجیب نقدینگی نشان میدهد که ما در تهران نیز پول داریم.
مظاهریان با اشاره به شعار مدیریت شهری (تهران شهری برای همه) گفت: تهران شهری برای آرمان ماست و تمام برنامه ریزیها و فرآیند اصلاح بودجه باید به گونهای انجام شود که در مدت 2 سال باقی مانده از عمر مدیرت شهری بسیاری از اقدامها انجام شوند و گام اول انجام کارها در پایتخت توجه به محلههاست.
بیشتر بخوانید: پروژههای شهری نباید بدون تأمین مالی آغاز شوند/ بازار بورس یکی از روشهای تغییر سرمایه
وی تصریح کرد: اگر قرار باشد که ما در مدیریت شهری بین 20 پروژه عظیم و یک هزار پروژه کوچک مقیاس یکی را انتخاب کنیم به طور حتم سراغ گزینه دوم میرویم، زیرا مقیاس مشکلات در محلهها با سطح کلان پایتخت متفاوت است و اگر بخواهم در این باب مثالی بزنم میتوانم بگویم که به صورت کلی مردم تهران به دنبال حل معضل ترافیک و آلودگی هوا هستند، اما اگر از همان مردم در محلههای خودشان بپرسیم مشکل شما چیست، به طور حتم صحبت از نبودن میدان میوه و تره بار و این دست موضوعات خرد میکنند.
معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران تأکید کرد: مدیریت شهری باید به گونهای عمل کند که در 2 سال باقی مانده ایجاد رضایتمندی در بین شهروندان افزایش یابد و باید گفت: در حال حاضر موارد و پروژههایی بر گردن مدیرت شهری است که شهرداری تهران در احداث آنها هیچگونه وظیفهای ندارد، اما در حال انجام آن است.
احداث پروژههای کوچک مقیاس با مشارکت شهروندان در مدیریت شهری جدید