تحریم‌های آمریکا مانع همکاری تجاری انگلیس و ایران نشده است

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، در این همایش که با حضور نمایندگانی از وزارت امور خارجه و وزارت تجارت بین‌الملل انگلیس و همچنین دو هیأت متشکل از 50 شرکت تجاری، کشاورزی و صنایع دامی از ایران و ده‌ ها شرکت انگلیسی امروز (جمعه) در لندن برگزار شد سخنرانان ویژگی‌ها و فرصت‌های اقتصادی بازار ایران و نقش مهم شرکت‌های کوچک و متوسط ایرانی را در توسعه اقتصاد صادرات-محور و دانش بنیان مورد بررسی قرار دادند.

«اولیور تود» مدیر کل امور بازرگانی سفارت انگلیس در تهران که در این همایش حضور داشت گفت:حجم مناسبات تجاری دو کشور نشان می دهد که به‌رغم تحولات سیاسی، فرصت برای توسعه همکاری های بازرگانی و اقتصادی وجود دارد

او که سه ماه پیش به این سمت منصوب شده است «گوناگونی»، «فرهنگ تجارت» و «منابع انسانی» را سه ویژگی اصلی بازار اقتصادی ایران برشمرد و گفت: فرصت‌های تجاری در ایران بیش از اندازه ای است که مردم تصور می کنند. او گفت ضرورت دارد که وزارت تجارت بین‌الملل و اتاق بازرگانی اقدامات بیشتری را در زمینه توسعه همکاری ها صورت دهد.

همچنین «پیت نیولند» رئیس بخش تجارت میز ایران وزارت امور خارجه انگلیس عنوان کرد: تجارت در ذات انسان‌هاست و کشورها، دولت ها و خانواده ها را به هم پیوند می‌زند.

وی عنوان کرد:‌ انگلیس حامی برجام است و این توافق بهترین راه برای آبادانی و امنیت طرف‌های این توافق است.

این دیپلمات انگلیسی همچنین درباره سازوکار مالی اروپا موسوم به اینستکس به این نکته اشاره کرد که‌ این سازوکار تاکنون ایجاد نشده و سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان در کنار ایران در این زمینه «پیشگام» هستند.

نیولندز همچنین از برنامه سفرش به ایران در ماه آینده میلادی خبر داد تا زمینه گسترش همکاری های اقتصادی با ایران را بررسی کند.

در این همایش لرد نورمن لامونت فرستاده ویژه دولت انگلیس در امور تجاری ایران نیز با اشاره به تلاش مقامات لندن برای کاهش تأثیر تحریم‌های ضدایرانی آمریکا، تصریح کرد؛ این کشور برای تقویت و توسعه مناسبات تجاری با ایران، تمام توان خود را بکار بسته است.

وی گفت:‌ به رغم آنکه در برجام در زمینه مسائل هسته ای توافق شد اما همواره فکر می کنم اگر به این توافق فرصت داده می شد، دستاوردهای بیشتری را به همراه داشت. منتقدان خیلی غیرمنصفانه و به اشتباه فکر می‌کنند برجام توافق محدودی است اما مشکل اینجاست که هرگز به این توافق فرصت داده نشد.

این سیاستمدار انگلیسی افزود: با برجام می‌شد روابط تجاری میان ایران با سایر کشورها، تعاملات، گفت‌ وگوها و دوستی‌ها بیشتر شود؛ به همین خاطر از نظر من، خروج آمریکا از برجام یک فاجعه است.

 وی با انتقاد از تصمیم آمریکا برای خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌های علیه ایران اظهار داشت:‌ به نظر می رسد ترامپ درک محدودی از تأثیر تحریم روی برخی کشورها دارد و من معتقدم تحریم ها علیه ایران کارایی ندارد.

لامونت ضمن ابراز امیدواری از اینکه کارها در مسیر دیپلماسی ادامه پیدا کند و شرایطی حاصل شود که دوباره تحریم ها برداشته شود و تجارت افزایش پیدا کند، خاطرنشان کرد؛ انگلیس به تجارت با ایران علاقه مند است و برای توسعه کارها در این زمینه تمام توان خود را بکار خواهد بست.

قائم‌مقام اتاق بازرگانی انگلیس و ایران نیز در این همایش عنوان کرد که به‌رغم تحریم‌های فرامرزی آمریکا، مسیر تجارت قانونی با ایران فعال است.

«ریچارد دالتون» خسارت‌هایی را که آمریکا علیه ملت ایران، صلح و ثبات در منطقه و پیمان عدم اشاعه سلاح هسته‌ای وارد کرده، محکوم کرد. او از تعلل اروپا نیز برای اجرای تعهداتش ذیل برجام و ناتوانی در دور زدن تحریم های فرامرزی آمریکا ابراز تأسف اما تصریح کرد که همکاری‌های تجاری با ایران با تمام این اوصاف، شدنی و مسیر تجارت قانونی باز است. وی در همین پیوند، شرکت‌ها و مؤسساتی را نام برد که راه‌های قانونی تجارت را پیدا کرده و در این مسیر فعالیت می‌کنند.

دالتون همچنین با لحنی تند از دخالت‌های آمریکا در امور تجاری با ایران، انتقاد کرد و گفت: ما در انگلیس نمی‌پذیریم سایر کشورها برای ما قانون تبیین کنند که با کدام کشور می‌توانیم طبق قوانینی که باید خودمان در پارلمان به تصویب برسانیم، تجارت کنیم.

قائم‌مقام اتاق بازرگانی انگلیس که در سال‌های 2003 تا 2006 سفیر انگلیس در تهران بود، بخش دیگری از سخنانش را به تحولات سیاسی اختصاص داد. او از ایران خواست تا به اجرای کامل تعهداتش ذیل برجام، «هرچند طرف های دیگر تعلل می کنند و آمریکا از آن خارج شده» بازگردد.

وی افزود؛ به رغم آنکه این مساله غیر منطقی به نظر می رسد، اما شاید در این مقطع به نفع ایران باشد که تعهداتش را به طور کامل اجرا کند. وی درباره بخشی از کاهش تعهدات برجامی ایران که به گفته او در میزان دسترسی بازرسان سازمان بین‌المللی انرژی اتمی به تأسیسات هسته‌ای ایران سؤال ایجاد کرده است، مدعی شد که این دسترسی برای پایبندی کشورهای اروپایی به برجام، حیاتی است.

دالتون عنوان کرد؛ از نارضایتی تهران درباره تعلل طرف‌های برجام از اجرای تعهدات‌شان آگاه است و می داند گام چهارم قرار است برداشته شود. او با این حال، ابراز امیدواری کرد که تهران از انجام این اقدام منصرف شود چون به گفته وی، ممکن است موضع اروپا به سمت آمریکا متمایل شود. این دیپلمات پیشین انگلیس سخنانش را با بیان این مطلب به پایان برد که با صبر پیروزی حاصل می‌شود.

ایران پس از خروج غیر قانونی آمریکا از برجام و بدعهدی کشورهای اروپایی به عدم پایبندی کامل به توافق هسته‌ای روند کاهش تعهدات خود به برجام را در سه مرحله آغاز کرده است. ایران تاکنون سه گام را در این رابطه برداشته و گام چهارم در دست بررسی قرار دارد.

در این همایش حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن، امیرهوشنگ امینی رئیس اتاق بازرگانی ایران و انگلیس و مجید موافق قدیری رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان سخنانی را در حوزه مناسبات تجاری انگلیس و ایران مطرح کردند.

بعیدی نژاد در حاشیه این همایش در گفت وگو با خبرنگاران ایرانی، نقش شرکت های کوچک و متوسط را در توسعه مناسبات مهم ارزیابی کرد.

وی گفت: یکی از ویژگی‌هایی که ما در روابط جدید خود با انگلیس می‌بینیم ظرفیتی است که شرکت های کوچک و متوسط دارند. ما همواره ذهن‌مان بر شرکت‌های خیلی بزرگ مانند شرکت نفت و گاز شل و بی پی متمرکز بوده اما واقعیت آنست که شرکت های کوچک و متوسط می‌توانند در زمینه ی کسب درآمد های حاصل از صادرات، استاراپ‌ها برای کشور بسیار سود آوری داشته باشند. آنها همچنین می توانند با شرکت های انگلیسی کارشان را در زمینه صادرات توسعه دهند و باعث افزایش روندی شوند که اینک در ایران برای طراحی اقتصاد بدون نفت شروع شده است.

بعیدی نژاد افزود: بنابراین ما باید تمرکز ذهن‌مان را از آن مسائل گذشته که فقط به شرکت های خیلی بزرگ فکر می کردیم خارج کنیم و در عرصه شرکت‌های کوچک و متوسط کار کنیم که ظرفیت بسیار زیادی وجود دارد. این شرکت ها از قابلیت ریسک پذیری بالاتری برخوردار هستند و می توانند در تبادل های اقتصادی شرکت کنند.

وی در همین رابطه عنوان کرد: حجم روابط اقتصادی دو کشور از طریق شرکت‌های کوچک و متوسط که به دلیل قابلیت‌ها و انعطاف هایی که دارند و توانسته‌اند تبادلات خوبی را با  طرف های انگلیسی داشته باشند، به چند صد میلیون پوند بالغ شده، بدون این که جایی به طور مشخص ثبت شده باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان